Jonas_ skrev:
Den metoden använder inte jag så kan tyvärr inte svara för hur dom kläckarna fungerar :)
I mina lådor sköter allt sig självt, behöver aldrig fukta extra under kläckningsperioden. Har bild på min kläckare och nån låda i mitt galleri för den nyfikne.
Men ett tips är att hålla det rätt enkelt :) man behöver absolut inte krångla till det för att lyckas kläcka äggen! Det viktiga är att temperaturen är jämn & konstant, och fuktigt men det är så enkelt att åstakomma så det sköter sig själv ;)
Lycka till iaf och håller tummarna att du lyckas framöver :)
Ska spana in det och tack för tipsen! Jag är spänd som attan över att få kläcka en första kull :) Jag har en helena-snok som uppenbarligen är på smällen. Att jag säger "uppenbarligen" är för att hon redan lagt några ägg som jag dessvärre missade, då jag inte alls trodde att att parningen lyckats :/
Men nu är jag beredd med fuktlåda, inkubator och t.o.m. ett litet "rack", vilka jag hoppas på att få fylla!
Carina_E_B skrev:
Själv använder jag akvarier som kläckare. Sätter ägglådorna på små fötter gjorda av små plastlådor med grus i och fyller med vatten upp till kanten på dessa "Fötter". Doppvärmare för värme och en liten akvariepump som spolar mot doppvärmaren för att få värmen så jämnt spridd som möjligt i vattnet. Pumpen ger både vatten och luftrörelse så att syrenivån hålls på en bra nivå. Små lufthål i kortsidorna på ägglådorna och luftig mossa runt äggen...
Brukar kläcka olika arter av snokar varje år med den enkla utrustningen
Principen är ungefär densamma som jag sett andra köra med alltså, vilken jag tänkte härma med egen "variant".