Frågor och svar om Skäggagamer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 13

30
0
Kapten_Kroon:

Har med funderat på det här med dvalan, känns som en konstig process. Och verkar ju vara något som är väldigt olika även om det är samma art vi har. Vissa säger att deras dvalar alltid en gång om året och andra har haft sina länge och dom har aldrig dvalat. 

Min verkar vara tvärt emot vad jag läst mig till vid ömsning i alla fall. Jag tänkte bara se om den va sugen på någon mask idag eftersom den är i full öms nu, började på hakan igår och är nere på axlarna idag. Men jag fick en chock! Den klämde fan 7 maskar direkt! Så mycke har den inte ätit i en stöt sen den kom. Har ju läst att dom flsta matvägrar under öms... Min verkar vara lite egen! =P

Igår va det så söt, satt på sin barkbit och tryckte sig framåt på magen och gned huvudet från sida till sida och gnuggade av ömsskinn. =)

223
6
Susanne:

Min äter som en häst, även vid öms. :)

Om det är mjölmask du ger, var försiktig! 7 maskar för en sån liten. De är svårsmälta och kan ställa till problem (t.ex. förstoppning). Har hört av en reptil expert att bebisödlor kan dö av mjölmask för skalet innehåller något gift. Tråkigt tycker jag, för mjölmask är ett sådant "trevligt" foder att hantera, och djuren verkar älska dom. Suck!!!

Är de fler här som hört att mjölmask kan vara farliga för juveniler? Visst har jag läst att de är svårtsmälta, men giftiga... Det var en chock.

30
0
Kapten_Kroon:

Oh fan, det va ju jävligt drygt att höra! Min älskar ju dom! OCh hittills har jag ej sett nägra förändring på bajset heller så den verkar smälta det bra. Men får väl gå lös på mer kackerlackor, för den är bara rädd för syrsorna. Dom går mot den och den springer iväg direkt. =/ 
Och jag vet ej var i närheten jag kan få tag på mini mini pinkisar..=/

223
6
Susanne:

Hm.. pinkies till en juvenil.. jag skulle inte ge den det. Små skäggisar ska ha syrsor eller kackerlackor. Om den gillar kackerlackor, låt honom äta det. Om du ger kackerlackorna näringsrik föda, samt pudrar dem med kalk vid varje matning, vissa dagar kalk med D3 och nån gång i veckan med multivitamin, så klarar han sig fint med det. Sen bör han ju käka lite sallad också. Finns bra listor vilken sallad de ska ha. 

Det är knepigt ibland, har jag märkt, att komma på vilken sätt de vill äta på. Jag har en hel hög med små skäggisar hemma nu. Vissa är matvrak och äter hursomhelt, när som helst. Sen är det vissa där jag har fått prova mig fram. En del vill BARA äta i sin bo-box, en del vill BARA äta om jag handmatar, och en del vill äta ur en skål i bo-boxen. Har tagit lite tid att komma på alla individers olika behov.. men det går så småningom. Du har väl inte haft den så länge heller... kanske håller den fortfarande på att vänja sig vid omgivningen.. så mycket som är mer spännande än att äta. skratt.

Har du provat att ta en syrsa med tång och reta honom lite en bit ifrån, snett framifrån så han ser den? Då kan ju inte syrsan "anfalla". :) Eller lägg syrsan i en djupare skål, håll fram skålen så han ser innehållet, eller ställ skålen t.ex. bredid en rot eller sten så han ser innehållet när han sitter på stenen. 

30
0
Kapten_Kroon:

Kör exo terras calcuim, finns väl calcium + med? Det är väl d3 varianten. 

Jag har testat massa olika sallad, låtit den ligga en stund, hackad, strimlad, gnidit sallad mot munnen, hållit den stilla, viftat, doppat i vatten så det är en droppe så den kanske skulle dricka och ta ett bett samtidigt eller något. Inget sker! Den är så ointresserad av sallad. =( 

Får testa en pincett och syrsa, men jag vet ej, den har stått på öppen sand och syrsan har sprungit runt framför den och den har tittat på den, akta sig, tittat och sprungit iväg. Lika dant om det är en för stor kackerlacka så drar den iväg med..och då menar jag ingen stor kackerlacka, utan bara för stor i ödlans tycke tydligen..=P

Fick tips om pinkis av en som har exotiska huset här i blekinge, att dom kan få en pinkis nån gång, för fetternas skull. Så det va därför jag tog upp det...som sagt...alla verkar ha olika åsikter och tekniker! =D

266
18
Jazen:

Det kommer, min äter inte heller sallad, brukar slänga ner dubias i sallad skålen i hopp om att han får med sig nå blad med kackerlackan, idag fick han det faktiskt. Men fortf helt ointresserad när det bara gäller sallad :P

30
0
Kapten_Kroon:

Nu fick jag ett någorlunda mått på den, den är mellan 12-13 cm. Give or take några mm hit och dit. Och den ömsar som sagt nu, bara svansen kvar nu. Så det känns ju som den mår fint och den äter med god aptit så jag tror jag kan släppa oron och bara njuta av att vara ägare till en aktiv och frisk skäggis!=D 

223
6
Susanne:

Vad underbart att allt funkar nu! :)

30
0
Kapten_Kroon:

Nu ömsar min igen... det är ju knappt 2 veckor sedan sist! Är det normalt? 

223
6
Susanne:

skratt.. tycker dom ALLTID håller på och ömsar nånstans när dom är små. Men dom växer ju periodvis också ganska snabbt (växer ur kostymen). 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 13
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild