Adroctonus australis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

1275
1725
Falk:

Daniel_S skrev:
Tack Anders, kunde inte sagt det bättre själv. 
Precis som du säger, folk måste verkligen förstå allvaret i det hela... Ju mer jag tänkt på detta desto mer så inser jag hur sjukt det är att folk helt öppet sysslar med detta, och dessutom accepterar och försvarar handlingen..
Riktig jäkla skärpning nu tycker jag... Finns ingen Svensk leddjursförening som kan lyfta frågan på ett helt annat plan och "fördöma" de personer som jobbar på detta sätt. Att jobba för att få handlingen till något fult och smutsigt som inte acceperas inom hobbyn.  

Dom flesta som säljer leddjur skickar med post.

Vad tycker du om alla dessa djur som skickas inom den vanliga djurhandeln?

Skulle inte leddjur skickas postvägen så skulle handeln med wc djur från butiker öka markant då det blir en helt annan efterfrågan ifall cb djur inte kan skickas.

Det hade varit konstigt i lagens mening ifall det som nu är lagligt att rycka benen av en spindel men skulle vara djurplågeri att skicka med post.

Det är väldigt sällsynt att brev paketen inte kommer fram.

1275
1725
Falk:

Daniel_S skrev:
Ok... 
Men oavsett hur det sorteras, så har jag fått känslan av att det finns en allmän acceptans för detta inom leddjurshobbyn, att man finner det ok att skicka giftiga djur via posten?

Kul att vi har två föredetta postarbetare med i tråden som kan berätta för mig en annan sak, som också kan vara intressant i detta fall.
Jag skickar inte så mycket med posten, kanske har skickat ett 30-tal brev/paket senaste månaderna och av dessa har två stycken försvunnit. Vad har hänt med dessa tror ni? 
Jag har får även en hel del fellevererad post hem till mig, händer ganska ofta att nån grannes post dimper ner i min låda. Vad hade hänt om jag beställt en skorpion/spindel eller liknande som levererades felaktigt till min granne? 

"Leddjurshobbyn hade varit betydligt mindre om man inte skickade djuren till varandra."
Knappast ett argument för att detta bör få fortgå. Jag sysslar med grodor och missar massor av intressanta inköp p.g.a. geografiskt avstånd. Det ska väl inte vara någon slags rättighet att utsätta andra för fara bara för att leddjurshobbyn ska hålla någon slags nivå...

"Potentare arter skickas i dubbla lådor."
Knappast säkert nog, eller hur?

Jag personligen utan någon vidare eftertanke kan nog tycka det är ok att skicka insekter o.s.v. via posten, det verkar ju gå ganska bra, och de flesta djur vad man kan läsa i forum verkar ju överleva och folk berömmer varandra hit och dit för bra packning o.s.v... Men giftiga djur, nej helt åt helvete tycker jag.. Och om inte Alla håller med mig skulle jag gärna vilja se argument som talar för denna typ av försändelser.

Finns det inte något intresse hos seriösa utövare av hobbyn att få bort såna här förteelser och skapa en hobby man kan tala helt öppet om, och försvara...? Är ni med på vad jag menar? Detta måste ju ändå vara något man mörkar/hymlar om..

Dubbla lådor brukar man ha när man levererar giftormar så det är rätt så säkert.

Lastbilen som kör över länsgränserna samt postbilen som kör ut breven är nog en betydligt större fara än en fågelspindel i en dubbel låda och tusentals dör i frakten från grossisterna till tex imazo som säljer till djurbutikerna.

Då tycker jag att posten är ett bättre alternativ om man vill stödja cb handeln

jag vet inte hur du tror att det går till men om man öppnar en låda med en fågelspindel i så springer den inte löst =)

Ungefär så här går det till överlag när man skickar leddjur:

www.youtube.com/watch?v=VYpDQqmp1Lc

OT:

Ifall det är ett paket som gått som brev som du har blivit av med så är det nog rätt kört.

Är det ett paket med kolli id så bör det gå att spåra till senaste sortering eller lastbil som tagit emot det, kommer inte dom paketen fram så begär ersättning för där är det lättast att se vars i ledet det har felat.

Ifrån att avsändaren lämnar in ett paket (med kolli id) så scannar mottagren in streckkoden så att paketet finns i systemet både för åkeriet och mottagren och likaså personen/företaget som skickat paketet.

Sen registreras paketet vid varje sortering/överlämning ända tills den hamnar på ditt utlämningställe.

Försvinner paketet eller lämnas efter det köpta avtalet (tex företagspaket produktkod 15, lämnas alltså på företag innan kl 15.00 eller dpd utkörning till privatperson innan kl16.00)

342
183
DannyF:
philer skrev:
Ja Om jag skickar ett paket till någon inom sverige så är det ingen som har rätt att snoka i det. Det är ungefär samma mentalitet som om någon gör inbrott hos dig och blir biten av en giftig orm som han försökte stjäla så är det ditt fel?
Detta med förutsättning att det är ett väl inpackat packet.

och den dagen fel person öppnar paketet tex en unge som inte tänk kolla vem det är till eller ens fråga mamma/pappa om det är okej att öppna?`ja menar posten knackar ju på dörren och lämnar till den som öppnar oavsett om det är rätt person eller inte.

då menar du att den person oavsett vem det är får skylla sig själv för att posten skickat paketet fel eller att han/hon inte viste att pappa/mamma har beställt ett giftigt djur som leveras i paket av posten?

dina kommentarer är skrämmande.

jag förstår att posten underlättar väldigt mycket för dem som vill skicka djur, men att skicka giftiga djur är ren idioti.
och är ni berädda att köpa/skicka djur per paket så tycker ni även indirekt att det är okej att jonglera med djuren och kaste dem i väggen 2-3 gånger. för det är det som händer på postens paketterminaler, paketen sorteras av ett stort rullband som sitter 3ish meter upp i luften och sen vippas dom ner i en rushkana och kastas därefter in i bilen, sen kastas dem på ett rullband igen osv osv.

inget illa menat till er som skickar men tyvär så här går det till.

2052
780
psyjoh:
DannyF skrev:

och den dagen fel person öppnar paketet tex en unge som inte tänk kolla vem det är till eller ens fråga mamma/pappa om det är okej att öppna?`ja menar posten knackar ju på dörren och lämnar till den som öppnar oavsett om det är rätt person eller inte.

då menar du att den person oavsett vem det är får skylla sig själv för att posten skickat paketet fel eller att han/hon inte viste att pappa/mamma har beställt ett giftigt djur som leveras i paket av posten?

dina kommentarer är skrämmande.

jag förstår att posten underlättar väldigt mycket för dem som vill skicka djur, men att skicka giftiga djur är ren idioti.
och är ni berädda att köpa/skicka djur per paket så tycker ni även indirekt att det är okej att jonglera med djuren och kaste dem i väggen 2-3 gånger. för det är det som händer på postens paketterminaler, paketen sorteras av ett stort rullband som sitter 3ish meter upp i luften och sen vippas dom ner i en rushkana och kastas därefter in i bilen, sen kastas dem på ett rullband igen osv osv.

inget illa menat till er som skickar men tyvär så här går det till.

Att posten lämnar till vem som helst är felaktigt. Om de arbetar på rätt sätt ska de kräva id och får absolut inte lämna något till nåt barn. 

342
183
DannyF:
psyjoh skrev:

Att posten lämnar till vem som helst är felaktigt. Om de arbetar på rätt sätt ska de kräva id och får absolut inte lämna något till nåt barn. 

jag har köpt samtlig teknik till mitt terrarium samt en hel uppsättning skyddskläder till mc åkningen via nätet och jag har själv utan idkontroll eller påskrift tagit imot en hel del saker,samt att min sambo fick ta imot sakerna då ja inte va hemma när dom knackade på dörren
dörren. så att dom kollar id kan du inte lita på för 5 öre tyvär.

58
35
philer:
Om man har beställt giftiga djur lämnar man väl inte dem så att ett barn kan komma åt att öppna paketet. då är det knappast skickningen som felet ligger i

342
183
DannyF:
som nämnt innan i tråden så levererar posten till fel adress/personer ibland.......
och tex så är ju barn inte alltid så eftertänksamma och har tillräckligt med kunskap även ifall dom förstår någrolunda vad som står på varningslappen i paketet.

det jag vill säga är att riskerna finns, inte så stora kanske men de finns. och i och med det så tycker jag att det är idioti att skicka farliga djur med posten. förr eller senare så händer något som inte var meningen.

2052
780
psyjoh:
DannyF skrev:

jag har köpt samtlig teknik till mitt terrarium samt en hel uppsättning skyddskläder till mc åkningen via nätet och jag har själv utan idkontroll eller påskrift tagit imot en hel del saker,samt att min sambo fick ta imot sakerna då ja inte va hemma när dom knackade på dörren
dörren. så att dom kollar id kan du inte lita på för 5 öre tyvär.

Jag har själv mottagit paket utan id. Men som jag skrev att OM  de hade följt sina regler så ska de be om id när det är hemleverans. 

Sist var förra veckan för mig, skulle ha hem en låda vaxmott med postnord men var ej hemma den tiden och frågade om frugan kunde ta emot det. Då sa dem att jag var tvungen att lämna id hemma. Kom hem innan dem varit där och kunde själv ta emot paketet och han bad då om id kort. 
Men som sagt alla följer inte det. 

Men jag tror ändå inte dem lämnar ifrån sig något paket till ett barn utan någon vuxen i närheten. Skulle barnet skriva på för det då oxå?

Sen vad gäller frågan i tråden så håller jag med om att man inte ska skicka djur och absolut inga giftiga. 
Insekter som foder och larver är väl ett undantag. 
Vill man så gärna ha just det djuret får man väl ta sig dit och hämta det. 

187
221
Moova:

Förstår inte hur du kan tycka att det är okej att skicka foderdjur men inte leddjur (varesig de är giftiga eller ej) 

Det är ju inte precis kul att få ett trasigt paket kackerlackor som tex ryssar hem och få slå en pling till första bästa saneringsföretag som kostar en hel del. 

Jag har tagit emot x antal potenta spindlar och scolopendror (och mycket foderdjur) under åren, aldrig varit något problem öht. 

Perfekt packade, inte minsta skråma på paketet och aldrig fellevererat eller väntat på leveransdag. 

Dessutom får man som sagt ej öppna andras post. 

58
35
philer:
Nej, håller med föregående talare ingen dubbelmoral kan man skicka en mjölmask kan man skicka en sling.
Fick hem 3 skorpioner från england idag inga problem. beställer de flesta smådjur därifrån.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild