Adroctonus australis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

58
35
philer:
Ja Om jag skickar ett paket till någon inom sverige så är det ingen som har rätt att snoka i det. Det är ungefär samma mentalitet som om någon gör inbrott hos dig och blir biten av en giftig orm som han försökte stjäla så är det ditt fel?
Detta med förutsättning att det är ett väl inpackat packet.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:

Det är ej tillåtet att skicka giftiga djur eller saker som kan skada personal på posten. Det är inte ens okej att skicka djur(med vissa undantag). Använder man deras tjänst så ska man följa deras regler.

De har väl rätt att kika i ett paket om de misstänker att det är något som bryter mot deras regler som skickas och det är därför inte en liknelse mot ett inbrott i din bostad. Att utsätta en människa för fara, vilket man gör vid en sådan handling är inte okej. Jag hoppas att de flesta förstår allvaret och att eventuella människor som tänkt tanken att göra något sådant tar sig en extra funderare i framtiden om vad det skulle kunna ge för konsekvenser.

321
444
Daniel_S:
Tack Anders, kunde inte sagt det bättre själv. 
Precis som du säger, folk måste verkligen förstå allvaret i det hela... Ju mer jag tänkt på detta desto mer så inser jag hur sjukt det är att folk helt öppet sysslar med detta, och dessutom accepterar och försvarar handlingen..
Riktig jäkla skärpning nu tycker jag... Finns ingen Svensk leddjursförening som kan lyfta frågan på ett helt annat plan och "fördöma" de personer som jobbar på detta sätt. Att jobba för att få handlingen till något fult och smutsigt som inte acceperas inom hobbyn.  

2966
1648
Hoggaforfan:
anders skrev:
Det är ej tillåtet att skicka giftiga djur eller saker som kan skada personal på posten. Det är inte ens okej att skicka djur(med vissa undantag). Använder man deras tjänst så ska man följa deras regler.

De har väl rätt att kika i ett paket om de misstänker att det är något som bryter mot deras regler som skickas och det är därför inte en liknelse mot ett inbrott i din bostad. Att utsätta en människa för fara, vilket man gör vid en sådan handling är inte okej. Jag hoppas att de flesta förstår allvaret och att eventuella människor som tänkt tanken att göra något sådant tar sig en extra funderare i framtiden om vad det skulle kunna ge för konsekvenser.

Nej endast poststyrelsen har rätt att öppna försändelser om de inte kan få tag i mottagaren på annat sätt. Öppnar någon annan det är det ett lagbrott. Det är väldigt hårt reglerat och att inte skicka djur är ju bara derans regler och inte lag.
Jag vet faktiskt inte hur de gör för att kontrollera utan att öppna om de misstänker något. Röntgen kanske?
Använder de det och ser ett djur så kan det ju bli polissak av det hela då man inte får utsätta folk för fara.

Föregående text kan innehålla småfel men borde vara hyfsat korrekt enligt vad jag minns. Den speglar heller inte heller min åsikt i frågan.

58
35
philer:
Man utsätter folk i lika stor utsträckning om man har giftiga djur i en lägenhet tycker jag

96
141
Guns4ever:

Hoggaforfan skrev:

Nej endast poststyrelsen har rätt att öppna försändelser om de inte kan få tag i mottagaren på annat sätt. Öppnar någon annan det är det ett lagbrott. Det är väldigt hårt reglerat och att inte skicka djur är ju bara derans regler och inte lag.
Jag vet faktiskt inte hur de gör för att kontrollera utan att öppna om de misstänker något. Röntgen kanske?
Använder de det och ser ett djur så kan det ju bli polissak av det hela då man inte får utsätta folk för fara.

Föregående text kan innehålla småfel men borde vara hyfsat korrekt enligt vad jag minns. Den speglar heller inte heller min åsikt i frågan.

Det är enbart polis & tull som har rätt att öppna försändelser,och precis som du skriver öppnar man fel levererad post så begår man brottet "brott mot brevhemlighet" vilket kan ge fängelse i upp till 2år.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:

Hoggaforfan skrev:

Det visste jag inte. Antog att de kunde göra kontroller själva.

Men det ändrar inte problematiken då det som du säger både är lagbrott och (åtminstone enligt mig) moraliskt förkastligt.
Det är lätt att tycka att det är en liten grej eftersom paket ofta kommer fram utan problem, men jag hade då inte sovit gott om natten i det fallet det inte skulle göra det.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:
philer skrev:
Man utsätter folk i lika stor utsträckning om man har giftiga djur i en lägenhet tycker jag

I din lokal har du själv koll så att inte någon nyfiken människa öppnar upp terrariet och blir biten. Lås både in till lokalen och till terrariet + tydliga varningslappar om att det är giftiga djur. I ett paket så släpper du det från din tillsyn samt att vem som helst skulle kunna ta sig in i paketet.
Ett paket kan hamna hos fel person och denne öppnar det, medans det är betydligt mer långsökt att en människa skulle ta sig in i din lokal och terrarie av ren slump.

741
681
Binks:
Jag har köpt Skorpioner av lagom kaliber och fått de hemskickat med posten.
Säljaren är jävligt seriös så han har koll på vem han säljer till, att de är rätt ålder och kunskap osv, samt att den ENDAST skickade när de var rätt väder för de.
Då var de alltså inte nån grad hit eller dit utan var de fel med 1 grad så skickades de inte.

Paket som kom var så välpackat så de som bodde i den skulle varit döda 20ggr om innan de skulle varit ett hål för dem att ens kunna ta sig ut.
När man tagit sig in genom första lagret av paketet så fanns där en lapp där de stod att det innehåller Skorpioner och de är helt på eget ansvar om du tänkt peta mer i paketet, och de var alltså inte riktat till mig utan om någon inom posten skulle vilja öppna.
Har ni fler frågor på de svarar jag mer än gärna.

Angående om de får öppna.

Köpte ett gäng HD-DVD filmer från USA och fick vänta sjukt länge på att få hem dem.
Fick ett brev en dag från tullen att paketet var där och att jag skulle höra av mig.
Ringde och fick då veta att de hade mitt paket och ville veta vad pågrund av om jag ska beskattas för de, samt att de inte såg vad som var i.

Så jag fick typ ge dem mitt godkännande att de öppnade och tittade EFTER jag berättat vad som var i.
Efter de körde dem i sina apparater igen för att se att de inte var massa knark, vapen eller flyktingar i filmfodralen.
Sen räknade de på de om jag skulle få skatta, vilket jag slapp, sen skickade de hem filmerna och tackade för sig.

Men enligt dem så får posten inte öppna paket, utan de hör av sig till tullen eller någon annan instans för att öppna om de misstänker något.

58
35
philer:
För mig är det inte mer långsökt att någon skulle öppna mitt packet än att någon som har giftiga djur låter de rymma eller på annat sätt kommer i kontakt med omgivningen. Att det inte är juste mot djuren att bli skickade kan jag hålla med om, dock är den inte mer juste att skicka foderdjur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild