Daniel_S skrev:
Ok...
Men oavsett hur det sorteras, så har jag fått känslan av att det finns en allmän acceptans för detta inom leddjurshobbyn, att man finner det ok att skicka giftiga djur via posten?
Kul att vi har två föredetta postarbetare med i tråden som kan berätta för mig en annan sak, som också kan vara intressant i detta fall.
Jag skickar inte så mycket med posten, kanske har skickat ett 30-tal brev/paket senaste månaderna och av dessa har två stycken försvunnit. Vad har hänt med dessa tror ni?
Jag har får även en hel del fellevererad post hem till mig, händer ganska ofta att nån grannes post dimper ner i min låda. Vad hade hänt om jag beställt en skorpion/spindel eller liknande som levererades felaktigt till min granne?
"Leddjurshobbyn hade varit betydligt mindre om man inte skickade djuren till varandra."
Knappast ett argument för att detta bör få fortgå. Jag sysslar med grodor och missar massor av intressanta inköp p.g.a. geografiskt avstånd. Det ska väl inte vara någon slags rättighet att utsätta andra för fara bara för att leddjurshobbyn ska hålla någon slags nivå...
"Potentare arter skickas i dubbla lådor."
Knappast säkert nog, eller hur?
Jag personligen utan någon vidare eftertanke kan nog tycka det är ok att skicka insekter o.s.v. via posten, det verkar ju gå ganska bra, och de flesta djur vad man kan läsa i forum verkar ju överleva och folk berömmer varandra hit och dit för bra packning o.s.v... Men giftiga djur, nej helt åt helvete tycker jag.. Och om inte Alla håller med mig skulle jag gärna vilja se argument som talar för denna typ av försändelser.
Finns det inte något intresse hos seriösa utövare av hobbyn att få bort såna här förteelser och skapa en hobby man kan tala helt öppet om, och försvara...? Är ni med på vad jag menar? Detta måste ju ändå vara något man mörkar/hymlar om..
Dubbla lådor brukar man ha när man levererar giftormar så det är rätt så säkert.
Lastbilen som kör över länsgränserna samt postbilen som kör ut breven är nog en betydligt större fara än en fågelspindel i en dubbel låda och tusentals dör i frakten från grossisterna till tex imazo som säljer till djurbutikerna.
Då tycker jag att posten är ett bättre alternativ om man vill stödja cb handeln
jag vet inte hur du tror att det går till men om man öppnar en låda med en fågelspindel i så springer den inte löst =)
Ungefär så här går det till överlag när man skickar leddjur:
www.youtube.com/watch?v=VYpDQqmp1Lc
OT:
Ifall det är ett paket som gått som brev som du har blivit av med så är det nog rätt kört.
Är det ett paket med kolli id så bör det gå att spåra till senaste sortering eller lastbil som tagit emot det, kommer inte dom paketen fram så begär ersättning för där är det lättast att se vars i ledet det har felat.
Ifrån att avsändaren lämnar in ett paket (med kolli id) så scannar mottagren in streckkoden så att paketet finns i systemet både för åkeriet och mottagren och likaså personen/företaget som skickat paketet.
Sen registreras paketet vid varje sortering/överlämning ända tills den hamnar på ditt utlämningställe.
Försvinner paketet eller lämnas efter det köpta avtalet (tex företagspaket produktkod 15, lämnas alltså på företag innan kl 15.00 eller dpd utkörning till privatperson innan kl16.00)