Kungspyton i rumstemperatur, hur länge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

sunglow87 skrev:

Kompisen fick salmonella av sin ena orm, men han hade fått avföring i munen, efter att han städat terrariet

Är det dokumenterat att han fick salmonellan av sin orm? Hur man får avföring i munnen tänker jag inte ens fråga :) 

590
365
SweBoa:
Hoggaforfan skrev:

Varför slickade han rent terrariet? Borde inte en svamp eller trasa av något slag vara en smartare idé? :-P

Han glömde tvätta händerna, när han höll på med mat 

590
365
SweBoa:
Jonas_ skrev:

Är det dokumenterat att han fick salmonellan av sin orm? Hur man får avföring i munnen tänker jag inte ens fråga :) 

Han fick göra prover o det var samma salmonella bakterie, han plocka ut skiten, glömde tvätta händer, och lagade mat, 

1275
1725
Falk:
sunglow87 skrev:
[quote=Falk]

Så då menar du att vi andra som också hållit på i flera år är experter,

dom som har kommit någonstans o jobbares det kanske!! 

Ok så en som har hållit på i flera år och sedan börjar jobba på djurmagazinet är då en expert?

590
365
SweBoa:
Falk skrev:

Ok så en som har hållit på i flera år och sedan börjar jobba på djurmagazinet är då en expert?

Va det så du tolka mig så varsågod haha  var tvungen att gilla ditt inlägg :)

2052
780
psyjoh:
Har man hållt på i flera år så har man förhoppningsvis lärt sig en hel del med det man hållt på med. I den bemärkelsen är man ju expert med det man sysslat med. 

88
72
gebon:
Från livsmedelsverkets sida "Det händer att människor i Sverige blir smittade av ormar, ödlor och sköldpaddor som de har som husdjur". Vilket var allt man hittade om spridning reptil-människa. Känns som en minimal risk så länge man inte slickar terrarierna rena:) Däremot ska man se upp med vegetabilier såsom groddar, ruccola och spenat, som har legat bakom senare års utbrott av salmonella. Är alltså betydligt farligare att vara vegetarian än ha reptiler som hobby, när det gäller risken för salmonella:)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Så är det, lite vanlig handhygien löser alla problem! Större risk att få salmonella på din ica-butik än av din reptil :) 

1685
794
fluffis:
Gogs skrev:

Om jag inte missminner mig totalt så finns det inte ett enda fall av salmonella i Sverige där orsaken kan härledas till reptilhantering. Så tvivlar på att risken är så överhängande. Då är det nog mycket farligare att käka grillad kyckling =P

Det är mycket möjligt.

Inte heller jag tror att risken är överhängande. Själv följer jag gärna veterinärers rekommendationer som menar att man ska betrakta varje reptil som en potentiell smittkälla.

Självklart beror det på en själv också hur noggrann man vill vara. Även på hur ens familjesituation ser ut. Har man småbarn, som har nersatt immunförsvar, sjuka eller äldre i hemmet så är det nog inte fel att vara extra försiktig, tycker jag. Även om jag har folk som hälsar på så känner jag ett visst ansvar för att inte göra dem sjuka. Hade känts hemskt att smitta någon annan tycker jag. Det är vad jag tycker. Någon annan får gärna tycka något annat :)

Jag är en person som hellre tar det säkra före det osäkra. Jag hade haft svårt att förlåta mig själv om jag själv eller någon annan hade blivit sjuk på min bekostnad. Särskilt inte om jag vet att jag hade kunnat förebygga det.

Jag ska ta och formulera mig annorlunda nästa gång så att man inte ska misstolka det jag säger som absoluta sanningar :) Det jag vill är att ge folk en chans att få höra så mycket som möjligt i ämnet för att sen kunna bilda sig en egen uppfattning.

590
365
SweBoa:
psyjoh skrev:
Har man hållt på i flera år så har man förhoppningsvis lärt sig en hel del med det man hållt på med. I den bemärkelsen är man ju expert med det man sysslat med. 

Det har du rätt i!! Men vad gör vi på forumet då egentligen??? :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild