Att skaffa boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

347
220
Newton:
pyton skrev:
Sprayar du fogskum direkt i terariet lr på nån skiva som du sen limmar fas?

Jag kör direkt på glaset

151
10
pyton:
Varför skulle det va en fördel att ge stora byten än flera mindre ? 

544
425
Gibblo:

pyton skrev:
Varför skulle det va en fördel att ge stora byten än flera mindre ? 

Ormars matsmältningssystem fungerar inte som vårt, ormar smälter ett byte i taget. Vilket gör att om ormen har flera byten i magen så riskerar de sista att börja ruttna inuti ormen.

Sen är det rätt skönt om ormen fått större byten från början så käkarna har anpassat sig efter det när den blivit vuxen, så kanske man kan ge ormen ett större marsvin eller dylikt, istället för att behöva ge den 8 möss för att huvudet är för litet. (liten överdrift på slutet kanske, men det är bara för att framföra min poäng)

151
10
pyton:
Så det är dumt att ge ex 3st stora råttor vid samma tillfälle? Allmat måste väl hamna tillsammans i magsäcken på ormen? Tänkte på att i naturen så hittar ormar olika byten och äter vad den fårtag på ,tills den blir mätt. Men jag kanske har fel ?

544
425
Gibblo:

pyton skrev:
Så det är dumt att ge ex 3st stora råttor vid samma tillfälle? Allmat måste väl hamna tillsammans i magsäcken på ormen? Tänkte på att i naturen så hittar ormar olika byten och äter vad den fårtag på ,tills den blir mätt. Men jag kanske har fel ?

Ja som jag har förklarat i mitt inlägg ovan, så är det bättre att ge 1 byte åt gången av flera orsaker. I naturen brukar nog ormar inte stöta på 3 råttor de kan döda och äta på en gång.

De äter allt vi ger dem i fångenskap pga att de är opportunister, just pga att det inte springer förbi mat så ofta i naturen.

151
10
pyton:
Ok :)

151
10
pyton:
Vart kan man köpa frysta kaniner till ormmat ? Min lokala djuraffär ha bara råttor och möss!
Jag planerar för framtiden nu om det blir en boa så blir det en liten på 1m.

544
425
Gibblo:
pyton skrev:
Vart kan man köpa frysta kaniner till ormmat ? Min lokala djuraffär ha bara råttor och möss!
Jag planerar för framtiden nu om det blir en boa så blir det en liten på 1m.

Brukar finnas på mässorna!

151
10
pyton:
Men vet du ingen affär som säljer frysta kaniner?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
pyton skrev:
Men vet du ingen affär som säljer frysta kaniner?

Betydligt billigare att köpa av privata uppfödare än i zoobutiker, kolla med folk som håller på med köttkaniner. Annars om du ändå vill handla i butik är det bara be din lokala handlare att ta hem frysta kaniner, gör dom inte det så byter du butik :-) alla zoobutiker kan få hem kanin och marsvin som ormföda, men en del väljer att inte göra det pga av olika anledningar, okunskap och rädsla gissar jag. Men ska du köpa en boajuvenil så dröjer det många år innan du kan tänka på kanin som foder :-D 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild