Hid-lampa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

295
270
barkskog:
Anathawa skrev:

Säkerhetsavstånd:

Varifrån kommer den terminologin?
På mina HID står "optimalt", och så fanns denna lapp med. 
Med 100 Watt kan du mao gå ner till 14 cm. Då är 50 inte säkerhetsavstånd utan en rekommendation att starta från, tänker jag.

Exemplet 14-16 tum avser MV-lampor.
Tyvärr är det dessutom felöversatt när det gäller cm.
Fick du inte ett blad på svenska med anvisningar för HID-lampor och minsta rek avstånd? I så fall kontakta mig.
Det fungerar som så att ägaren av varumärket beställer lampor med vissa egenskaper som även anges på kartongen men det verkar vara svårt för tillverkarna att träffa rätt. Därför gör den svenska leverantören som även använder HID-lampor för sina egna djur mätningar och anger rekommendationer om avstånd. UV-index bör inte överskrida 7 för någon art.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Helt klart ett feltryck. Riktigt illa sådant dessutom, för om folk skulle hänga dessa lampor på sånna avstånd är det farligt för reptilerna.

Du bör kontakta leverantören om detta!

295
270
barkskog:
När det gäller MV-lampor skriver vi över denna information med rekommenderat avstånd för aktuellt exemplar av lampa. eftersom det varierar en hel del mellan olika exemplar av MV-lampor. Det gäller alla varumärken.
När det gäller HID-lampor skickar vi med en rekommendation om avstånd på svenska. Olyckligt i detta fall att en köpare av HID-lampa kollade på felaktig rek för MV-lampor. I senaste leveransen av HID-lampor fanns detta papper inte med.

skoldpaddsgrejer.se är förmodligen den enda säljare som ger denna information. 
Har kollat andra märken av MV-lampor som ger extremt högt UV-index på rekommenderat avstånd.

373
171
Anathawa:
barkskog skrev:
När det gäller MV-lampor skriver vi över denna information med rekommenderat avstånd för aktuellt exemplar av lampa. eftersom det varierar en hel del mellan olika exemplar av MV-lampor. Det gäller alla varumärken.
När det gäller HID-lampor skickar vi med en rekommendation om avstånd på svenska. Olyckligt i detta fall att en köpare av HID-lampa kollade på felaktig rek för MV-lampor. I senaste leveransen av HID-lampor fanns detta papper inte med.

Har kollat andra märken av MV-lampor som ger extremt högt UV-index på rekommenderat avstånd.

Det bladet fanns i lådan från dig som jag hämtade ut idag, med två HID, 50 och 150 Watt plus ballaster.
Hittade det svenska bladet nu. :)

Tyvärr ingen uppgift om avstånd för 150 Watt.

373
171
Anathawa:
barkskog skrev:

Är det du som har Megaray.se också? 

295
270
barkskog:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/uv-lampor-mv/mega-ray-uv-widebeam-hid-150-w-par38.html

378
479
Svedjemo:
Köpte en RepTech 35w + ballast nu i helgen och tycker att ljuset går lite grann åt grönt. Jag vill minnas att den Megaray jag hade för ett par år sedan hade ett mycket behagligare ljus. Har jag fått ett måndagsexemplar eller tycker andra Reptech-ägare också att det är lite grönaktigt ljus?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild