Paludarium på G

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27

1
0
OrmIByxan:
I vattendelen så utsätt de för mycke ljus å låt de börja växa på den. Finns nån mossa med som växer på rätt bra som täcker fort.. Man får bara hålla efter den lite så den inte breder ut sig för mycke. 

164
35
anders890:
Ursäkta om jag lånar tråden! Men jag har exakt samma problem med mitt bakgrundsbygge, torven lossnar från silikonet, det ser inge roligt ut, dessutom luktar silikonet fortfarande, flera månader efter. Fungerar alltså pva lim bättre? Är pva lim ok att ha i fuktiga terrarium? 

2966
1648
Hoggaforfan:

Att silikonet luktar så länge tycker jag är konstigt, det brukar bli i stort sett luktfritt så snart det torkat. En svag doft hänger säkert kvar ett tag men inget jag reagerat på.

Ja PVA fungerar i fuktiga terrarium bara det får torka ordentligt innan :-)
(vi diskuterar ju om det fungerar under vatten :-P)
Man använder PVA i uteträlim men oftast står det PVAc då men det verkar vara samma sak enligt wiki
Det blir som en plastbit. Fungerar som fuktskydd med.
Har det väl fått torka så lossnar det troligtvis inte, inget har gjort det för mig ännu i alla fall. 
Sand+PVA visade det sig att vi använt på tropikariet så det har hållt i över 2½ år och lossnade inte ens när jag slog med slägga på det. OSB som grund ;-)

Nackdelen är väl att det har sämre våtsug än silikon, så enklast är om man kan lägga terrariet och arbeta plant.

164
35
anders890:
Hoggaforfan skrev:
Att silikonet luktar så länge tycker jag är konstigt, det brukar bli i stort sett luktfritt så snart det torkat. En svag doft hänger säkert kvar ett tag men inget jag reagerat på.

Ja PVA fungerar i fuktiga terrarium bara det får torka ordentligt innan :-)
(vi diskuterar ju om det fungerar under vatten :-P)
Man använder PVA i uteträlim men oftast står det PVAc då men det verkar vara samma sak enligt wiki
Det blir som en plastbit. Fungerar som fuktskydd med.
Har det väl fått torka så lossnar det troligtvis inte, inget har gjort det för mig ännu i alla fall. 
Sand+PVA visade det sig att vi använt på tropikariet så det har hållt i över 2½ år och lossnade inte ens när jag slog med slägga på det. OSB som grund ;-)

Nackdelen är väl att det har sämre våtsug än silikon, så enklast är om man kan lägga terrariet och arbeta plant.

Jaha där se man, då kommer jag definitivt testa det i mitt kommande projekt. Angående mitt luktande silikon så vet jag inte om jag slarvat med ventilation efteråt i terrariet, troligtvis beror det på det. Hur applicerar du pva limmet, blandar du ut det med materialet först och sedan smetar på, eller lim först, sedan material?

2052
780
psyjoh:
Byggmax våtrumslim 149kr för 5liter :)

2966
1648
Hoggaforfan:
anders890 skrev:

Jaha där se man, då kommer jag definitivt testa det i mitt kommande projekt. Angående mitt luktande silikon så vet jag inte om jag slarvat med ventilation efteråt i terrariet, troligtvis beror det på det. Hur applicerar du pva limmet, blandar du ut det med materialet först och sedan smetar på, eller lim först, sedan material?

Oftast blandar jag ut i materialet för då blir det mer 3D-känsla med mer djup. Men måla på lim sen trycka dit fungerar med men det blir ofta ett plattare resultat men ibland är det önskvärt :-) 

2052
780
psyjoh:
Blir ytan glansig med det limmet jag köpte?
Eller det försvinner med sanden? 

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag lackade ett vattenfall av husfix med en PVA-version då jag tyckte det var lite för matt som det var och lite blankare blev det men inte lackblankt utan ganska bra stenfärgat. 
Men inte när man blandar ut det, då syns det inte. 

342
183
DannyF:
tror nog att ja ska pröva pva limmet ändå, var beställer du limmet?  vet att du har länkat det förut men minns inte i vilken tråd. 

meningen är att det ska växa på¨bakgunden och antagligen så kommer jorden inte synas efter ett par månader när det tagit sig. men då måste ju jorden sitta kvar också :(  o frågan är ju om det kan växa något på pvalim/jordblandningen om limmet blir som en plastbit. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Det blir inte en glatt, platt plastyta med lite jord i mitten ;-)
När jag blandade med torv så såg det mer ut som barkbit och när jag blandat med lerjord så är det skrovligt precis som stenhård jord.
Hela lerbanken är PVA+lerjord och klippan är lackad:

Logga in för att posta i forumet
Sida av 27
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild