Morf på L. pyromelana?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

235
155
Brokensynapse:
Kom i kontakt med Brian Barczyk som har de här snakebytes.tv för att se om han visste vad det va för morph på dom. Men han undvek och svara på den fråga och undrade istället om jag var intresserad av att sälja dom om han löste transporten till USA, sättet han skrev på får mig lite misstänksam på om det verkligen är ett dussindjur jag sitter på och om jag verkligen kommer få ett ärligt svar om morphen.

1685
794
fluffis:
Brokensynapse skrev:
Kom i kontakt med Brian Barczyk som har de här snakebytes.tv för att se om han visste vad det va för morph på dom. Men han undvek och svara på den fråga och undrade istället om jag var intresserad av att sälja dom om han löste transporten till USA, sättet han skrev på får mig lite misstänksam på om det verkligen är ett dussindjur jag sitter på och om jag verkligen kommer få ett ärligt svar om morphen.

Spännande! :) Kunde han säga något alls om färgvarianten?

Det är inte säkert att det går att fastställa färgvarianten bara sådär på ett foto. Eller ens i verkligheten. Jag vet inte hur mycket du vet om föräldradjuren och hur mycket det går att spåra. Kan man det så borde det vara lättare. Men kan man inte så är det inte säkert att någon egentligen vet. Det kanske till och med kan vara en helt ny färgvariant som du sitter inne på och den måste provparas med andra varianter för att genom uteslutning lista ut vad det kan vara. Sånt kan ta åratal.

235
155
Brokensynapse:
fluffis skrev:

Spännande! :) Kunde han säga något alls om färgvarianten?

Det är inte säkert att det går att fastställa färgvarianten bara sådär på ett foto. Eller ens i verkligheten. Jag vet inte hur mycket du vet om föräldradjuren och hur mycket det går att spåra. Kan man det så borde det vara lättare. Men kan man inte så är det inte säkert att någon egentligen vet. Det kanske till och med kan vara en helt ny färgvariant som du sitter inne på och den måste provparas med andra varianter för att genom uteslutning lista ut vad det kan vara. Sånt kan ta åratal.

Att det är en ny färgvariant har jag inte ens tänkt tanken på faktiskt men har svårt att tänka mig det. Då det inte verkade finnas så många färgvarianter så tänkte jag att det inte borde vara så svårt. 

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
"Hypo" betyder ung. "under". När man pratar om "hypomelanistiska" djur handlar det om individer som har "mindre melanin än normalt", villket gör att de ser mindre svarta ut. Det gör inte din individ.

Erytrism gör att djuren ser mer röda ut än vanligt och hypoerytrism är alltså att de ser mindre röda ut än normalt. Hittade en cachad sida med bilder på den "hypoerytristiska" linjen som nämndes, 188.125.66.159/search/srpcache?p=Sentz+pyromelana&vm=p&type=en-US__alt__ddc_yhs_ecosia_org&hsimp=yhs-ecosia_03&hspart=ddc&fr=yhs-ddc-ecosia_03&ei=UTF-8&u=http://cc.bingj.com/cache.aspx?q=Sentz+pyromelana&d=4716163330081009&mkt=sv-SE&setlang=sv-SE&w=8gaDW0aDaPFgqZyyeF2RSQqMFUnd6HIw&icp=1&.intl=se&sig=svOROJF25VSLS1Ndh.Io7A--

Din individ verkar sakna all röd färg, så istället för "hypoerytristisk" ("mindre röd än vanligt") så skulle man nog hellre kalla den anerytristisk ("ingen röd färg").

235
155
Brokensynapse:
azeam skrev:
"Hypo" betyder ung. "under". När man pratar om "hypomelanistiska" djur handlar det om individer som har "mindre melanin än normalt", villket gör att de ser mindre svarta ut. Det gör inte din individ.

Erytrism gör att djuren ser mer röda ut än vanligt och hypoerytrism är alltså att de ser mindre röda ut än normalt. Hittade en cachad sida med bilder på den "hypoerytristiska" linjen som nämndes, 188.125.66.159/search/srpcache?p=Sentz+pyromelana&vm=p&type=en-US__alt__ddc_yhs_ecosia_org&hsimp=yhs-ecosia_03&hspart=ddc&fr=yhs-ddc-ecosia_03&ei=UTF-8&u=cc.bingj.com/cache.aspx?q=Sentz+pyromelana&d=4716163330081009&mkt=sv-SE&setlang=sv-SE&w=8gaDW0aDaPFgqZyyeF2RSQqMFUnd6HIw&icp=1&.intl=se&sig=svOROJF25VSLS1Ndh.Io7A--

Din individ verkar sakna all röd färg, så istället för "hypoerytristisk" ("mindre röd än vanligt") så skulle man nog hellre kalla den anerytristisk ("ingen röd färg").

Okej. De e det som förkortas anery alltså? 
Men det är inget speciellt med att det röda byttes ut mot svart eller hur funkar det?

235
155
Brokensynapse:
Så honan som är lite mörkare än hanen, föräldradjuren, kan alltså vara hypoerytristisk? Eller är det hypoanerytristisk? 

235
155
Brokensynapse:
Bild på föräldrarna.

Honan (Behöver ingen kommentar gällande hanteringen då jag försökte fota i terrariet men gick ej)

Hanen.

235
155
Brokensynapse:
Färsk bild på 2 av ungarna. 

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Brokensynapse skrev:
Okej. De e det som förkortas anery alltså?

Ja, jag antar att det är det som menas när man pratar om "anery".

Brokensynapse skrev:

Men det är inget speciellt med att det röda byttes ut mot svart eller hur funkar det?

Den röda färgen finns i sk. erytroforer, celler i den yttre delen av huden, när de inte finns eller fungerar normalt kommer den underliggande (i det här fallet svarta) färgen, som produceras i andra celler, fram.

Brokensynapse skrev:
Så honan som är lite mörkare än hanen, föräldradjuren, kan alltså vara hypoerytristisk? Eller är det hypoanerytristisk?

Hypoerytristisk är ett ord som mig veterligen bara används inom färgvariantsaveln hos ormar och kanske även ödlor (bland många andra mer eller mindre underliga namn) och jag har svårt att tänka mig att det finns någon exakt definition på hur mycket "mindre än normalt" röd färg ett djur ska ha för att få ett sådant vackert epitet...

Hypoanerytristisk skulle alltså betyda ungefär "mindre än normalt inget röd", dvs. hmm, ja jag vet inte riktigt hur en sån skulle se ut ;)

1685
794
fluffis:
azeam skrev:

Hypoanerytristisk skulle alltså betyda ungefär "mindre än normalt inget röd", dvs. hmm, ja jag vet inte riktigt hur en sån skulle se ut ;)

Vad bra att någon annan hoppade in som en frisk fläkt :)

Hypo (förkortning av hypomelanistisk) och anery (förkortning av anerytristisk) är en blandning där den ena genen stänger av den röda färgen och den andra reducerar den svarta (enkelt förklarat). Färgen som blir kvar på djuret blir helt enkelt gråaktig, en ljusare form av anery kan man säga. Det är vanligt att man hos snokar kallar den här blandningen för ghost, t.e.x hos majsorm och några Lampropeltisar (Brooks kungssnok och hondurasmjölksnok har jag för mig).

Hos just pyromelanan verkar dock ghost vara något annat.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild