Kameleonter, terrarium och hantering.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

146
85
Lovet:
psyjoh skrev:

Fastnade för den just för att den är helt ökenlevande och jag älskar ökenterrarie. Sen självklart är den snygg oxå. 

Ja jag kör bara öken här hemma så det var det som fick mig att bli intresserad med :)

2052
780
psyjoh:
Lovet skrev:

Ja jag kör bara öken här hemma så det var det som fick mig att bli intresserad med :)

Den ser häftig ut när den går på sina vandringar genom öknen, ljus på den sidan den har sol och svart på andra sidan. 

108
19
Lindstrom:
Jäklar! Sån hade jag också velat haft! 

148
116
Ella:

psyjoh skrev:
Kameleonter är väl egentligen inte min grej. Men vad gäller nätterrarie och frigående så finns det nog inte så många arter som bör göra det i vårt svenska klimat. 

Jag såg en dokumentär om en ökenlevande art, har dock inte namnet i huvudet nu, som jag fastnade för. Helt ökenlevande. Tog kontakt med ett par uppfödare här uppe men de hade inte stött på den. Har dock bestämt mig att en dag ska jag ha en :)

Det finns luftfuktare samt olika grejor man kan använda för att reglera temperaturen :D? 

Så jag tycker att frigående och nät kan vara en grej.
Tycker inte om glas då kameleonterna kan bli stressade av sin egen spegelbild hahah..

2052
780
psyjoh:
Ella skrev:

Det finns luftfuktare samt olika grejor man kan använda för att reglera temperaturen :D? 

Så jag tycker att frigående och nät kan vara en grej.
Tycker inte om glas då kameleonterna kan bli stressade av sin egen spegelbild hahah..

Absolut kan man fixa det. Men om du har en kameleont som behöver hög luftfuktighet är ju risken för mögelskador i hemmet ganskastörre då. Men det är som du säger beror helt på vilken art. 
En jag köpte dubia av förr hade gjort om ett rum där han hade sina frigående. De la även ägg och de starkaste överlevde och kläcktes även i det rummet. 

28
2
Juliscrestedgecko:
leedragon skrev:
även om jemen är rätt härdiga så går det att ta koll på de med, varför den springer på armen har många svar, men utanför den miljö som tillåter den leva här i sverige, utanför  finns det inte rätt värme eller uvljus, om mannu tar de som om de borde fåglar och  går ut med de på axeln kommer de att påverkas skaddligt av det, går man sådär utomhus med de så finns saker som kan stressa de som tillexempel fåglar.

Läste just på om olika kamelonter och en del verkar funka i många olika klimat, även våra, men att de behöver uv-ljus då och då. Men att det ska gå att ha dom utanför terrarie. Jag såg en kille som berättade att hans jemenkamelont levde utan terrarie, men dom hade många växter i hemmet. 

903
510
Evanjeline:
Jag skulle vilja påstå att uv-ljus då och då låter inte är tillräckligt. Däremot undrar jag bara för tankens skull om man har många växter och sprayar dem, borde det inte kunna bli nog av micro klimat så att hela rummet inte behöver vara säg 70% luftfuktighet? Kamelonter går ju inte ner på marken så sålänge det är fuktigt där de befinner sig måste det ju räcka. Så teoretiskt borde man kunna ha en hörna, eller helvägg med massa passande växter, med solplatser med uv som gör att den kan vara frigående? Värmen måste ju upp i rummet såklart, men det går ju att lösa.

160
91
turboadde:
Nu har ju inte jag haft Yemen men vilken temperatur behöver dom igentligen. Trodde dom klarade sig bra i rumstemperatur. Dom ska väll kunna gå ganska långt ner i temperatur utan att ta skada?
Är det verkligen hanteringen som gör att dom blundar? Trodde det fanns mycket värre saker än det. 
Kan ju tillägga att hantering av kameleonter för mig är en kameleont som går upp på handen själv och inte svartnar och blåser upp sig som man kan ta ut ibland och syna och kanske visa upp för intresserade samt kanske förflytta ut i solen ibland. Inte att man sitter och kramas och klappar på den.
Jag både hanterar och inte hanterar mina kameleonter jag har/haft på deras villkor. Vill dom inte alls så tar rör jag dom inte mer än de behövs. Men känns det ok så hanterar jag ibland.
Ett felbyggt glas eller träterrarium kan t.o.m ge större skada än ett nättterrarium.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
turboadde skrev:
Nu har ju inte jag haft Yemen men vilken temperatur behöver dom igentligen. Trodde dom klarade sig bra i rumstemperatur. Dom ska väll kunna gå ganska långt ner i temperatur utan att ta skada?
Är det verkligen hanteringen som gör att dom blundar? Trodde det fanns mycket värre saker än det. 
Kan ju tillägga att hantering av kameleonter för mig är en kameleont som går upp på handen själv och inte svartnar och blåser upp sig som man kan ta ut ibland och syna och kanske visa upp för intresserade samt kanske förflytta ut i solen ibland. Inte att man sitter och kramas och klappar på den.
Jag både hanterar och inte hanterar mina kameleonter jag har/haft på deras villkor. Vill dom inte alls så tar rör jag dom inte mer än de behövs. Men känns det ok så hanterar jag ibland.
Ett felbyggt glas eller träterrarium kan t.o.m ge större skada än ett nättterrarium.

Även om de kan gå en bit ner i temperaturer så betyder det verkligen inte att de bör göra det allt för ofta, om ens någonsin. Vi klarar också mycket låga temperaturer men jag vet att jag åtminstonde föredrar att ha det varmt och behagligt! Som vanligt med reptiler så krävs en ordentlig värmegradient i terrariet och det innebär att den varma sidan gärna får gå upp över 30 grader medan den svalaste delen kan ligga lite över rumstemp (omkring 25 grader). Värmegradienten är ju en av anledningarna till att det är viktigt att ha ett ordentligt stort terrarium både på höjden och även på längden!

Det svåra med att använda nätterrarier i Sverige är att luftfuktighten här är mycket låg under vintern och det är därför lättare att hålla den på en bra nivå i ett glasterrarium med ett välanpassat ventilationssystem! Jemenkameleonter lever ju i naturen i ett mycket variabelt klimat på grund av områdets topografi och därför är de härdigare än andra arter men de är trots allt kameleonter och känsligare än många andra ödlor!

2
0
Midilo:
Behöver hjälp med lampor i ett terrarium för kamelent? Vad ska de egentligen ha i buren? Vill gärna ha bilder hur era ser ut!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild