Morf på L. pyromelana?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
fluffis skrev:

Vad bra att någon annan hoppade in som en frisk fläkt :)

Hypo (förkortning av hypomelanistisk) och anery (förkortning av anerytristisk) är en blandning där den ena genen stänger av den röda färgen och den andra reducerar den svarta (enkelt förklarat). Färgen som blir kvar på djuret blir helt enkelt gråaktig, en ljusare form av anery kan man säga. Det är vanligt att man hos snokar kallar den här blandningen för ghost, t.e.x hos majsorm och några Lampropeltisar (Brooks kungssnok och hondurasmjölksnok har jag för mig).

Hos just pyromelanan verkar dock ghost vara något annat.

Om "hypo" används som förkortning för hypomelanistisk är det ju hemskt olyckligt. Det är som sagt ett prefix som betyder ungefär "under" och beroende på vilket ord man sätter ihop det med blir förstås betydelsen olika, dvs. hypoerytristisk har inget att göra med hypomelanistisk.

1685
794
fluffis:
azeam skrev:

Om "hypo" används som förkortning för hypomelanistisk är det ju hemskt olyckligt. Det är som sagt ett prefix som betyder ungefär "under" och beroende på vilket ord man sätter ihop det med blir förstås betydelsen olika, dvs. hypoerytristisk har inget att göra med hypomelanistisk.

Men oj, lol! Såg nu att vi har helt missförstått varandra. Jag var lite trögtänkt där :) Men jo, hypo används så frekvent som förkortning till hypomelanistisk att jag inte ens tänkte på att du kunde mena något annat. Nu är jag med på att du menar något helt annat så det är bara att ignorera mitt inlägg, det känns inte aktuellt längre.

235
155
Brokensynapse:
Har varit i kontakt med Peter54 här på terrariedjur och han har hjälpt mig artbestämma dom då de personer i USA var tveksamma till arten. Och han kom fram till att det är Lampropeltis Zonata jag har och efter kollat lite bilder och en bok här hemma så förstår jag hur det kan misstagits då i mina ögon är dom identiska. 
Färgvarianten heter Axanthic, hitta en bild på google som ser ut som mina mörka.

1685
794
fluffis:
Brokensynapse skrev:
Har varit i kontakt med Peter54 här på terrariedjur och han har hjälpt mig artbestämma dom då de personer i USA var tveksamma till arten. Och han kom fram till att det är Lampropeltis Zonata jag har och efter kollat lite bilder och en bok här hemma så förstår jag hur det kan misstagits då i mina ögon är dom identiska. 
Färgvarianten heter Axanthic, hitta en bild på google som ser ut som mina mörka.

Aha, där ser man. Skönt att det verkar vara utrett. Är den färgen ovanlig hos Lampropeltis zonata?

235
155
Brokensynapse:
fluffis skrev:

Aha, där ser man. Skönt att det verkar vara utrett. Är den färgen ovanlig hos Lampropeltis zonata?

Tror den har förekommit förr men osäkert om det har varit i Sverige tidigare. 

1685
794
fluffis:
Brokensynapse skrev:

Tror den har förekommit förr men osäkert om det har varit i Sverige tidigare. 

Trevligt. Det är fina ormar oavsett! Det gör inget om du lägger ut fler bilder vartefter :)

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
"Axanthic - While albinism is the lack of all melanin or pigment color, Axanthics only lack red or yellow or both. Axanthics are a recessive mutation that produces a snake that is varying shades of grey, black and brown. Although most “brown out” as an adult, there are some lines that hold their color more than others. Axanthics are a color mutation only and thus will have the varying patterns as a normal ball python.

Tony Gude"

Saxat från www.worldofballpythons.com, så det handlar om kungspyton.

Kul att oväntat få fram så fina ungar. Lycka till med dom! :)

/Andreas

235
155
Brokensynapse:
Kakmonstret skrev:
"Axanthic - While albinism is the lack of all melanin or pigment color, Axanthics only lack red or yellow or both. Axanthics are a recessive mutation that produces a snake that is varying shades of grey, black and brown. Although most “brown out” as an adult, there are some lines that hold their color more than others. Axanthics are a color mutation only and thus will have the varying patterns as a normal ball python.

Tony Gude"

Saxat från www.worldofballpythons.com, så det handlar om kungspyton.

Kul att oväntat få fram så fina ungar. Lycka till med dom! :)

/Andreas

Okej. Vet inte om dessa ormar har brunt i sig som kp har så vet inte risken att dom blir bruna är så stor. Men ska bli intressant och följa utvecklingen på dom. 
Jo de kom som en chock först när dom kröp ur ägget faktiskt. Men blev riktigt fascinerad av det så som jag sa till kompisen har jag ett par års avelsprojekt framför mig så jag får se vad eventuellt avkomma blir. Ska även släppa ihop föräldrarna igen och se vad som kommer den här gången. Som en annan person sa efter sett bilder på föräldrarna så kan det ha skett ett korsning mellan pyro x Zonata så även han va intresserad av vad framtiden med dessa djur har att visa. 

235
155
Brokensynapse:
Bild på alla ungarna ihop. Burken användes endast för att kunna fota dom så jag håller dom inte i en tom plastbytta. 

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Brokensynapse skrev:

Vet man att det verkligen är xantoforer som gör att de ser röda ut (i vanliga fall)? Vore ju mer logiskt med erytroforer.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild