Skötselråd för dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

55
24
Mona:

Att skaffa djur är ett stort ansvar även om det "bara" är en ödla. Jag skulle inte rekomendera att de köper en om deras mamma slår ihjäl den när de tröttnar. Undrar vilken syn han får på djur om man bara kan "ta bort" dem när de tröttnar. 

Kanske skulle han ha en vandrande pinne och så för de lever inte så länge och kräver inte daglig skötsel....

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Kommer dvärgskäggagam från samma ställe som "vanlig" skäggagam i det vilda? 

7
2
morrhoppan:
Ja han har som sagt tröttnat på det husdjur han redan har och har sagt att vi ska sälja den på blocket utan ens en antydan till att bry sig. Bara så där liksom. Jag hade djur när jag var liten och det fanns inte på
kartan att man fick för sig att göra sig av med dem eller att man tröttnade även om det var jobbigt ibland. 

För att sammanfatta det jag läst mig till; ungdjur ska ha mat 2-3 ggr/dag och insekterna ska kalkas, vitaminer någon gång i veckan, göra rent buren ca 1 gång i månaden (fick jag höra från en zoobutik), rent badvatten varje dag.

Stämmer detta? :)

1159
626
Temla:
Det där med att göra rent i terrariet en gång i månaden gäller storstädning. Bajs måste man städa bort genast - alltså varje dag och helst så fort man ser det. Min personliga åsikt är att om man håller bajset borta så behöver man inte riva ut hela inredningen för rengöring så ofta som en gång i månaden. Det går ju åt en helt del bottenmaterial så att hålla på och byta den så ofta kan bli en dyr historia. 

Tycker dock inte att han ska ha fler husdjur förrän han mognat lite och förstår vilken ansvar han tar på sig. Sen kan ju djuret bli sjukt också... är han och mamman beredd på ev. veterinärkostnader? Sedan ska ju foderdjuren skötas om också - de ska också ha mat och göras rent till, plus att det ibland kan vara trixigt att få tag på om man bor lite avsides. Foderdjuren ska också varieras så man inte kör samma jämt. Har han t.ex. tid att stå och göra fräsch sallad till ödlan varje dag. Grönsaker kostar också en slant. 

7
2
morrhoppan:
Nu har jag försökt prata med honom men det gick inte alls...plötsligt blev skäggagamer bara fyra år och han hade visst läst om dem osv. Vilket i hans värld är att googla fram bilder...väldigt frustrerande! Nu får vi bara hålla tummarna att det kommer funka trots allt. Jag vet iaf hur jag ska uppfostra mina egna barn när det kommer till djur...tack för alla svar! Får återkomma när han tröttnar om några månader och jag får rädda ödlan :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild