Paludarium på G

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27

342
183
DannyF:
Tackar så mycket :) nej ormen behöver igentligen inte ha någon mark. Dom går bara ner på marken när dom letar nytt träd. Har sett min på marken ett fåtal gånger i den gamla plastburken den bodde i innan. Men där fanns ju bara två grenar o välja mellan. 

Ja lägger såklart ut bilder när mossan tagit sig eller när ja skaffar fler växter :)

4
5
Rhubbe:
Oerhört imponerad av detta bygge. Fantastiskt bra jobbat :)

342
183
DannyF:
Tackar :) 
Är ute i en kompis sommarstuga och har hittat några växter som ja tänkte prova ha i terrariet bland annat vanlig ormbunke. Någon som har erfarenhet av den? Tänkte såklart tvätta av jorden och plantera om den med jorden som ja har använt när ja byggt. Alternativt pröva om dom trivs och kan växa sig fast i epiwebben. 

Var hemma o kolla till ormen o katterna idag och såg att det har börjat växa i mossmixen :D  visserligen bara en liten plutt på 2-3mm och två små blad men ca en vecka o de har redan börjat växa så de ser ju just ut :) varit lite orolig att inte belysningen ska vars tillräcklig. 

342
183
DannyF:
fyllt på med soil gruset samt satt i lite små växter.  laddar upp lite bilder. har inte hänt så mycket dock, går riktigt sakta med mossmixen. vet inte än om den kommer att ta sig, belysningen kanske är för klen.
har lite problem med RH i terrariet, svårt att få det till 70% som jag vill ha ligger oftast på 40-55%.
men på natten när fläkten i terrareit är avstängt så ökar det till 70% så ska prova att köra utan fläkt ett par dagar och se hur det blir dagtid. just nu så kör jag duschsystemet var tredje timma i 30 sekunder, och strilsystemet varannan timma och 3 minuter. var även tvungen att flytta upp sensorn till terostaten lite högre upp på grenen( temporärt med tejp) eftersom att värmepanelen vart galet varm. temperaturen är samma i hela terrariet fast att jag har fått ner tempen på värmepanelen rejält. belysningen står nog för 90% av värmen dagtid.

342
183
DannyF:

mossan börjar ta sig, men det går riktigt sakta. antar att det beror på för klen belysning, ev sorgmygg, har satt in en burk med saft och diskmedel i som ja har läst ska funka. men inget resultat där så jag jagar de små rackarna med dammsugaren ibland :)

plockade isär en lysramp ifrån ett akvarium i veckan och monterade lysrören i terrariet och drivdonet utanför.
det blev rätt mycket mer ljus vad jag kan se, samt att färgen på ljuset ändrades till lite mer gult. hoppas att lysrören bidrar med färgerna som växterna kräver.

men nu har det såklart upstått problem, jag har haft ett brandlarm monterat i taket i teknikfacket. och nu när jag installerat lysrören så startar brandlarmet. jag hittar ingen rök, värme eller känner någon lukt. brinner det i elektronik så brukar det ju lukta rejält mycket. så jag trodde först att det var damm som viftats upp så jag dammsög hela teknikfacket, men utan resultat. jag bytte även till en annan brandvarnare och den startar den med. innan brandvarnaren startar så blinkar den som en galning, normalt så blinkar dom ju en gång per minut.
jag plockade bort brandvarnaren och lät belysningen vara igång i 2-3 timmar och letade då och då efter rök osv men utan resultat. kopplade ur lysnröret i morse innan jag åkte till jobbet, ska prova ikväll igen o se om det fortsätter.

avslutar med en bild på ormen som jag vart riktigt nöjd med :)

544
425
Gibblo:
Riktigt snygg bild på ormen! Fint arbete med hela projektet också förresten.

342
183
DannyF:
Tackar :)  har hittat svar på problemet med brandvarnaren. ja förstår inte allt vad dom pratar om men det ska tydligen kunna vara störningar ifrån ballasten till lysrör som startar brandlarmet. lär här om ni är intresserade:  elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=79216&p=1183092p1183092

74
13
larsson88:
Grymt snyggt arbete :)

378
479
Svedjemo:
Hur går det med växtligheten, några framsteg?

342
183
DannyF:
aa lite men går riktigt sakta. ja hara ju bara mossa, tvp passionsblommor och någon köttätande växt i nu. vill att mossan ska ta sig ordenkligt innan ja har i fler växter. har dick stora problem med sorgmygg. det kryllar av dom i epiwebben, dom flyger inte så antar att det är något förstadium till flygor. ja kör strilsystemet i 30-45 min varje dag samt spolar väggen med tryckspruta för att spola ner dom i vattendelen, det verkar som att de funkar rätt bra. ligger massor med små kryp på vattenytan efteråt. men frågan är om dom drunknar/blir uppätna av fiskarna eller om dom tar sig till kanten och kryper upp igen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild