Kungspyton att kela med?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

1685
794
fluffis:
Nu när det för en gång skull handlar om ormar och det här med hantering så har jag funderat på en sak. I de allra flesta kommuner finns det tillståndsplikt för hållning av orm. Jag har inte kollat i mina papper på länge men jag har för mig att jag förbinder mig att hålla mina ormar bakom lås och bom. Och då menar jag inte genom att låsa ytterdörren i mitt hus :) utan att ha terrarier med lås och till och med att ha terrarierna i ett rymningssäkert rum.

Det borde vara väldigt osäkert för kommuninvånarna om jag plötsligt tar ut ormen till vardagsrummet i så fall? Eller utomhus! Hemska tanke :) Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt detta men någonstans känns det som om det ändå kan vara ytterligare en orsak till att hålla ormarna i sina terrarier, även om det känns tramsigt att en ogiftig orm skulle kunna göra någon kommuninvånare illa. Vad säger ni om detta? Har ni sådana krav i era ormtillstånd?

229
124
CJBReptiles:
Patch skrev:
Med handen på hjärtat så har väl inte reptiler alltid det bättre i naturen? 

I fångenskap vid rätt miljöer så har bra tillgång till mat (svält finns inte), De finns inga skogsbränder, kylknäppar, torka/översvämningar eller rovdjur i deras terrarier?

Med handen på hjärtat är det lite både och :)

I fångenskap så sköts allt under kontrollerade former. Så de har ju betydligt större chans att nå en hög ålder i fångenskap.
Men sett ur ett evolutionärt perspektiv så gynnar det ju inte arternas anpassning av miljöförändringar. Starkast överlever :)
Individer som inte skulle klara sig i naturen överlever nästan alltid i ett terrarie.

229
124
CJBReptiles:
carolineleven skrev:
Jag vill inte skratta åt er som Denka gör, men han har rätt i att många trådar slutar med sunglow vs. resten av forumet(som vill slita håret av sig i frustation medan sunglow skriver smilies).

Jag hoppas att ingen tar illa vid sig av det jag skriver. Jag menar inget illa och vill inte skapa ovänner. Men som i politiken så måste man framföra sina åsikter och synpunkter :)

Därför är det viktigt att folk inte tar det som skrivs i forum alldeles för personligt.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Därför jag skrev att de inte alltid har det bättre :)

229
124
CJBReptiles:
Patch skrev:
Därför jag skrev att de inte alltid har det bättre :)

Det har du rätt i :)

590
365
SweBoa:
carolineleven skrev:
Jag vill inte skratta åt er som Denka gör, men han har rätt i att många trådar slutar med sunglow vs. resten av forumet(som vill slita håret av sig i frustation medan sunglow skriver smilies).

:)

590
365
SweBoa:
carolineleven skrev:

Ensam är stark :)

235
155
Brokensynapse:
fluffis skrev:
Nu när det för en gång skull handlar om ormar och det här med hantering så har jag funderat på en sak. I de allra flesta kommuner finns det tillståndsplikt för hållning av orm. Jag har inte kollat i mina papper på länge men jag har för mig att jag förbinder mig att hålla mina ormar bakom lås och bom. Och då menar jag inte genom att låsa ytterdörren i mitt hus :) utan att ha terrarier med lås och till och med att ha terrarierna i ett rymningssäkert rum.

Det borde vara väldigt osäkert för kommuninvånarna om jag plötsligt tar ut ormen till vardagsrummet i så fall? Eller utomhus! Hemska tanke :) Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt detta men någonstans känns det som om det ändå kan vara ytterligare en orsak till att hålla ormarna i sina terrarier, även om det känns tramsigt att en ogiftig orm skulle kunna göra någon kommuninvånare illa. Vad säger ni om detta? Har ni sådana krav i era ormtillstånd?

Tillståndspapprena som finns i min kommun står det också att det ska vara låsta terrarium som är rymningssäkra, tror också att om grannarna ser mig stå och lattja med min stora boa genom fönstret (bor på bottenvåningen) så hade det nog inte tagit många dagar förens det hade blivit ett jäkla liv om man verkligen ska få ha ormar.

235
155
Brokensynapse:
Men viss hantering måste förekomma vid städning eller kontroll av djuret då en boa på ett x antal kilo tror jag inte är så hälsosamt att ta med en krok så all vikt koncentreras på kroken då finns de risk för skador p.g.a. det.
Men jag tror heller inte att man kan träna fram att djuret blir handtamt utan jag tror att precis som hos alla djur så är det individuellt hur hanterbara de är. Har en daggecko här hemma som första året stack och gömde sig så fort jag klev in i rummet men vid ett tillfälle för några veckor sen så satt den på frontglaset när jag skulle byta vatten och t.o.m. gick fram mot handen när jag höll den stilla så jag tror inte man handgripligen måste träna fram det heller, men som sagt så tror jag det är individuellt.
Har även ormar här hemma som inte bryr sig när andra personer tittar på den men så fort jag kör fram min skäggiga nuna så smattrar det med hugg mot mig, vägrar dock att raka mig så Gilette folk behöver inte säga nåt =)
Men kan man inte hantera storleken på sitt djur när den väl gett sig fan på att den ska hugga så kanske man ska tänka över sitt beslut att ha djuret, de finns ju ändå en anledning till att det rekommenderas att vara 2 personer vid hantering av ormar över 2 meter.

Ser heller inte fel med att hantera sitt djur medans det ändå stannar i terrariet om man nu ska hantera för hanterandets skull men just de många gör att ta ut sitt djur och lägger det på ett kallt golv eller lägger den runt halsen för att kolla tv hajar jag inte riktigt varför och det är väl de många reagerar på.

Men många försöker få det till att man måste välja sida mellan antingen absolut ingen hantering mot att ormar ska komma ut och rastas dagligen, istället för att hitta en gemensam grund att stå på för att lyfta den här hobbyn. Och så länge det förekommer personpåhopp, dryga/larviga inlägg och saker som inte har med hanteringsfrågan att göra i en diskusson så kommer man aldrig kunna hitta den gemensamma grunden.

Om någon nu känner sig träffad personligen av mitt inlägg så kan jag försäkra dig/er om att det va inte min mening och också om någon vill diskutera mitt inlägg som inte gynnar tråden så hänvisar jag till PM dock så är jag inte så snabb med att svara alla dagar:)

590
365
SweBoa:
Det är mycket prat om att folk, tar ut sina ormar och kollar på tv, man kan börja undra vilka det är som gör Sånt, dom gångerna jag tar ut mina ormar så studerar jag dom. Kollar så att allt ser bra ut, och för att dom ska behålla lugnet. Det är väll inget fel med det. 
Ang tillstånd i våran kommun behöver man inte ansöka om tillstånd, om man nu inte ska hålls med giftormar (farliga reptiler). Fins det någon mer som har så i sin kommun. :) :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild