Vitmögel på ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1685
794
fluffis:
Dooku skrev:
jag har ju en liten springa där sladden går till Doppvärmaren... men sen tack vare kondensen i lådan så har jag lock på lådan där äggen ligger i, O där e ingen ventilation, men jag öppnar lådan någon gång i veckan

Jag hoppas någon annan kan svara på det om stängt lock. Jag har själv kört med ett lock som jag ställde upp snett för att få kondensen att rinna längs locket och inte ner på äggen. Jag har även täckt äggen med lite mossa för att äggen skulle behålla fuktigheten så mycket som möjligt och även skydda dem från eventuella kondensdroppar.

2052
780
psyjoh:
Första gången jag kläckte satte jag små toarullebitar över äggen så de samlade upp fukten. Men det har jag slutat med. De senaste gångerna har jag bara haft locken på och inget hänt. Men har god ventilation i burkarna dock. 100% kläckta ägg av de som inte gick bort första veckan. 

28
1
Dooku:
Okej, jag har lagt en handduk över äggen för att samla upp kondensdropparna, bra eller dålig idé?

2052
780
psyjoh:
Sätt hellre 1 plast lock eller någotslätt så dropparna rinner ner i fuktmaterialet igen. 

2052
780
psyjoh:
Jag har precis kläckt 44 skäggisar som sagt med lpck på. Inga problem med kondensdroppar på äggen. Skulle ta bilder nu på de sista 16 äggen men de försvann. Får se om jag kan få upp dem sen. 
Har du en våtkläckare med doppvärmare?
Isåfall kan du göra ett litet hål i locken på ägglådorna så slipper du värsta kondensen där. Håller fukten bra ändå. 
Som fluffis sa kan du täcka med lite mossa över oxå som samlar upp eller böj en liten kartong bit över varje ägg. Byt kartongen när den blivitför fuktig. 

2052
780
psyjoh:
fluffis skrev:

Jag hoppas någon annan kan svara på det om stängt lock. Jag har själv kört med ett lock som jag ställde upp snett för att få kondensen att rinna längs locket och inte ner på äggen. Jag har även täckt äggen med lite mossa för att äggen skulle behålla fuktigheten så mycket som möjligt och även skydda dem från eventuella kondensdroppar.

Kör med lock på. Öppna nån gång då o då som du sa. Jag har även lock över ägglådorna som är i stora lådan som ligger snett så ventilationen blir bra. När det närmar sig kläckning stänger jag locken på de små ägglådorna och öppnar 1-2ggr/dag för att se hur det går för dem. 
Som sagt har funkat utmärkt för mig. 
Finns andra trådarom detta där jag lagt upp massa bilder. 

Vad kläcker du för något?

28
1
Dooku:
psyjoh skrev:

Kör med lock på. Öppna nån gång då o då som du sa. Jag har även lock över ägglådorna som är i stora lådan som ligger snett så ventilationen blir bra. När det närmar sig kläckning stänger jag locken på de små ägglådorna och öppnar 1-2ggr/dag för att se hur det går för dem. 
Som sagt har funkat utmärkt för mig. 
Finns andra trådarom detta där jag lagt upp massa bilder. 

Vad kläcker du för något?

Men då gör jag så att jag sätter locket snett o lägger en kartongbit över äggen :)

Det e 8 råttsnoksägg

jag såg nu när jag kollade till äggen att 2 av äggen har börjat "dra ihopa sig", e det normallt?

1685
794
fluffis:
Dooku skrev:

Men då gör jag så att jag sätter locket snett o lägger en kartongbit över äggen :)

Det e 8 råttsnoksägg

Kartong och handduk låter som mycket underhåll men det är ju upp till var och en hur mycket jobb/tid man vill lägga :) När jag haft mossa på så sköter det sig själv. Visserligen har jag inte kunnat låta bli att gå där och pilla ändå, eftersom jag varit så nyfiken :) Det dumma med att ha öppna/sneda lock i våtkläckare är att man måste skydda småttingarna mot eventuell drunkning när det är dags för kläckning. Jag har själv gjort så att jag lagt över ägglådorna i en vanlig låda/plastterrarium när det är nära.

Vaddå för råttsnoksägg? :) Jag är själv jätteintresserad av råttsnokar så jag blir nyfiken :) Dock finns det ca 270 arter att välja mellan så bara "råttsnok" säger fortfarande inte så mycket :)

2052
780
psyjoh:
Att byta en bit toarulle över ett ägg en gång i veckan är inget jobb. Nu använder jag bara lock som sagt och får ingen kondens på öggen som skadat dt. 100% kläckta ägg förutom de jag valtatt slänga själv. 

127
20
Scorx:
fluffis skrev:

Kartong och handduk låter som mycket underhåll men det är ju upp till var och en hur mycket jobb/tid man vill lägga :) När jag haft mossa på så sköter det sig själv. Visserligen har jag inte kunnat låta bli att gå där och pilla ändå, eftersom jag varit så nyfiken :) Det dumma med att ha öppna/sneda lock i våtkläckare är att man måste skydda småttingarna mot eventuell drunkning när det är dags för kläckning. Jag har själv gjort så att jag lagt över ägglådorna i en vanlig låda/plastterrarium när det är nära.

Vaddå för råttsnoksägg? :) Jag är själv jätteintresserad av råttsnokar så jag blir nyfiken :) Dock finns det ca 270 arter att välja mellan så bara "råttsnok" säger fortfarande inte så mycket :)

Nu har jag äntligen kommit åt min konto igen :P

Det e mina friesei ägg som håller på. Men ja jag e där o kollar varje dag, speciellt nu efter allt skit som hänt
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild