Vilken orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Räcker gott & väl med en fuktlåda & en balja med vatten som hela ormen kan sänka ner sin kropp i, eventuellt kan man behöva fukta lite extra vid öms, men har man fuktlåda brukar det räcka, smidigt är det :) 

29
4
Jennifer:
Jonas_ skrev:
Räcker gott & väl med en fuktlåda & en balja med vatten som hela ormen kan sänka ner sin kropp i, eventuellt kan man behöva fukta lite extra vid öms, men har man fuktlåda brukar det räcka, smidigt är det :) 

Ok 
tack!

29
4
Jennifer:
Är det fortfarande lag på att man inte få ge levande föda för ormar?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Nej men en rekommendation är det, finns ingen anledning att mata med levande heller, förutom i vissa extremfall. I lagen står kortfattat att man inte får orsaka bytesdjuren onödigt lidande (Vilket vissa menar att kramormar gör med sina byten, jag är av en annan åsikt dock men det är en annan diskusion) men å andra sidan är det ett enorm lidande för den orm som eventuellt vägrar dött & sakta svälter ihjäl, en evigt pågående diskussion i hobbyn om mata dött VS levande foder :) 

Men nej det finns ingen lag som förbjuder dig att mata med levande byten om din orm vägrar äta döda bytesdjur :) 

29
4
Jennifer:
Jonas_ skrev:
Nej men en rekommendation är det, finns ingen anledning att mata med levande heller, förutom i vissa extremfall. I lagen står kortfattat att man inte får orsaka bytesdjuren onödigt lidande (Vilket vissa menar att kramormar gör med sina byten, jag är av en annan åsikt dock men det är en annan diskusion) men å andra sidan är det ett enorm lidande för den orm som eventuellt vägrar dött & sakta svälter ihjäl, en evigt pågående diskussion i hobbyn om mata dött VS levande foder :) 

Men nej det finns ingen lag som förbjuder dig att mata med levande byten om din orm vägrar äta döda bytesdjur :) 

ok för jag läste att kungspyton gillar levande föda. Vet inte om det stämmer?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Vissa kungspyton är kända för att vara struliga i maten, men köper man ett djur från en seriös uppfödare är det inget problem :) Alla kungspytons jag känner till äter upptinade råttor eller möss. 

Annars vill jag slå ett slag för Rutpytons, lämpligare nybörjarorm om du frågar mig iaf :) Finns en hel del arter i släktet Rutpytons, Morelia spilota ssp. Kräver dock ett annat typ av terrarium än tex kungspyton. 

Irian jaya rutpyton är en "liten" pytonorm, mycket lämplig för nybörjare om man gillar klättrande ormar som gillar att ligga framme :) Finns många fler i släktet också men för att ge ett exempel. 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=m_spilota_harrisoni

278
122
Snakedude69:
I dunno,
 I think Ball pythons are cool, but when you have just one snake.  and week after week it goes with out eating, and your throwing away mice/rats and frusterated that your not doing somthing right.  I think a ball python is a good 2nd snake. not because of its difficultly. It is a easy snake, and they are usuaully very calm. but its good to have another snake to throw the uneaten food at. =)

what you should do is research a few snakes, and find out which ones interest you.  Youtube  interent books... whatever.  then when you find one or 2 you like and  try to find some people who have them and go see them,help them with there snake.  What happens a lot is people always say buy a corn snake or a ball python as a first snake and you really want isnt one of them.  If you really want something I say get it, but take some time to reasearch and plan. 

then you have all sorts of support here, or other groups. so just keep askign questions and have fun!!

Juice Chelini
REPTILE NERDS SKARABORG
www.reptilenerds.com

29
4
Jennifer:
Jonas_ skrev:
Vissa kungspyton är kända för att vara struliga i maten, men köper man ett djur från en seriös uppfödare är det inget problem :) Alla kungspytons jag känner till äter upptinade råttor eller möss. 

Annars vill jag slå ett slag för Rutpytons, lämpligare nybörjarorm om du frågar mig iaf :) Finns en hel del arter i släktet Rutpytons, Morelia spilota ssp. Kräver dock ett annat typ av terrarium än tex kungspyton. 

Irian jaya rutpyton är en "liten" pytonorm, mycket lämplig för nybörjare om man gillar klättrande ormar som gillar att ligga framme :) Finns många fler i släktet också men för att ge ett exempel. 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=m_spilota_harrisoni

Fast jag har ingen plats för andra terrarium. Men tack ändå!

1685
794
fluffis:
Jennifer skrev:
Är det fortfarande lag på att man inte få ge levande föda för ormar?

Jag har en lite annan uppfattning än Jonas_, för en gångs skull. Brukar hålla med honom ofta annars :)

Samma skrivelse som kom ut 2010 finns fortfarande. www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1370041089149/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf

Här kan man läsa "Enligt Jordbruksverkets uppfattning är utfodring med levande föda inte förenligt med 2 och 4 §§ djurskyddslagen och därmed är det förbjudet."

Sen kan man tolka det lite olika. Själva Jordbruksverket sätter inte lagar själva men däremot har de blivit delegerade av Regeringen att precisera djurskyddslagen. Då tycker jag att man säga att Jordbruksverkets tolkning indirekt är en lag.

1685
794
fluffis:
Jennifer skrev:

Fast jag har ingen plats för andra terrarium. Men tack ändå!

Jonas_ pratar sig varm om harrisonirutpytonormar hela tiden, så man måste ju snart tro honom :D Jag har själv haft en av dessa ormar och den var fin och det fanns vissa saker jag gillade med den den. Däremot så tyckte jag att det var en tråkig orm men det visade sig att den inte mådde bra (hade cystor i kroppen) så förmodligen berodde tråkigheten en del på det.

Om du hade hittat en av dessa ormar som redan varit vuxen och som varit 130-140 cm så hade den förmodligen aldrig växt över 150 cm och den hade fått plats i ett av dina terrarier :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild