Kungspyton att kela med?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

590
365
SweBoa:
Patch skrev:
Ett bevis är väl att de väljer att lämna sitt terrarie med rätt förutsättningar för att rymma till ett med sämre? 

Ett annat är väl t.ex att de kan lägga sig runt en värmelampa och inte har vett att gå därifrån innan 3:e gradens brännskada? :)

Okej har aldrig vart med om något sånt, eller hört nån kompis vart med om det. 

229
124
CJBReptiles:
sunglow87 skrev:

Hon ska inte äta skiten lilla du, hygienen är bra. Vilken tur att hon fyllde 6 i går :)

"Lilla du"? Skriver man så till andra som förälder och snart 30 fyllda år? Vi sitter inte på lunarstorm nu.

Man behöver inte äta skiten. Det räcker med att ta på ormen och stoppa fingrarna i munnen.
Saxat från SVA "- Personer som är särskilt utsatta vid smitta såsom småbarn under 5 års ålder samt gravida kvinnor, äldre personer och andra med nedsatt immunförsvar bör undvika att hantera reptiler/amfibier."

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Har du aldrig hört om rymmande reptiler eller reptiler som fått brännskador? :/ 

590
365
SweBoa:
Patch skrev:
Har du aldrig hört om rymmande reptiler eller reptiler som fått brännskador? :/ 

nej jag har inte haft någon i min närhet, som har vart med om det. Jag själv har inte häller vart med om något sånt 

62
73
JohannaT:
Titta! Nu är det häxjakt här igen. Jag tycker att vi bara kan lägga ner den här diskussionen. Det här communityt är som sagt väldigt överrepresenterat av folk som egentligen kanske borde studera djur i det vilda istället för att ha dem som husdjur. Vill ni att djuren ska ha det exakt som i det vilda så kan ni ju ta pengarna ni har lagt på att köpa era "vardagsrumsterrarium" och åka iväg till landet där de finns naturligt och gå runt och herpa lite i omgivningarna? :)
Att ha djur instängda i glaslådor kommer alltid vara onaturligt, sen att diskutera graden av onaturlighet som om det var samma skillnad som på fångenskap och friet känns lite hycklande tycker jag iallafall. Eller att ni diskuterar graden av själviskhet. Vilket ni gör nu. Ni säger i princip "Ja, vi är själviska- MEN DU DÅ! Du är FÖR självisk!"

Det är klart att det är själviskt att "gosa" med sin kungspyton! Det är ju absolut inte för djurets skull! Men likväl är det själviskt att ens hålla dem som husdjur. Har du respekt för djuren, ser till att deras behov är mötta, har koll på vad du utsätter dem för (i form av ändring i luftfuktighet och annan stress) om du tar ut dem ur terrariet, och om du upplever att du kan göra det utan att försämra ditt djurs allmäntillstånd så tycker jag - gör det! Gör som du vill! Vissa människor hoppar fallskärm med sina hundar. Om det är djurplågeri eller inte beror kanske på hur hundes individuella psyke, kanske kan det bero på vilken ras du har.

229
124
CJBReptiles:
JohannaT
Jag tycker inte att det är någon häxjakt. Vad är meningen med forum om man inte får framföra sina åsikter? Jag tycker att alla har hållt en god ton än så länge med ett undantag.

Visst har djuren det bättre i naturen. Jag är självisk och vill ha dem nära så jag kan studera dem. Och då är det minsta jag kan göra att efterlikna deras naturliga habitat i terrariet så gott det går. Att enbart studera dem i naturen är en omöjlighet för mig då jag inte har ekonomin att sluta jobba och herpa på heltid.

1685
794
fluffis:
JohannaT skrev:
Titta! Nu är det häxjakt här igen. Jag tycker att vi bara kan lägga ner den här diskussionen. Det här communityt är som sagt väldigt överrepresenterat av folk som egentligen kanske borde studera djur i det vilda istället för att ha dem som husdjur. Vill ni att djuren ska ha det exakt som i det vilda så kan ni ju ta pengarna ni har lagt på att köpa era "vardagsrumsterrarium" och åka iväg till landet där de finns naturligt och gå runt och herpa lite i omgivningarna? :)
Att ha djur instängda i glaslådor kommer alltid vara onaturligt, sen att diskutera graden av onaturlighet som om det var samma skillnad som på fångenskap och friet känns lite hycklande tycker jag iallafall. Eller att ni diskuterar graden av själviskhet. Vilket ni gör nu. Ni säger i princip "Ja, vi är själviska- MEN DU DÅ! Du är FÖR självisk!"

Det är klart att det är själviskt att "gosa" med sin kungspyton! Det är ju absolut inte för djurets skull! Men likväl är det själviskt att ens hålla dem som husdjur. Har du respekt för djuren, ser till att deras behov är mötta, har koll på vad du utsätter dem för (i form av ändring i luftfuktighet och annan stress) om du tar ut dem ur terrariet, och om du upplever att du kan göra det utan att försämra ditt djurs allmäntillstånd så tycker jag - gör det! Gör som du vill! Vissa människor hoppar fallskärm med sina hundar. Om det är djurplågeri eller inte beror kanske på hur hundes individuella psyke, kanske kan det bero på vilken ras du har.

Jag håller med dig om att diskussionen har dragit lite åt det hårdaste laget, i alla fall för min egen del. Du själv har skrivit ett ganska hätskt inlägg tycker jag. Vad får dig att tro att du själv inte bidrar till den dåliga stämningen med ditt inlägg?

165
186
denka:
hahahahahaha gått igenom en mängd trådar här å alla slutar fn så här.. fucking love it..

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Med handen på hjärtat så har väl inte reptiler alltid det bättre i naturen? 

I fångenskap vid rätt miljöer så har bra tillgång till mat (svält finns inte), De finns inga skogsbränder, kylknäppar, torka/översvämningar eller rovdjur i deras terrarier?

MEN de är ju vårat ansvar att se till att de sköts just rätt!! När de gäller fiskar så är de ju aldrig nån som tycker man har rätt att kela med dem eftersom de ändå är i fångenskap? Eller varför kan vi inte strunta i att ge dem rätt ljus och rätt typ av mat? (finns säkert sånna människor där med)

Och JA de är fortfarande egoistisk av oss att sätta djur i burar... men de ger oss inte rätten att behandla våra djur hur som helst?

Och NEJ jag menar inte att vi kanske ska ta och flytta in alla vilda reptiler för det!!! 

Förövrigt så va CJBReptiles väldigt rätt ute :)
Tycker inte rätt miljö är nått som en ska diskuteras om... de är precis som för fiskar ett krav vi som reptilägare har på oss! 

109
19
carolineleven:
Jag vill inte skratta åt er som Denka gör, men han har rätt i att många trådar slutar med sunglow vs. resten av forumet(som vill slita håret av sig i frustation medan sunglow skriver smilies).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild