Gustav. Jag föreslår att du helt slutar med aktiv matning, hela ormens stressbeteende kan ligga där. Lägg in maten på kvällen innan släckning i ormens terrarium i en stor plastbox eller liknande som inte tippar när ormen går ner i den. Låt ormen sedan vara helt ifred över natten med maten.
Aktiv matning är ett otyg som lärs ut av många till nybörjare. Den principen bör bara användas på trygga och helt lugna ormar. I praktiken brukar det betyda vuxna ormar som inte varit aggressiva som unga.
Generellt sett brukar man räkna med en av följande tre orsaker till att snokar är ilskna (eller en kombination av dem). 1 Rädsla (otrygghet), 2 hunger (för lite mat), 3 klimat (oftast för kallt, för torrt eller både ock). Eftersom den här ormen tråden handlar om, uppenbarligen ändrat beteende, skulle jag gissa att orsaken till dess humör står att finna i någon eller några av uppräknade orsaker.
Sedan finns en liten andel snokar som är födda med ett ilsket humör och sådana brukar vara svåra att ändra på. Jag har just nu en orm som är riktigt ilsk av sig, en kalifornisk kungssnok, den som min "låsningstråd" handlar om. Hon har levt sina första år i en zoobutik och det är lätt att föreställa sig hur rädd och otrygg en orm kan bli i en miljö där den oskyddad(?), får utstå att folk knackar på rutan eller ändå värre dumheter. Hon var dessutom kraftigt undermatad, storlek vid två år som en normal ettåring.
Jag har ännu inte börjat med att försöka få henne på annat humör, utan koncentrerat mig på att få upp hennes storlek till normal och låta henne vara ifred i en tryggare miljö. Till sommaren är min tanke att jag ska ta ut henne några gånger och försöka lugna ner hennes temperament, men jag är osäker på om det är möjligt med en orm med sådan bakgrund.