Majsorm skötselråd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
0
Jens96:

Hej, har ett helglasterrarium som är 100x50x50 cm och har två termometrar i var sitt hör av terrariumet och på ena sida är värmemattan och andra är väl den "kalla" delen eller hur man ska förklara och på den kalla sidan är de bara ca 22 grader och den varma sidan ca 26 grader och undrar hur ska jag göra för att värmen ska öka för värmemattan är på max och även dimmern och de värmer som tusan från värmemattan och har en ca 1 cm frigolit skiva under barken för att ormen inte ska bränna sig men blir ändå inte tillräckligt varmt inne i terrariumet. kan man sätta dit en värme lampa också eller ska man byta till värme slinga istället?

Nästa fråga, jag hade funderingar på att skaffa en sån där repti fogger så man slipper vara med blomsprutan och fukta med jämna mellan rum i terrariumet är det en smart ide eller ska man fortsätta knoga på med blomsprutan?

väldigt tacksam om nån kunde ge mig svar om hur jag ska lösa problemen.

mvh//jens

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Jag tror att 26 C på den varma sidan är tillräcklig. En fogger känns onödig. Har du en fuktlåda till den? Hur djupt är barklagret? www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=p_guttatus

1685
794
fluffis:
26 grader på varma sidan är okej. Förmodligen är det några grader varmare om man mäter direkt på värmemattan, eller missförstod jag dig nu? Helst ca 30 grader vill man att ormen ska ha någonstans där den kan ligga och smälta maten. Tänk även på att många termometrar bara visar ungefärliga temperaturer och att det kan skilja flera grader från den "verkliga" temperaturen.

Jag har också tröttnat på att spraya för att höja luftfuktigheten. Majsormar är som tur är inte jättekänsliga och istället kör jag med fuktlåda som de kan ligga i om de vill ha det fuktigare. Fuktlådorna är mycket populära. Sen på sommaren brukar man inte behöva spraya eftersom luftfuktigheten brukar vara mycket högre då. Det är ju mestadels uppvärmningen i våra bostäder på vintern som gör att det kan bli alldeles för torrt under vinterhalvåret.

19
0
Jens96:

Tack för svaren, nu kan jag känna mig lite lugnare! Man vill ju helst när man har ett djur att det ska trivas.

Fredrik89, barklagret är cirka 2-3 cm, är det för lite eller för mycket?

Hur gör man en fuktlåda?

mvh//

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
En fuktlåda gör du utav en plastlåda/burk som du klipper/skär ett hål i och fyller med fuktig mossa. Jag tror inte att barklagret har så stor betydelse, men jag skulle ha haft så mycket att ormen kan gräva ned sig.

19
0
Jens96:

Fredrik89 skrev:
En fuktlåda gör du utav en plastlåda/burk som du klipper/skär ett hål i och fyller med fuktig mossa. Jag tror inte att barklagret har så stor betydelse, men jag skulle ha haft så mycket att ormen kan gräva ned sig.

tack för tipset!

mvh//

69
39
NiklasTyreso:
Har man för mycket fukt till majsormar kan de få bukröta, så hellre för torrt än för fuktigt. 

En fuktlåda i samband med ömsning är bra hjälp vid ömsning, men oftast ömsar de utan problem även utan fuktlåda.

57
37
MickeyMike:
Har aldrig använt mig av fuktlåda ens vid ömsning med majsormar, har dock duschat in lite vatten med blomspruta en gång om dagen när det vankas ömsning för att höja upp luftfuktigheten till runt 50%. Använd en hygrometer för att se om det räcker med dusch med blomsprutan eller om ditt terrarium kräver en fuktlåda. Tänk som sagt på att du inte vill ha för hög luftfuktighet i terrariumet, åtminstone inte under för lång tid.

Tycker dessutom inte du ska jaga "rätt" temperaturer alltför ihärdigt, 26 grader är fullt tillräckligt i varma delen. Tänk på att majsormar i det vilda lever från New Jersey i norr ner till Key West i Flordia i söder på den amerikanska ostkusten, där emellan är det rätt stor skillnad i vad som anses vara varma temperaturer. Dessutom är majsormen en orm som i det vilda tillbringar stor del av sin tid under marken (i sin jakt på föda) där det kan vara betydligt svalare än vad vi tillhandahåller majsormarna i våra terrarium som lägst.

104
11
_kim_:
Du skriver att du har en frigolitskiva under barken för att ormen inte ska bränna sig. Har du då värmemattan under frigoliten ? I så fall blir det inte lätt att få upp temperaturen.

//Kim

19
0
Jens96:

tack för alla svaren.

Har ett helglas terrarium och har värme mattan under den och en frigolit skiva som är ca 1 cm i terrariumet under barker för läste att man skulle ha de ifall man hade ett helglasterrarium så att inte ormen bränner sig.

mvh//

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild