Morf på L. pyromelana?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

953
1840
peter54:
Den enskilda detalj i färgen hos Lampropeltis pyromelana som alltid avslöjar att det är, eller inte är en pyro, är att de alltid är vita i ansiktet och de andra färgerna så att säga utgör "hatten". Pyro är ensamma om att ha detta attribut inom Lampropeltis. Därför såg jag direkt på de bilder jag fick se på de här ormarnas huvud, att det måste vara Lampropeltis zonata-

När det gäller L. zonata har den arten sju underarter, varav två i Mexiko (L. z. herrera) och (L. zonata agalma). Herrera är enbart svartvit, inget rött och agalma är den underart av zonata som är ljusast i ansiktet. Herrera förekommer uteslutande på en ö utanför Mexikos kust. På ön finns en amerikansk militärbas, varför ingen utanför den amerikanska militären har tillträde till ön. Följdaktligen finns få bilder och sannolikt inga exemplar av L. z. herrera inom terrarievärlden.

Den underart av Lampropeltis zonata som annars  är känd för att ha den svartvita formen som kallas "axanthic" är Sierra Mtn Kingsnake (Lampropeltis zonata multicincta).

Bilden nedan visar en Chihuahua Mtn kingsnake (Lampropeltis pyromelana knoblochi). Som ni kan se är huvudet helt vitt med en färgad hjässa (hatt). Hjässan kan vara röd/svart med vita tecken, men den kan också vara helt svart eller helt röd.

Bilden här nedan visar huvudet på en San Pedro Mtn Kingsnake (Lampropeltis zonata agalma), som är den av zonatorna som är mest vit, men den har ändå inte avgränsat färgad hjässa, utan färgerna är spridda över huvudet och nosen.

235
155
Brokensynapse:
Uppdatering. 5 av 5 har ätit och 3 av 5 har ömsat. Dom sista 2 verkar ha lite problem med ömsningen så fukta på lite extra och slängde ner lite mossa så får se om det har släppt tills imorrn. 

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Gratulerar, zonata är ju riktigt ovanligt att man hör talas om kläckningar i Sverige!

235
155
Brokensynapse:
Fotade idag efter att alla ömsat. Och innan någon påpekar det så ja jag använder händerna vid hantering men föredrar krok men dessa är för små för att jag ska lyckas kroka dom på ett säkert sätt.

Inte de lättaste djur att fota, och när man ändå är inne på det, vet någon hur i h****** man öppnar foton när dom är i SRW format?

1685
794
fluffis:
Fina!
Det brukar vara en höjdpunkt när småttingar har ömsat för första gången :)

69
39
NiklasTyreso:
Riktigt kul tråd och grattis!

Vad som inte nämnts är att det finns sällsynta genvarianter som kan märkas på ett sätt i hets/heterosygoter/anlagsbärare med bara en upplaga av genen från en förälder och i en annan form om ormen har genen i dubbel uppsättning från båda föräldrarna/homozygot.

Ex känner jag till en mönstervariant hos tigerpyton som fungerar så (med en supervariant i mönstret när ormen är homo men lättare mönsterförändring vid hets) och en färgvariant hos kobror som ger samma resultat. Hos kobrorna var vanliga ungar svarta, hets var gulbruna och homozygoter med dubbel genuppsättning var vita).

Meeen, hade dina djurs gener fungerat så då borde du ha tre olika morfer av ungarna, eller kan få det i framtida kullar.

----------
En annan reflektion är att vissa majsormslinjer av röda amelanister ser ut som vita snow när de föds men utvecklar sin röda färg senare efter en eller fler månader och fram till vuxen storlek.
Om du har "otur" kan dina konstiga fina mörka ungar få färg sent och se ut som sin mamma som vuxna. 
Jag hoppas att jag har fel för det är ju roligare om du fått fram en variant som ser väldigt annorlunda ut. Jag håller tummarna att de växer och utvecklas till fina vuxna!

Håll den här tråden levande genom att lägga upp bilder på ungarna, minst 2-3 ggr per år. Det är spännande!

Grattis änn en gång!

235
155
Brokensynapse:
Idag åt allihopa på egen hand och fick i sig en pinkie. Trodde först att de va i största laget för dom men alla lyckades klämma ner dom. Men krävdes en lite längre svält period efter att jag fått slänga en hel del foder jag lämnat över natten åt dom så det känns skönt att det gick vägen. Tänkte försöka uppdatera med bilder under kommande vecka. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild