Första ormen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

72
0
Kemter:

Ja, det låter som det jag läst faktiskt, då förstår jag =)

Jag har blandat bark med torv och fuktar substratet ordentligt en gång/dag, torven håller ju fukten bättre än bark... sen kan jag tänka mig tt det försvinner fukt i början när du tätat ventilationen, hade samma fenomen i en dag ungefär, innan luften som var kvar i burken blev "mättad" på fukt. Nu sprayar jag som sagr en gång/dag och det håller sig mellan 60-70%

266
18
Jazen:

jag kör repti bark i botten enbart. funderar på om man ska hälla vatten så det täcker botten några mm eller ha tunn lager mossa ovanför barken

72
0
Kemter:

Då är risken att det blir för blött istället. Går ju bra med fukt, men inte väta. Köp torv på lantmännen annars, kostade typ 50 spänn tror jag och den håller fukten riktigt bra =) Billigt och bra är inte fel ;)

266
18
Jazen:

gah då lär jag tömma terrat på all bark :P

72
0
Kemter:

Tömma behöver du inte, om du blandar torv med barken :) Kanske behövs ta ut lite så det inte blir jättetjockt, men jag har ju bara torven för fuktens skull, plus fuktlåda... Tror att jag blandade ca 50/50 torv och bark och det funkar bra för mig =)

266
18
Jazen:

hmm har du rätt i, kan ju ta bort bark främst på kalla sidan också och i med torv

72
0
Kemter:

Jag blandade överallt och min uppfattning är att ju mer som håller fukten på varma sidan, fuktar terrariet mer, eftersom det avdunstar och blir fukt i terrat :) Men torv är iaf min rekommendation. Kolla ordentligt så den inte ör gödslad bara!

266
18
Jazen:

hmm detta innebär att jag måste lyfta ur han ur terrariet. Fick hem han igår och vill inte stressa honom :/

72
0
Kemter:

Vänta tills nästa gång du matar honom då och lägg honom i en låda (antar att du inte matar honom i terrariet). Så länge han är upptagen med mat är det bara att rota runt =)

266
18
Jazen:

mycket sant =) tack för hjälpen ^^

ska till plantagen o köpa ogödslat torv

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild