Kakmonstret skrev:
Hej,
Som vanligt blir det en hanteringsdiskussion med några vettiga åsikter och några grundlösa uttalanden.
Jag skulle tycka att det vore intressant om någon har ett svar på den inledande frågan: hur lång tid dröjer det innan en orm (eller för den del annan reptil) blir påverkad av för låga temperaturer?
Finns många faktorer som skulle påverka. Ormens kroppstemperatur när den lägre lufttemperaturen presenteras bara för att nämna en grej.
Men finns det någon som har ett svar på detta? Hur lång tid är en skadlig tid och vad är det som händer som gör att det överhududtaget skulle vara skadligt?
Observera att detta är en mycket intressant fråga inte enbaret när det gäller vårt kära ämne hantering, utan kan bli aktuellt av helt andra anledningar som till exempel strömavbrott.
/Andreas Calais
Det är en intressant fråga. Dock så tror jag den kan vara svår att svara på eftersom många olika faktorer kan ha betydelse.
Hur stor är ormen? Är det en liten orm så kyls den ner snabbare.
Är mätningarna av temperaturen korrekt, eller finns det värme i form av t.ex. kroppsvärme om ormen hålls?
Är det på golvet där det kan bli drag?
Har luftfuktigheten betydelse?
Hur länge har ormen legat och värmt sig innan?
Har ormen ätit, och när?
Har ormen god hull? och isåfall i vilken grad?
Hur är ormens hälsa överlag? Kan låg temperatur öka risken för specifika sjukdomar, eller är ormar med en viss typ av sjukdom mer utsatta?
Vad räknas som skadlig tid?
Hur sker temperaturskiftet, gradvis eller direkt?
När räknas det att ormen blir påverkad? Minsta lilla temperatursänkning?
Har dvalning betydelse? Om ormen tidigare har dvalat, eller ska dvala. Har det betydelse med temperatursänkning innan/efter?
Ja, massor av frågor och följdfrågor som uppkommer. Att få ett exakt svar tror jag därför är omöjligt. Det kan vara vettigt att diskutera
vad som faktiskt händer när en reptil kyls ner dock och det finns väl kanske någon form av rimlig gräns för vad djuren bör utsättas för.
Men för att återgå till TS fall.
Nu är det väl inte så att en kungspyton alltid går i temperaturer närmare 25-30 dygnet runt? På natten sjunker trots allt temperaturen. Så jag misstänker att temperaturmässigt utsätts ormen för detta redan idagsläget under natten? Då blir frågan snarare om det har en påverkan om temperatur sänks/höjs ofta eller vad som händer om en orm inte får en lång värmeperiod under dagen.
Sker det under 10-15min någon gång ibland tror jag inte det har någon större påverkan. Inget som TS behöver förlora sömn över med andra ord. Som poängterats tidigare så bör man kanske vara lite vaksam efter matning etc, så att ormen åtminstone kan smälta födan ifred.
Prat om just hantering tas gärna i hanteringstråden.