Paludarium på G

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27

378
479
Svedjemo:
DannyF skrev:
aa lite men går riktigt sakta. ja hara ju bara mossa, tvp passionsblommor och någon köttätande växt i nu. vill att mossan ska ta sig ordenkligt innan ja har i fler växter. har dick stora problem med sorgmygg. det kryllar av dom i epiwebben, dom flyger inte så antar att det är något förstadium till flygor. ja kör strilsystemet i 30-45 min varje dag samt spolar väggen med tryckspruta för att spola ner dom i vattendelen, det verkar som att de funkar rätt bra. ligger massor med små kryp på vattenytan efteråt. men frågan är om dom drunknar/blir uppätna av fiskarna eller om dom tar sig till kanten och kryper upp igen. 

Ok. Tråkigt med sorgmyggen :( Jag googlade lite och hittade det här
www.wexthuset.com/ohyra-skadegorare/naturlig-ekologisk-bekampning/nema-blom-mot-sorgmyggor-p1

Kanske kan vara värt att testa?

376
359
a6lex:
Vill börja med att det är ett riktigt avancerat och snyggt bygge du gjort!
Skulle rekomendera att du sätter reflektorer till lysrören så mossan får med ljus så det växer fortare. Jag har sluppit sorgmyggen men tror det är för mitt blev grönt ganska omgående och som jag förstår det så är det bara i början som sorgmyggen trivs!

En bockad polerad aluplåt duger nog gott och väl! Du kan även mäta vad du har för lm vid vattenytan så man har en riktlinje :-)

342
183
DannyF:
a6lex skrev:
Vill börja med att det är ett riktigt avancerat och snyggt bygge du gjort!
Skulle rekomendera att du sätter reflektorer till lysrören så mossan får med ljus så det växer fortare. Jag har sluppit sorgmyggen men tror det är för mitt blev grönt ganska omgående och som jag förstår det så är det bara i början som sorgmyggen trivs!

En bockad polerad aluplåt duger nog gott och väl! Du kan även mäta vad du har för lm vid vattenytan så man har en riktlinje :-)

jo ja vet de satt en reflektor i lysrampen men den fick inte plats i terrariet. ska kolla om dom mindre reflektorerna till t5 rören går att pilla in. de är rätt tajt i taket :)

tack svedjemo ska kolla in sidan :)

378
479
Svedjemo:
Hur går det med sorgmyggen och mossan? :)

342
183
DannyF:
mossan växer men de går sakta. har tyvärr kvar massor med larver som äter på mossan, men ser inte många flugor :S 
måste nog få tag på rovkvalster så att ja blir av med dom. 

har byggt lite småsaker till terrariet, men får ladda upp dom när ja har tid :)

342
183
DannyF:
länge sedan ja ladda upp bilder nu. så kommer ett gäng nu.

förut hade jag en 20l dunk som höll osmosvattnet till regnsystemet, men problemet då är att ja inte kan fästa slangen i botten samt att dunken inte är genomskinlig så det är svårt att veta om och när slangen hamnar ovan vattenytan. slangen är rätt hård så den lägger sig inte på botten. så de fick bli en box av plexiglas istället.
köpt på biltema 6 st 30x30 cm och limmat med superlim

lite förstärkningar här o där av gammal plexi ja hade liggande

lite bilder på mossväggen.

som ja skrivit innan så har ja rätt stora problem med sorgmygg (tror ja att det är iaf)
vet inte om de är en annan sorts mossa eller resultatet som syns på bilden ovan, men misstänker att den svart/bruna mossan/beläggningen är resultatet av sorgmygen.  det kryllar av dom små asen!!!!
ja jagar dom ett par gånger om dagen med damsugaren och får säkert upp 100 st åt gången, men ändå så är det lika många på samma ställe efter ett par timmar.
och snabb måste man vara, så fort ja kommer i närheten med dammsugarmunstycket så springer dom för livet.
kör även strilsystemet i epiwebben en timma i sträck en gång per dag och då spolas det ner ett par st i vattnet som kardinaltetrorna mummsar i sig.

har äntligen fått tummen ur och beställt någon sorts mask som ska ta bort problemet med sorgmyggens ungar (det är ungarna som käkar sönder allt, ser inte många myggor av någon anledning)
frågan är dock om det går att vattna ut larverna i epiwebben eller om dom enbart kan göra jobbet i jorddelen i terrariet.

här är en bild som visar vad sorgmyggens ungar gjorde med venusflugfällan en vecka efter att ja såg dom är i första gången. dom vita pickarna är sorgmyggens ungar.

tyvärr så har filterhuset som ja gjorde med spackel och pigmen blivit riktigt fult. spacklet har blivit poröst och misstänker att det är räkorna som putsar bort det. har tyvär ingen bild just nu men det kommer någon annan dag.
men förhoppningsvis så kan vattenmossan växa upp ordenkligt och täcka stora delar av filterhuset, mossan har redan börjat klättra men det går sakta.

avslutar med en bild ja blev riktigt nöjd med :)

40
15
porcelain:
När jag har hade problem med sorgmygg så vart den slutliga lösningen:
1. Sätt in flugsäkert nät så att inga nya flugor kommer in.
2. Torka terrariet (ta ut eventuella växter som inte tål torka och behandla dem separat) ordentligt tills alla flugorna försvunnit.

Sorgmyggens larver klarar inte torkan. För växter som inte klarar av att torka helt så brukar jag sätta dem i en kruka med hål i botten (typ vanlig plastkruka) och bara vattna underifrån så att ytan på jorden i krukan aldrig blir blöt.

Troligen så dör mossan du har men kanske är värt att börja om med mossan för att bli av med flugorna?

Dom vita prickarna för venusfällan är väl inte sorgmyggans larver? Är det inte något som har med förmultningsprocessen att göra? Mögel?

342
183
DannyF:
Tråkigt om torka är ända lösningen :( har ju tagit 8-9 månader för mossan att växa till de lilla som finns nu. Hade säkert varit mer utan sorgmygg. Och risken finns ju att sorgmyggen  kmr tillbaka om ja startar om allt så vet inte om de är värt tiden. 

De vita prickarna är sorgmyggens larver, dom springer runt och är rätt snabba samt kan hoppa ifrån vattenytan tillbaka upp på land. Så frågan är om det är larver lr någon spindel/skalbagge liknande djur. 

40
15
porcelain:
Det finns säkert andra sätt med och du har rätt i att det finns en risk att sorgmyggen kommer tillbaka, därav förslaget med flugsäkert nät. 

Sorgmyggen har inte larver som är små prickar, de är som små små maskar, ljusa med mörkt huvud och typ ~5 mm långa. De kan inte springa utan rör sig som maskar brukar. Små vita prickar som går på vatten, hoppar och rör sig fort kan vara hoppstjärtar?

342
183
DannyF:
Jo det är helt klart hoppstjärtar ja har. Men även sorgmygg eftersom att ja ser myggan någon gång ibland. Men frågan är hur ja blir av med hoppstjärten?  Det måste vara sorten som äter levande växter med tanke på vad som hände med venusfällan och att ja oftast ser dom ovanpå den levande mossan 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild