Paludarium på G

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27

40
15
porcelain:
Vad jag vet så äter hoppstjärar bara sånt som är på väg att förmultna. Kan det vara så att venusfällen stod för blött och rötterna började rutta vilket drog till sig hoppstjärtarna? 

Att de är ovanpå den levande mossan tycker jag är rätt rimligt, de tycker om fukt och mossa är fuktig. 

Jag har för mig att rovkvalster ska funka mot sorgemyggen, och de bör även äta hoppstjärtar om du vill bli av med dem. Jag har inte provat dem själv mot just det men jag har läst om någon som hade.

342
183
DannyF:
Jo de finnas en sort som ska ge sig på levande växter. Hur man ser skillnad vet ja dock inte. Venusfällan hade ja haft en månad iaf innan den dog. Får prata med dom som säljer rovkvalster. Vill ju inte att dom lämnar terrariet o kryper runt i hela vardagsrummet o ifall dom kan ge sig på ormen vilket ja inte tror men vem vet 

40
15
porcelain:
Det borde ju dom som säljer rovkvalsteren ha kolla på. Lycka till hur som :)

93
72
RainbowVess:

www.wexthuset.com/ohyra-skadegorare/naturlig-ekologisk-bekampning/nema-blom-mot-sorgmyggor-p1

Ett alternativ?

Hittade denna www.hemodlat.se/om-blomflugor-sorgmyggor-och-fruktflugor/ när jag googlade lite :)

342
183
DannyF:

ja de va den ja köpte, har dock inte fått det än. men de är tydligen inte sorgmygg som gör den stora skadan utan hoppstjärtar som springer runt i hela epiwebben o käkar. sorgmygg har ja helt klart men inte så många som ja trode :)

det verkar som at ja har fått bort nästan alla hoppstjärtar med dammsugaren :D har dammsugit upp dom små asen typ 5 gånger per dag i en vecka nu och de är inte alls lika många kvar. men ja lär inte bli av med dom på det viset. 

93
72
RainbowVess:
Dåså! Misstag sker när man inte läser hel tråd!

342
183
DannyF:
lungt :) fick hem paketet idag, ska fixa med det ikväll o sen återkommer ja om ja märker någon skillnad lr inte :)

93
72
RainbowVess:
Hoppas det ordnar sig, fantastiskt fint bygge och potential! :)

334
289
LobsterPie:
Har precis suttit och läst igenom hela tråden efter att du länkade den i min tråd :) 

Måste säga att det är ett imponerande bygge med en massa smarta lösningar. Det mesta är lite för avancerat för mig just nu, speciellet det i vattendelen. Men när jag har lite mer skinn på näsan så kommer jag förmodligen försöka mig på något liknande :)

321
444
Daniel_S:
Jag har säkert missat något viktigt inlägg i tråden, men varför vill du bli av med hoppstjärtarna?
Har själv fullt av dom i mina burkar. Bra städare, och inga växtförstörare.

Dionea muscipula är inte den lättaste art att hålla, väldigt känsliga för kalkvatten, övervattning m.m. 
Jag skulle tippa på att den dött av annat än skadedjur. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 27
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild