Köpa orm på postorder ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

151
10
pyton:
Det beror på vad den kostar!
För avlivningen så fixar jag det med en yxa.

347
220
Newton:
pyton skrev:

Konstigt sätt att tänka kan jag tycka..

51
36
GL8936:
En enkel undersökning kostar någon hundralapp i grundsumma sedan byggs det på beroende på vad som behövs göras och tillkommer det läkemedel drar det iväg en del. Sedan är det begränsat vad en veterinär kan göra då många dessutom inte har någon större kunskap på reptiler. Vissa saker kan du själv behandla t.ex. om du är tidigt ute.

Om du inte tänkt behandla ormen som ett värdefullt liv föreslår jag däremot att du avstår från att köpa en.
Alternativt kan du köra samma princip med dig själv. Blir du sjuk kan du låta en kompis lösa det med en yxa. Jag betalar hellre skattepengar för vård till en sjuk orm än en människa med det tankesättet.

Det finns många olika åsikter kring skötsel, hantering m.m. men vad jag anser alla iaf bör ha en gemensam åsikt om det är att djurets liv är värdefullt. Annars bör man hålla sig ifrån att ha ett sådant djur då det inte är någon leksak eller något man köper för att vara "häftig" i sina kompisars ögon.

417
249
KANDARBA:
pyton skrev:

Hehe jag tror du vann många plus poäng bland djurvännerna nu. Men jag förstår dig faktiskt. Det är ganska dyrt många gånger men vad är dyrt egentligen?  Men om man lär känna ett djur och man trivs ihop så vill man gärna det bästa. 

Men en Pyton kan du inte göra en presentation :-) det är alltid kul att se vart folket man talar med håller till etc. 

417
249
KANDARBA:
Vi hade en hund tidigare idag är han död men operationen som vi fick göra på honom kostade 13 700 kr och det är mycket pengar men vi fick faktiskt 6 glädje fyllda år med honom och 6 år med nån man har som vän kan vara värt mycket mer. 

347
220
Newton:

KANDARBA skrev:
Vi hade en hund tidigare idag är han död men operationen som vi fick göra på honom kostade 13 700 kr och det är mycket pengar men vi fick faktiskt 6 glädje fyllda år med honom och 6 år med nån man har som vän kan vara värt mycket mer. 

Beror ju på vad sjukdomen är. Förlänger man bara ett lidande är det ju inte värt det.

Men kan man bota en enkel sak, eller svårare sak så gör man ju det.
Dock ska man ju alltid undersöka och se till att man har försäkring på sina djur.
Då slipper man fundera över om man har råd eller inte. Försäkrar man inte sina djur så..
Alt. lägger undan pengar motsvarande en försäkring till ett sparkonto.. Många djur avlivas alldeles för lätt, tyvärr..
Vill man inte ens försöka eller tänker "beror på vad det kostar" ska man nog tänka efter om man ens ska äga ett djur.. Vart går gränsen för vad det får kosta t.ex. m.m. m.m.

151
10
pyton:
Några hundralappar kan jag väl tänka mig att vårda ett djur för, men djurets värde för mig är prislappen på detsamma! Annars kan man ju köpa en ny orm/ödla.
Men jag kanske ändrar mig när jag haft ormen lr ödlan :)

Att jämföra en orm tycker jag är fel då ett djur aldrig kan ha samma värde.

903
510
Evanjeline:
Alltså om du inte är ett troll...

347
220
Newton:

pyton skrev:
Några hundralappar kan jag väl tänka mig att vårda ett djur,men djurets värde för mig är prislappen på det samma!

Att gemföra en orm tycker jag är fel då ett djur aldrig kan ha samma värde.

Skaffa inga djur, snälla :)

Har man verkligen intresset så tar man hand om det, oavsett. Det innebär även veterinärkostnader.
Mina booer kostade mig 300/st, men det betyder ju inte att jag bara låter dem få veterinärvård för 300 kronor..

Går det att ordna, och att man inte bara förlänger ett lidande så ska man ju absolut försöka. Annars ska man inte ha djur, om man inte tar det onda, med det goda. Så är det att vara djurägare, ibland händer det saker, och det får man liksom ta. Kan man inte ta det, ja då ska man inte ha några (levande) djur. Då är det nog bättre om man skaffar ett gosedjur.

Hos mig får alla mina djur samma villkor, katter, som hund, som ödla, som orm.
De är värda min tid, de är värda sina chanser till ett gott liv om olyckan skulle vara framme. Annars skaffar man inte djur.

Jag köper ju inte en ny katt för 9000 (som mina katter kostat) om summan för deras veterinärvård kostar t.ex. 13000.. Det är ju bara idioti

151
10
pyton:
Mina åsikter kan ju alltid ändras när jag skaffat ett djur! Jag vill naturligtvis att djutret ska må bra men jag är inte berädd på att lägga tusenlappar på nån operation. Det är ju inte säkert att operationen går bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild