krypet skrev:
Svårast är väl de kommuner som inte har tillståndsplikt. Då är det ju inte lätt att veta om det är så eller om informationen bara är svår att hitta.
Detta hittar man i kommunens "lokala hälsoskyddsföreskrifter" som bör finnas på alla kommuners hemsidor.
psyjoh skrev:
Är det någon som vet hur länge det här med tillstånd till icke giftiga ormar har förekommit?
Enligt "Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd" gäller följande regler för ormtillstånd:
"
39 § Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer, får kommunen föreskriva att1. nötkreatur, häst, get, får eller svin,2. pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur, eller3. orminte får hållas inom område med detaljplan eller områdesbestämmelser utan särskilt tillstånd av den kommunala nämnden. Ett sådant tillstånd får förenas med särskilda villkor."
Dvs. tillståndskravet har inget med giftiga ormar att göra, kommunerna har rätt att sätta tillståndskrav för hållande av orm och många kommuner har valt att endast kräva tillstånd för giftormar.
PinupZombie skrev: SmHF har en del information och kontaktuppgifter samlat för Kronoberg, Kalmar, Jönköping, samt Halland och Östergötland på hemsidan, med länkar till ansökningsdokument osv. (
www.smhf-herp.se/tillstand.html) Informationen på SmHF:s sida har jag lagt in för ett par år sedan men har sedan märkt att kommunerna ändrar både miljöhandläggare och länkar till deras dokument lika ofta som en annan byter kalsonger, dvs. som redan påpekat så är det ganska mycket arbete att hålla det uppdaterat. Har ett par gånger fått mail om förändringar som har skett men jag har inte kollat genom alla Smålands kommuner och uppdaterat listan på länge, jag misstänker därför att mycket på vår sida inte längre är aktuellt tyvärr.
Fredrik89 skrev:
Ett problem med tillstånd är att de oftast är överdrivet dyra. Sen så kan kommuner neka tillstånd utan någon förklaring.
Nekar kommunen tillstånd trots att du uppfyller de eventuella krav som är satta så kan man överklaga beslutet, de har inte rätt att neka utan anledning. SHR:s tillståndsgrupp har mycket bra koll på reglerna som gäller och kan hjälpa (SHR-medlemmar) vid tillståndsansökningar.