Adroctonus australis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

90
38
Fredrik85:
Förstår inte heller varför det är ok att skicka foderdjur men inte andra leddjur? Foderdjur packas ju betydligt sämre än t.ex. spindlar.

Vill också påpeka att det är betydligt större risk att du eller ditt barn stöter på div exotiska spindlar i din matbutik än att ni skulle få en fel-levererad hem. Man hittar spindlar och diverse andra kryp bland bananerna väldigt frekvent.

Mvh Fredrik

2052
780
psyjoh:
Nej man kanske inte får öppna andras post men man får inte göra inbrott eller mörda folk heller men ändå fan så görs det...

Har själv jobbat på olika terminaler och många av dem som jobbar där är ju inga som följer alla regler och lagar precis. Paket som aldrig kommer fram måste ju ta vägen nånstans? 
Sen har ju personen i fråga fått skylla sig själv om det händer nåt men kommer det ut kan det ju skada dem som är intresserade av den hobbyn oxå. 

Sen är det väl skillnad på att skicka små insekter som inte fattar nåt eller ett lite större djur. 
Är inte så insatt i leddjur och  spindeldjur men ett djur med potent dödligt gift, hur bra det än är förpackat, borde inte skickas. Det är stor skillnad mot en liten insekt. 

DET kallar jag inte dubbelmoral!

58
35
philer:
så små djur kan inte vara giftiga ? 

58
35
philer:
och vad de fattar eller inte har vi ingen aning om. men skickar man en spindel eller ett annat djur som inte behöver röra sig så mycket så tar de ingen skada av att ligga i en liten grotta några dagar, min uppfattning iallafall.

2052
780
psyjoh:
Såg nu jag formulerade lite dumt innan. 

Jag anser att framförallt giftiga djur ska man inte skicka. Små insekter är väl inga problem. 
Vad gäller andra större djur får man väl diskutera art för art vad dem klarar och inte  i en annan tråd. 
Men som svar på tråden så nej, giftiga djur bör man inte skicka.

2052
780
psyjoh:
philer skrev:
så små djur kan inte vara giftiga ? 

Klart dem kan det..

741
681
Binks:
För er som inte vet så skickas alltså spindlar skorpioner och andra leddjur inte i en stor jävla plastlåda utan något annat i.
De är (de jag fått iaf) fulla med papper,bommul eller annat så de är välpackat så djuren i klarar att rulla något varv då man VET att posten inte lägger in sina paket i sina bilar.

Att packetet inte kommer fram är en risk som alla vet om, därför får man väl betala någon krona extra för att få de spårbart.

Att de skulle dyka upp hos fel person och att de skulle öppna ser jag som ganska liten chans faktist, annars så skulle vi nog läsa om folk som öppnar paket med flera kilo amfetamin, heroin, hasch för de är nog ett par hundra gånger vanliga att de far runt med posten än någon spindel eller nån liten skorpa.

1275
1725
Falk:

DannyF skrev:

och den dagen fel person öppnar paketet tex en unge som inte tänk kolla vem det är till eller ens fråga mamma/pappa om det är okej att öppna?`ja menar posten knackar ju på dörren och lämnar till den som öppnar oavsett om det är rätt person eller inte.

då menar du att den person oavsett vem det är får skylla sig själv för att posten skickat paketet fel eller att han/hon inte viste att pappa/mamma har beställt ett giftigt djur som leveras i paket av posten?

dina kommentarer är skrämmande.

jag förstår att posten underlättar väldigt mycket för dem som vill skicka djur, men att skicka giftiga djur är ren idioti.
och är ni berädda att köpa/skicka djur per paket så tycker ni även indirekt att det är okej att jonglera med djuren och kaste dem i väggen 2-3 gånger. för det är det som händer på postens paketterminaler, paketen sorteras av ett stort rullband som sitter 3ish meter upp i luften och sen vippas dom ner i en rushkana och kastas därefter in i bilen, sen kastas dem på ett rullband igen osv osv.

inget illa menat till er som skickar men tyvär så här går det till.

Men snälla kolla video klippet jag postade. Djuren bollas inte alls omkring och det är regel nr1 när man skickar en spindel för den dör nästan direkt ifall den flyger omkring i behållaren.

Vissa har så jäääkla långsökta ideer.

Att ett paket med en spindel skulle lämnas på en bro och sedan ska en granne som fan inte kan läsa adresskortet öppna flera lager med tejp för att sedan heeeelt utan att tänka sej för öppna en behållare med som också har flera lager tejp.

Det finns inga bekräftade dödsfall ifrån fågelspindlar så jag förstår inte rädslan som vissa här besitter.

Bilen som kör ut djuren är betydligt farligare!

1275
1725
Falk:

Vad säger trådskaparen om alla dessa djur som skickas från Asien och Afrika till våra grossister som sedan hamnar hos djurmagazinet, arkenzoo och random djuraffärer.

Där finns det betydligt mer att bli upprörd ca hundratalet leddjurshobbyister som postar spindlar emellanåt.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:
För min del handlar det mer om att man medvetet lägger över ansvaret på en person utan att denne vet om det och att man själv inte kan se till att säkerheten hålls. Därför har jag inga problem med att vissa typer av insekter som ex. bananflugor skickas eftersom det följer transportleverantörens regler(åtminstone posten) och är helt ofarligt om paketet skulle gå sönder.

Vi har flertalet mässor under året då man kan byta, köpa och sälja djur och det verkar ju fungera bra för de som äger andra sorters djur samtidigt som det gynnar föreningarna.

Binks skrev:

Att de skulle dyka upp hos fel person och att de skulle öppna ser jag som ganska liten chans faktist, annars så skulle vi nog läsa om folk som öppnar paket med flera kilo amfetamin, heroin, hasch för de är nog ett par hundra gånger vanliga att de far runt med posten än någon spindel eller nån liten skorpa.

na.se/nyheter/orebro/1.1813915-fick-kokain-pa-posten-jo-anmaler-polisen ;)
Men visst, sannolikheten är extremt låg.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild