Inkubator

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2966
1648
Hoggaforfan:
scienta skrev:

Gammal tråd, men lånar lite:

Står inget i den posten om ventilation. Varken i hela inkubatorn eller där äggen ligger. Vad behövs till detta?

Aldrig tänkt på men kollade runt lite och det verkar korrekt. I större kläckare behövs det ventilation men ventilation drar ner luftfuktigheten och värmen.
Hittade en ganska intressant artikel om det samt koldioxid:
www.thepoultrysite.com/articles/714/ventilation-of-incubators-the-secrets-of-carbon-dioxide-humidity-and-finally-temperature/

Luften byts ju ut en del när man öppnar och tittar och har man en lufttät burk kanske några hål med en nål inte skadar.
Förhoppningsvis kan någon som avlat en massa komplettera min gissning om det behövs.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Vi har varken någon ventilation i vare sig själva kläckaren, som är gjord av en gammal läsk-kyl, eller i lådorna där äggen ligger :) Däremot öppnar vi lådorna lite snabbt en gång i veckan eller varannan vecka beroende på :) 

Jag kläcker bara pytonägg så kan endast svara på frågor som rör den typen av ägg :) 

128
44
scienta:
Jonas_ skrev:
Vi har varken någon ventilation i vare sig själva kläckaren, som är gjord av en gammal läsk-kyl, eller i lådorna där äggen ligger :) Däremot öppnar vi lådorna lite snabbt en gång i veckan eller varannan vecka beroende på :) 

Jag kläcker bara pytonägg så kan endast svara på frågor som rör den typen av ägg :) 

Bör ju inte spela någon roll vilka ägg det rör sig om, snarare beroende på storlek av kläckare? 

Öppnar du alltså ägg-lådorna en gång i veckan?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

scienta skrev:

Öppnar du alltså ägg-lådorna en gång i veckan?

Ja exakt :) Eller jag har ju inget schema jag går efter att när det gått 6 eller 7 dagar så måste jag öppna dom utan kör lite mer på fri hand så ibland dröjer det två veckor mellan luftningarna i lådan, man får hålla lite koll på hur äggen ser ut också :)

128
44
scienta:
Jonas_ skrev:

Ja exakt :) Eller jag har ju inget schema jag går efter att när det gått 6 eller 7 dagar så måste jag öppna dom utan kör lite mer på fri hand så ibland dröjer det två veckor mellan luftningarna i lådan, man får hålla lite koll på hur äggen ser ut också :)

Ah, ok! Fyller man på med vatten ibland för att hålla vermekuliten fuktig, eller sköter allt sig självt i övrigt?

Jag ska bygga en egen kläckare efter modellen uppvärmt vatten i botten och förhöjning till ägglådan.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

scienta skrev:

Ah, ok! Fyller man på med vatten ibland för att hålla vermekuliten fuktig, eller sköter allt sig självt i övrigt?

Jag ska bygga en egen kläckare efter modellen uppvärmt vatten i botten och förhöjning till ägglådan.

Den metoden använder inte jag så kan tyvärr inte svara för hur dom kläckarna fungerar :) 

I mina lådor sköter allt sig självt, behöver aldrig fukta extra under kläckningsperioden. Har bild på min kläckare och nån låda i mitt galleri för den nyfikne. 

Men ett tips är att hålla det rätt enkelt :) man behöver absolut inte krångla till det för att lyckas kläcka äggen! Det viktiga är att temperaturen är jämn & konstant, och fuktigt men det är så enkelt att åstakomma så det sköter sig själv ;) 

Lycka till iaf och håller tummarna att du lyckas framöver :)

13
8
Carina_E_B:
Själv använder jag akvarier som kläckare. Sätter ägglådorna på små fötter gjorda av små plastlådor med grus i och fyller med vatten upp till kanten på dessa "Fötter". Doppvärmare för värme och en liten akvariepump som spolar mot doppvärmaren för att få värmen så jämnt spridd som möjligt i vattnet. Pumpen ger både vatten och luftrörelse så att syrenivån hålls på en bra nivå. Små lufthål i kortsidorna på ägglådorna och luftig mossa runt äggen...

Brukar kläcka olika arter av snokar varje år med den enkla utrustningen

128
44
scienta:
Jonas_ skrev:

Den metoden använder inte jag så kan tyvärr inte svara för hur dom kläckarna fungerar :) 

I mina lådor sköter allt sig självt, behöver aldrig fukta extra under kläckningsperioden. Har bild på min kläckare och nån låda i mitt galleri för den nyfikne. 

Men ett tips är att hålla det rätt enkelt :) man behöver absolut inte krångla till det för att lyckas kläcka äggen! Det viktiga är att temperaturen är jämn & konstant, och fuktigt men det är så enkelt att åstakomma så det sköter sig själv ;) 

Lycka till iaf och håller tummarna att du lyckas framöver :)

Ska spana in det och tack för tipsen! Jag är spänd som attan över att få kläcka en första kull :) Jag har en helena-snok som uppenbarligen är på smällen. Att jag säger "uppenbarligen" är för att hon redan lagt några ägg som jag dessvärre missade, då jag inte alls trodde att att parningen lyckats :/

Men nu är jag beredd med fuktlåda, inkubator och t.o.m. ett litet "rack", vilka jag hoppas på att få fylla!

Carina_E_B skrev:
Själv använder jag akvarier som kläckare. Sätter ägglådorna på små fötter gjorda av små plastlådor med grus i och fyller med vatten upp till kanten på dessa "Fötter". Doppvärmare för värme och en liten akvariepump som spolar mot doppvärmaren för att få värmen så jämnt spridd som möjligt i vattnet. Pumpen ger både vatten och luftrörelse så att syrenivån hålls på en bra nivå. Små lufthål i kortsidorna på ägglådorna och luftig mossa runt äggen...

Brukar kläcka olika arter av snokar varje år med den enkla utrustningen

Principen är ungefär densamma som jag sett andra köra med alltså, vilken jag tänkte härma med egen "variant".

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
scienta skrev:

Ska spana in det och tack för tipsen! Jag är spänd som attan över att få kläcka en första kull :) Jag har en helena-snok som uppenbarligen är på smällen. Att jag säger "uppenbarligen" är för att hon redan lagt några ägg som jag dessvärre missade, då jag inte alls trodde att att parningen lyckats :/

Men nu är jag beredd med fuktlåda, inkubator och t.o.m. ett litet "rack", vilka jag hoppas på att få fylla!

Jag önskar dig verkligen all lycka till! Första kullen man kläcker, eller vad säger jag.. Alla reptilägg man kläcker hemma är en fantastisk och varm positiv glädjekänsla :D 

Jag förvarnar redan nu: Att vänta på att äggen kläcks är en ren pina! Utdraget plågsamt och värre blir det ju mer man kollar på äggen ;) Haha! Men så en morgon ser man dom där nosarna sticka upp ur revan i ägget, då är väntan värd ändå.

13
8
Carina_E_B:
Med ägg i kläckaren som ska till o kläckas är det dan före Julafton varje dag :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild