Adroctonus australis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

321
444
Daniel_S:
Falk skrev:
Vad säger trådskaparen om alla dessa djur som skickas från Asien och Afrika till våra grossister som sedan hamnar hos djurmagazinet, arkenzoo och random djuraffärer.

Där finns det betydligt mer att bli upprörd ca hundratalet leddjurshobbyister som postar spindlar emellanåt.

Trådskaparen ska svara, har inte hunnit med! Får posta något imorgon bitti. 
Jag har massor av åsikter om våra grossister som handlar med WC och djur som skickas, men det hör ju inte hit. Känns som om du försöker försvara en enligt mig onödig och dum handling med att jämföra med nån annan dum handling... Absolut finns det mer att bli upprörd över, men nu belyser vi ju detta problem med att skicka giftiga djur per post och inget annat. 
Samma gäller att skicka djur med post, det är också en annan diskussion, kan tas i en ny tråd kanske. Här tycker jag att frågan att skicka dödligt giftiga djur bör diskuteras.  
Jag ska läsa igenom tråden imorgon och ge mina svar. 

741
681
Binks:
Är de att de är giftiga eller att de är "djur" som skickas som är problemet?
Om man ska vara mer detaljerad så klassas inte spindlar och skorpioner som "djur" så de är inte olagligt att skicka dem med posten.
Om det är fel att göra de är upp till varje person själv att avgöra.

Själv tycker jag det inte är fel i den meningen att det görs på ett snyggt och bra sätt.
Skickas välpackat, med varningar och vid rätt årstid.

Vet inte hur det är nu men under 90talet så skickades reptiler med bussgods och sådant, och de känns lite mer fel tycker ja, men minns inte om de var olagligt då?

1275
1725
Falk:

Daniel_S skrev:

Trådskaparen ska svara, har inte hunnit med! Får posta något imorgon bitti. 
Jag har massor av åsikter om våra grossister som handlar med WC och djur som skickas, men det hör ju inte hit. Känns som om du försöker försvara en enligt mig onödig och dum handling med att jämföra med nån annan dum handling... Absolut finns det mer att bli upprörd över, men nu belyser vi ju detta problem med att skicka giftiga djur per post och inget annat. 
Samma gäller att skicka djur med post, det är också en annan diskussion, kan tas i en ny tråd kanske. Här tycker jag att frågan att skicka dödligt giftiga djur bör diskuteras.  
Jag ska läsa igenom tråden imorgon och ge mina svar. 

Visst dödligt giftiga djur kanske är en sak men fågelspindlar tex är inga dödligt giftiga djur.

Jag behöver inte försvara handlingen för att jag tycker inte att den är dum (nu menar jag att posta Buthidae) om det görs på ett säkert sätt. En skorpion hoppar inte upp som gubben i lådan och sticker dej på adamsäpplet direkt utan det brukar vara ett jäkla bök med att få fram dom ur burken.

Det är svårt att förklara för någon som inte är insatt överhuvudtaget men om detta var så osäkert så borde olyckor ha skett flera ggr. <<< Visst det är inget vetenskapligt hållbart argument men risken är försvinnande liten.

Och som jag skrivit tidigare så är risken att bli påkörd av postbilen troligtvis högre än att någon otillbörlig pillar sej igenom lager på lager av packtejp utan att tänka till.

Skulle dessutom lådan krossas så dör nog djuret i burken samtidigt.

321
444
Daniel_S:
Nej precis, det är "orsaka skada"-djuren som jag vill diskutera.
För att citera mig själv från ett tidigare inlägg: "Jag personligen utan någon vidare eftertanke kan nog tycka det är ok att skicka insekter o.s.v. via posten
En helt annan diskussion alltså.

Jag känner inte att denna tråd leder till speciellt mycket, eftersom man hela tiden kommer in på andra spår och drar märkliga jämförelser. Svaret jag ville ha med skapandet av tråden var ju just om ni leddjursfantaster anser att det är ok att skicka farliga djur via vanlig post.
Dessvärre verkar det faktiskt som om många tycker det är ok, och dessutom försvarar det. Man kan tycka att jag överanalyserar eller får upp extermfall i mitt huvud över vad som kan hända, men händer något så är det ju väldigt allvarligt och det är det jag inte tror ni riktigt greppar.

Det skulle vara väldigt allvarligt om någon skadades av en olycka kopplat till detta även om det så bara är en olycka av 100 skickade giftdjur.
Det skulle vara allvarligt för hobbyn även om ingen skadades utan att det uppmärksammades på ett offentligt plan att det är så här de seriösa "hobbyisterna" jobbar.
Jag menar bara på att man borde fundera över detta och försöka hålla vår hobby öppen och inte ha några lik i garderoben, och kanske invänta nästa närliggande mässa så man då kan få sin efterlängtade skorpion eller vad det nu är som man har så bråttom över att få hem...   

Även om jag inte tycker vi borde fördjupa oss mer i själva posthanteringen, det finns ju faktiskt saker som kan hända både innan och efter posten lagt sina vantar på försändelsen, så har jag ändå nedan valt att svara på ett påstående: 

"Det är väldigt sällsynt att brev paketen inte kommer fram."
Här är lite statistik ifrån posten själva på det:
www.posten.se/sv/Documents/PDF/statistik-over-reklamationer-2013.pdf

Kanske kan det vara väldigt sällsynt, om man tänker på den enorma mängd paket och brev som behandlas av postväsendet, men det sker ju dock uppenbarligen. Jag själv har ju råkat ut för det två gånger av ca trettio skickade försändelser.
Och jag anmälde inte förlusten till posten, så mina paket finns inte med i statistiken, och troligen är det många hundra precis som mig själv som skiter i att anmäla..

Jag tänker inte tjafsa mer nu då jag ändå inte tror jag gör så stor skillnad, de som tycker det är ok att skicka kommer ju fortsätta med det o.s.v. Jag känner att jag bara irrriterar och skapar osämja nu, och det var ju inte riktigt heller meningen.
Men däremot hoppas jag att vissa av er kanske tänker till en extra gång, eller kanske någon förening eller liknande lyfter frågan och framarbetar några riktlinjer för att hålla hobbyn acceptabel för befolkningen som inte delar vår entusiasm för dessa krabater..

Lite kul har vi dock fått ut ifrån denna tråd!
Nästan så man är sugen på att starta tre nya trådar.

1. Är det ok att skicka leddjur på posten?

2. Hur ser du på alla dessa djur som skickas från Asien och Afrika till våra grossister som sedan hamnar hos djurmagazinet, arkenzoo och random djuraffärer? WC o.s.v. 

3.  Splindlar och skorpioner klassas inte som "djur", vad är dom då för något? :)

741
681
Binks:
Jag tar de absolut inte negativt eller på ett dåligt vis.
Du ställde en fråga och jag svarade så bra jag kunde efter de jag viste om ämnet.

De är bra man frågar och får igång en diskussion i ämnet.

Första alternativ är nog att åka hem till någon för att köpa, få information och sådant vid ett eventuellt köp.
Andra är att ta de på mässa eller mötas upp.
Sista är att få de skickat om inget av de andra två alternativen är aktuellt.

1275
1725
Falk:
Tycker inte heller att det var något fel på tråden

321
444
Daniel_S:
Nej, ni har nog rätt. Det kanske var (är) nog en konstruktiv tråd....
Jag kände nog bara att jag själv som trådskapare och "ägare" av diskussionen inte riktigt hinner med att skriva och hänga med i den... Eller nåt..

Ni får gärna fortsätta diskutera ämnet, det är nog bra!  

148
116
Ella:
Det värsta är att när man dör bajjar man i brallan. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild