länge sen jag skrev något här nu. men nu har jag varit igång och micklat lite igen :)
led stripsen blir inte speciellt snygga med tiden tyvärr, ljuset när dom är nya är ju grymt bra men att byta ibland blir rätt mycket jobb.
jag hade kvar 5 meter sedan jag byggde allt så jag bytte ut några rader nu.
ja orkade dock inte vara så noga denna gång.
har lite planer på att bygga om lite i vår. det är svårt att hitta ljuskällor som klarar fukten i terrariet och sen blir det ju även mycket dyrare med.
så planen till våren är att rensa ur all belysning inne i terrariet för utom lysrören som sitter i och såga upp två hål i taket på ca 40x50 cm och sätta dit glasskivor. och sedan ha belysningen på utsidan av taket. på så vis kan jag ha spottar eller lysrör som inte kostar skjortan och är smidigt att byta.
fick problem med regnsystemet i veckan också, en slang som sprack inne i terrariet och det sprutade vatten hejvilt, antagligen så sprack den pga att den satt för nära värmepanelen. men nu har jag blivit nojjig att det ska spricka utanför terrariet och att vatten ska rinne ner bakom på golvet och att ja inte märker det förens det är för sent. så i vår när jag bygger om taket så ska jag även säkra regnsystemet så att eventuell läckage rinner tillbaka ner i behållaren igen. men blir mer bilder då :)
har även insett att jag är dålig på att fylla på både avdunstningsvatten och vatten till regnsystemet och händer då och då att pumparna står och kör utan vatten. så jag var tvungen att bygga en nivåvakt, ultimata vore ju att bryta strömen när nivån sjunker för lågt men vågar inte göra en egen konstruktion med starkström i. så nu blev det en annan variant där en lampa tänds och lyser upp behållaren med för låg nivå. än så länge är det bara nivåvakt på regnvattnet men ska även bygge en till avdunstnings sumpen också.
blev ju inte så snygg detta men det syns ju ändå inte så det spelar ingen större roll. har nästan bara använt mig av saker ja haft liggande.
lampan är en liten ficklampa som jag har klippt ner och lött om till ett större batterier ifall det skulle bli ståendes påslaget någon dag lr två.
funderingen nu är ju om grillpinnen jag använt mig av pallar med att stå under vatten i månader eller om den ger med sig, tanken var att klarlacka den så att den inte drar åt sig fukt men orkade inte gå ner i källaren och leta efter klarlacken, pinnen går i alla fall att byta om det behövs.
sågning i plexiglas är ju ingne höjdare då det lätt tar tag i sågen och spricker så all kapning är gjort med lödkolven, inte så snyggt kanske men funkar :)
vid denna nivå tänds lampan.