Utedamm med axoloter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

126
6
AjPaj:

Har Frida visat dig vår damm? Vi satte igång den här om dagen och planerar att stoppa i lite fisk längre fram i sommar. Problemet för axolotlerna skulle väl vara att vi inte har några ytväxter, så de får mycket solljus.

Skulle man kunna håva upp dem och ha dem inomhus på vintern? Det kanske blir svårt, men vår damm har tydligen tendens att bottenfrysa.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:
Er damm har jag faktiskt inte sett, får kika på den nästa gång jag är uppe i Stockholm :)
Ytväxter kan nog vara bra så att de har en plats i skuggan.

Självklart kan man håva in dem och ha dem inomhus på vintern. Så skrota planerna på fisk, och fixa axoloter istället! :)

126
6
AjPaj:

Kan man inte ha både och?

Tror du de kan klara sig med de insekter som lever i dammen eller måste man tillsätta sjunkande insekter?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Man kan mata axoloterna med köttpellets. Annars hugger dom efter det mesta. Har man fiskar med axoloter så har det ofta två utvägar. Är fiskarna tillräckligt små, så äter axoloterna upp dem. Är fiskarna stora så kan de naffsa på axoloternas gälar.

126
6
AjPaj:

Kollade runt litte på interwebben och noterade att det tydligen är illegalt att ha dem utomhus i England. www.reptileforums.co.uk/forums/amphibians/261280-axolotls-pond.html kolla på detta forum.

Edit: Fan vilken bra svenska jag har...

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Längre ner står det dock "As long as the pond is escape proof it is not illegal. Only illegal to release into the wild."

Med andra ord får man inte ha amfibier eller andra djur som kan smita ifrån dammen. Axoloter är helakvatiska och kan således inte smita själva ifrån dammen så länge det inte ligger något vattendrag väldigt nära som de kan hoppa ur och sprattla till.

126
6
AjPaj:

Och det är det deffinitivt inte, så så länge de inte kan fastna i pumpen är det okej.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild