gnagethazze skrev:
Jag tänkte göra rätt för mig idag så jag fyllde i en ansökan om tillstånd för orm, bor i Eskilstuna. Tillståndet var gratis och reglerna för ogiftiga ormar var enkla! Man skulle se till att det fanns en skylt som talade om arten och att det var lås på terrarierna.
Jag klev in på miljökontoret och en dam mötte upp mig och jag gav henne min ansökan. Hon stog som ett frågetecken länge och väl innan hon sa att hon måste gå och se om det fanns någon som var mer kunnig! Hon sa också att dom typ aldrig får in sådana här ansökningar! Jag väntade säkert 5 min innan jag hör någon med släpande skor bakom mig som presenterade sig och sa att han tar hand om min ansökan och skickar tillståndet på posten!!
Är det klart frågade jag? Absolut svarade han det var godkänt och klart! Men fick jag fram, jag har lås och jag har satt märkning på arten i burkarna! Han log bara och sa att allt var lugnt inga problem!
Jag tänkte för mig själv när jag gick därifrån att det här var ju totalt meningslöst! Jag hade lika gärna kunnat struntat i det. Jag vet att förra gången jag ansökte på mitten av 90 talet så kom det hem en inspektör och kollade hur jag hade det. Nu var man mer besvärad över att jag kom med ett papper dom knappt ens visste att dom hade.
Det som slår mig är att jag måste ansöka om tillstånd för mina kungspyton men jag kan ha spindlar, skorpioner, giftödlor och stora varaner utan tillstånd? Hur sjutton går det ihop? Och om jag skaffar flera ormar (vilket är högst troligt) ska jag lämna in en ny ansökan?
Det här känns förlegat och dom borde verkligen se över den här regeln när det gäller ogiftiga ormar i alla fall.
Lol, spännande! :)
Klart det är förlegat! Ormar var lääääskiga för bara sisådär 20 år sedan ju :) Tjänstemännen på kommunerna vill lika lite som vi syssla med det här löjliga pappersarbetet men de kan inte göra något. Släng in ett medborgarförslag om att slopa tillståndet så tar politikerna upp det! Sitt inte och vänta på att de själva ska göra något för det kommer inte att hända :)