Paludarium på G

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27

2052
780
psyjoh:
Ok ingen fara. 
Skit om limmet blir vitt när man hört så bra om det. Dum man är som inte provade innan man pensla hela terrariet. Om mitt blir likadant så blir det väl ett lager vanlig lack. 
Mitt är ju ett ökenterrarie så några mängder vatten lär det ju inte bli. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Hmm jag brukar skriva att det kan bli vitt i kontakt med vatten speciellt om lagret är för tjockt. 
Blandar man ut det med något material så brukar det dock inte vara några problem, kompisen lyckades dock få det att bli vitt även utblandat men misstänker han tog för lite jord, aldrig hänt mig.
Men det löser inte upp sig och blir transparent när det torkat igen.
Ibland är det faktiskt lite snyggt i vattenfall med vitt så det är inte alltid en dålig sak men ska man av någon anledning lacka under vatten är riktig lack att föredra om man nu inte kan blanda ut limmet med något material. 

Ber om ursäkt om jag missat att berätta det.

2052
780
psyjoh:
Jag provade nu när jag kom hem. Både på rent lim, sandblandning och bakgrunden. Det blev vitt och löste upp sig. Torkade av med papper men det fastnade. 
Tur jag inte började med leran häromdagen som jag tänkte. Den är ju rätt fuktig och kommer hålla sig så ett tag. 
Hmm.. hoppas det går att köra vanlig lack över. Vågar inte riskera något. 

2052
780
psyjoh:
Misstänker att det blir vitt och klibbigt när man tar på blöt lack oxå. Hehe vad dum man är som inte provar innan man penslar hela terrariet. 
Om det är så så kan man ju kassera det o bygga nytt blir för mkt jobb annars. 
Men vilket fabrikat har du använt Hoggaforfan och blir inte ditt klibbigt i vattenfallet? 
Tar gärna emot tips på nåt lack man kan prova att stryka över...

2052
780
psyjoh:
Sorry att jag lånar tråden. Lär nog bli att jag kör ett lager fix över det jag gjort nu och sen använder något lack på det. Har kollat epoxy lack men det är ju svindyrt. Finns det något liknande man kan ta istället eller epoxyn är dryg så det räcker länge ¿?

342
183
DannyF:
lungt låna på du :) jag funderade även på¨att lägga ett lager pva lim med jord i och sen på med lack, men i mitt fall så kommer vatten garanterat att ta sig in till limmet och börja lösa upp det in ifrån.

jag la ett så tunnt lager som möjligt av pva limmet på testbiten som ja bara skulle lacka, lät det torka i 2 dygn ( var tort efter bara några timmar) så antar att det inte spelar någon roll ifall jag låter det torka i 2-3 veckor, det kmr lösa upp sig ändå.

342
183
DannyF:
jag är riktigt nöjd med epotex lacken, dyr som sagt men den håller vad den lovar :) skulle chansa på att den minsta flaskan dom har räcker till min bakgrund om jag nu ska lacka den, och det är 110x35 + 60x35 + 20x30 cm.

2966
1648
Hoggaforfan:
Hmm jag använde Dana Lim uteträlim till just det och jag har blandning som varit i mitt eget vattenfall sen i september tror jag det är och är perfekt. Det var Kontorsgigatens multilim där.
Det gäller även min vattendel som är konstant under vatten och vad jag kan se så är det inga problem, använt fin lerjord till det.
Kan kolla vad som händer om jag häller mycket vatten på väggarna på tropikariet samt blanda i för lite blandmaterial och se om det är därför ni får vitt trotts blandning, det är det enda jag kan komma på.

Hur många delar lim har ni använt? Jag gissar väl att jag har 10-20% lim kanske beroende på material men jag går ju efter hur det ser ut så jag är väldigt osäker.

psyjoh: Måla ett lager lim och tryck på sand så syns det ju inte? Testa på en liten bit och låt det torka 2 dygn

2052
780
psyjoh:
Missfärgningen är inte mitt största bekymmer. Det hade jag kunnat leva med. Blir ändå lite fläckar av kalk o så. Utan det är att limmet löser upp sig och klibbar. Hur blir det om ödlan lägger sig i en liten pöl med vatten?
Har provat där jag hade den tjockaste blandningen och där lossnade även det yttersta lagret av gruskornen tyvärr. 
Synd för jag var jävligt nöjd med resultatet annars. 

342
183
DannyF:
verkar inte som att just den led listen jag beställde finns kvar men finns massor med liknande många står det dock un-waterproof på o antar att det betyder icke vattentät. www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=10m+5630+DC12V+Nature+White+4000~4500K+60+Leds%2FM+Waterproof+SMD+LED+Strip+Light&_sacat=0

behöver du inte vattentätt så blir de ju mycket lättare, kolla bara så att det är specificerat 4000-4500k, många står det bara varm ljus och ibland så är det 5000-5500k på dem.

tänk bara på att dom flesta listerna kmr utan drivdon, här är dom jag nämt innan i tråden: www.aliexpress.com/store/product/Free-Shipping-High-Quality-12V-72W-Power-Adapter-For-Led-Strips-Driver-6A-LED-Power-Supply/807842_2016947546.html kolla bara så att listen du väljer har samma Watt som drivdonet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild