Tips på ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
stefan707 skrev:
Hej, söker lite tips åt vilka håll man kan kolla om man ska gå lite mot följande önskemål:

- Längd runt 2-3 meter, med lite tjocklek i det hela också, dvs en handfull tjock typ :) 

- Fina färger och mönster, dvs en fröjd att vila ögonen på

- Aktiv orm, med det menar jag någon som gärna visar upp sig lite i terrariet, klättrar och har sig, helst så mkt dagaktiv som möjligt, även om jag förstår att de flesta ormar är nattaktiva, men ni kanske fattar åt vilket håll jag drar.

- Lugn orm, gärna en rätt problem fri hantering, vill helst kunna öppna terrariet och så utan att riskera fingrar hela tiden. Sen kan vi skippa diskution om individ till individ, vet att VANLIGEN så finns de "lugna" ormar och de finns "icke lugna" sen kan man ha tur eller otur vad man nu är ute efter.

- Pris max 2500-3000 per orm.

Tillägg är att jag ska INTE köpa en orm, är mest intresserad i vilka de finns inom dessa kriterier att läsa på lite grann om.

Det jag själv sneglat lite och läst på är BCI/BCC samt Djungelrutpyton.. Har lite svårt att inte gilla de svarta å gula på den ormen.. Tycker den är riktigt snygg!

Mvh,
Stefan

Rutpytons helt klart! Finns flera olika lokaliteter att välja på, på min profil finns bilder på våra djur samt länk till mitt skötselråd om arten Irian jaya rutpyton- Morelia spilota harrisoni, en av flera lämpliga kandidater inom släktet. 

141
109
stefan707:
Jonas_ skrev:

Rutpytons helt klart! Finns flera olika lokaliteter att välja på, på min profil finns bilder på våra djur samt länk till mitt skötselråd om arten Irian jaya rutpyton- Morelia spilota harrisoni, en av flera lämpliga kandidater inom släktet. 

Vad är det som gör att du förespråkar pyton över boa?
formulera gärna ? kollat lite på dina bilder redan då jag redan läst att du har mycket olika pyton ormar 

till alla andra förslag och även Jonas förslag tackar jag så mkt många olika förslag ska bli kul att läsa på lite noggrannare om alla olika ?

51
36
GL8936:
Ta en titt på nätpyton superdvärgar. Madu el Kalatoa lokalitet så håller dem sig små. Finns ju även morpher med hyffsat hög procentandel superdvärg men då får du räkna med att priset skenar iväg en hel del.

Där har du iaf en nyfiken och rätt alert orm men du lär få passa händerna när du öppnar terrariet iaf pga matresponsen. De är dock roliga att mata då de flesta flyger fram som raketer när de känner lukten av mat.

496
213
David:
Blodpyton kanske inte är att rekommendera om man vill ha en aktiv orm. :)

33
27
ReptileNerds:
Green tree pythons are not  active at all, but they are usually out and visable unlike most of the other snakes.  They make a great display animal, and during the day they are  harmless to change water and clean.  Most of the time they are pretty handlable  in my experience. 
  It a little more a a intermediate snake with the humidty factor, but very  high on fun factor.  I love feeding them and watching them hang with there food. 

Juice Chelini
Reptile Nerds Skaraborg
www.reptilenerds.com
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild