Morf på L. pyromelana?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

235
155
Brokensynapse:
Idag när jag kom in i djurrummet så upptäckte jag att äggen efter mina pyro hade börjat kläckas, först såg jag en fin röd unge som gled omkring och kolla men när jag sedan tog ut burken ur kläckaren för att ta ut den så upptäckte jag en mycket mörkare unge också hade hittat ut, först tänkte jag att ena ungen hade varit ute längre så färgerna skulle komma efter en stund men sedan när jag såg ett halvöppet ägg så låg det en röd unge där i. Visa sig att det är 2 st mörka ungar utav en kull på 5 ägg, försökte googla fram om det förekommer morpher men kunde inte hitta bilder och genetik och namn på morpher är inte min starka sida.
Först en bild på röda ungen som jag hittade först.
Och här är en bild på en av dom mörkare ungarna.

Medlem i SHF
193
364
Thinning:
Spännande! Kan inte hur det ser ut med morpher på L. pyromelana men det är väl inte omöjligt att du har något spännande där. Behåll hela kullen och se hur ungarna utvecklas samt om du får fram fler på föräldraparet se hur dessa ser ut.

Grattis till ungarna och lycka till!

Med vänlig hälsning, Björn

Ps. Vill gärna se fler bilder på ungarna och hur de utvecklas. Ds.

235
155
Brokensynapse:
Thinning skrev:
Spännande! Kan inte hur det ser ut med morpher på L. pyromelana men det är väl inte omöjligt att du har något spännande där. Behåll hela kullen och se hur ungarna utvecklas samt om du får fram fler på föräldraparet se hur dessa ser ut.

Grattis till ungarna och lycka till!

Med vänlig hälsning, Björn

Ps. Vill gärna se fler bilder på ungarna och hur de utvecklas. Ds.

Det jag hittat är utan bilder utan bara namnen på morpherna på hemsidan www.pyromorphs.com/pyro-genetics.html

Ja jag hoppas dom kommer igång med mat och sånt, har lite knep som funkat med matvägrande större ormar men har aldrig testat med nykläckta så får se om hela kullen klarar sig, 2 av äggen gick åt helvete för 2 veckor sedan så får hoppas det är den enda förlusten.

Jadå uppdaterar med bilder efter ömsningen.

235
155
Brokensynapse:
Mejlade bilder till ägaren av hemsidan jag länkade och får se om jag får ett svar.
Men efter att läst lite så får jag det till att de kan vara 1 av 3 morpher.
Hypoerytherisitc (Hypo-e)
Sentz Line Hypomelanistic (Hypo-m)
BHB Hypomelanistic (Hypo-m)

Någon som vet färgskillnaderna mellan ovanstående morpher? Är som sagt ur usel på vad allt heter.

1685
794
fluffis:
Grattis till ungarna!
Spännande :)

Färgvarianter funkar i stort sett likadant för alla djurarter, men ibland kan de ha lite olika namn. Pyromelana har jag ingen koll på men generellt så brukar hypo (hypomelanistisk) reducera det svarta pigmentet helt eller delvis, samtidigt som det röda blir förstärkt. Känns därför inte riktigt relevant i det här fallet men jag säger absolut inget säkert. Namnet hypoerytheristic har jag inte hört talas om men om den liknar den generella anery (anerytristisk) så stänger den färgen av det röda pigmentet och man brukar få en orm i svarta, gråa och kanske vita toner. Det kan också finnas lite inslag av gult, allt beroende på hur grundfärgen för arten ser ut. I så fall kan den sistnämnda vara aktuell :)

Den där snubben med hemsidan kommer kanske att smälla av om det visar sig att dina är hypoerytheristic :) De är tydligen ovanliga :)

235
155
Brokensynapse:
fluffis skrev:
Grattis till ungarna!
Spännande :)

Färgvarianter funkar i stort sett likadant för alla djurarter, men ibland kan de ha lite olika namn. Pyromelana har jag ingen koll på men generellt så brukar hypo (hypomelanistisk) reducera det svarta pigmentet helt eller delvis, samtidigt som det röda blir förstärkt. Känns därför inte riktigt relevant i det här fallet men jag säger absolut inget säkert. Namnet hypoerytheristic har jag inte hört talas om men om den liknar den generella anery (anerytristisk) så stänger den färgen av det röda pigmentet och man brukar få en orm i svarta, gråa och kanske vita toner. Det kan också finnas lite inslag av gult, allt beroende på hur grundfärgen för arten ser ut. I så fall kan den sistnämnda vara aktuell :)

Den där snubben med hemsidan kommer kanske att smälla av om det visar sig att dina är hypoerytheristic :)

Okej. Tack de va ett sånt svar jag ville ha, så då återstår egentligen den översta hypoerytheristic ifall det nu inte är en annan variant. Men mejlade bilder till honom och får se vad han säger då han verkar vara en som har koll på det där. 

Haha ja risken finns men då de inte kommer säljas i dagsläget och absolut aldrig ihop då jag tycker risken är hög för inavel om någon vill avla på dom för pengarnas skull så får dom stanna hemma, däremot skulle det vara intressant i framtiden och se hur eventuell avkomma ser ut med en av de mörka som föräldra djur. Kommer nog också ta en till kull på föräldrarna till dessa för att se hur avkomman ser ut.

1685
794
fluffis:
Brokensynapse skrev:

Okej. Tack de va ett sånt svar jag ville ha, så då återstår egentligen den översta hypoerytheristic ifall det nu inte är en annan variant. Men mejlade bilder till honom och får se vad han säger då han verkar vara en som har koll på det där. 

Haha ja risken finns men då de inte kommer säljas i dagsläget och absolut aldrig ihop då jag tycker risken är hög för inavel om någon vill avla på dom för pengarnas skull så får dom stanna hemma, däremot skulle det vara intressant i framtiden och se hur eventuell avkomma ser ut med en av de mörka som föräldra djur. Kommer nog också ta en till kull på föräldrarna till dessa för att se hur avkomman ser ut.

Jag kan vara helt ute och cykla, men detta är vad jag får ihop med hjälp av min kunskap om majsormsfärger.

Det kommer bli spännande att se hur ungarna utvecklas, speciellt de mörka såklart :) 

235
155
Brokensynapse:
fluffis skrev:

Jag kan vara helt ute och cykla, men detta är vad jag får ihop med hjälp av min kunskap om majsormsfärger.

Det kommer bli spännande att se hur ungarna utvecklas, speciellt de mörka såklart :) 

Jadå men kan vara intressant och diskutera då jag får nog vänta på svar från han med hemsidan tills jag vet helt säkert, sen så bör ormen nog ömsa nån gång innan man verkligen ser vilken färg den får i slutändan. 

Ja det är första gången jag kläcker fram ormar också så bara den delen tycker jag e riktigt intressant, väldigt snabba och starka redan, kändes när den krama om fingret på mig när den höll på och rymma ur burken och jag va tvungen att ta den.

235
155
Brokensynapse:
Kom och tänka på det att honan är mycket mörkare än hanen. Kan det vara ett tecken på att hon är het för nånting? För rätta mig gärna om jag har fel men vissa het syns väl?

1685
794
fluffis:
Brokensynapse skrev:
Kom och tänka på det att honan är mycket mörkare än hanen. Kan det vara ett tecken på att hon är het för nånting? För rätta mig gärna om jag har fel men vissa het syns väl?

Nja, de här så kallade het:sen är dolda anlag som man vanligtvis inte kan se. Det är väldigt ovanligt men inte omöjligt att vissa dolda anlag kan vara mer eller mindre avslöjande. Så gissningsvis är det en slump att din hona är mörkare.

Om vi utgår från att alla kända färggener hos pyromelanan är recessiva (som hemsidan säger) så kan vi i princip fastställa att båda dina föräldradjur är "heta"/har dolda anlag för den här mörka färgen. Om man räknar ut statistiskt vad en sådan parning bör ge för färg på avkommorna så får man att 25 % får den mörka färgen och resten blir normalfärgade. Vidare är det 66 % chans att de normalfärgade ärver det dolda anlaget för den mörka färgen. Så två av dina tre röda bör ha det dolda anlaget för den mörka färgen. Problemet är att det inte går att veta vilka :) (Om det nu inte trots allt är så att det är färgskillnad på de som har det dolda anlaget eller ej.)

Med andra ord följer din kull statistiken bra även om verkligheten kan bli en annan :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild