Paludarium på G

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27

2052
780
psyjoh:
Tack. Hittade vad jag sökte men av någon anledning gick det inte att beställa nu..?

2966
1648
Hoggaforfan:
psyjoh skrev:
Missfärgningen är inte mitt största bekymmer. Det hade jag kunnat leva med. Blir ändå lite fläckar av kalk o så. Utan det är att limmet löser upp sig och klibbar. Hur blir det om ödlan lägger sig i en liten pöl med vatten?
Har provat där jag hade den tjockaste blandningen och där lossnade även det yttersta lagret av gruskornen tyvärr. 
Synd för jag var jävligt nöjd med resultatet annars. 

Det måste vara för att det inte torkat ordentligt. Det kan behöva torka 2-3 dygn eller mer för att vara helt torrt beroende på hur tjockt lager man har. 20min eller vad som står på burken gäller ju ett väldigt tunt lager mellan 2 träbitar eller liknande.
Jag testade hur resistent det var mot fukt genom att göra en liten skål av en kartong och sen målade insidan med limmet och det stod i en vecka utan problem, vattnet var klart.
Jag har ju även haft blandning i både rinnande vatten och konstant under vatten i 9 månader nu och inga problem. Så det enda jag kan komma på är att det inte torkat ordentligt. Det blir ju ett ganska tjockt lager så tar ett tag. 

342
183
DannyF:
konstigt, beställ lite senare, ebay har aldrig strulat för mig.

2052
780
psyjoh:
Det har ju torkat i 1 vecka ungefär nu. Ska göra ett test till när jag kommer hem. Annars blir det att dra på ett lager fix o köra med nåt lack. Kanske bara är byggmax våtrumslim som är skit. Det du använder hogga verkar ju bättre. 

DannyF: checkade ut som gäst kanske därför det inte gick. Får kolla på det senare. 

342
183
DannyF:
skriv om du hittar något lack som är beprövat som inte släpper ut gifter vid kontakt med vatten, letar också ett billigare lack så ja delar såklart med mig om jag hittar något.

2052
780
psyjoh:
Har surfat runt på allt från motorcykelsidor till fiskedragssidor och djursidor men det verkar som om alla använder epoxy när det ska utsättas för vatten. 

2966
1648
Hoggaforfan:

Jag tror de flesta vattenbaserade epoxylacker är samma sak. Nordsjös Epolan V är välanvänt inom akvarister

Provade att hälla en vattenkanna på en vägg med 99.9% säkerhet Byggmax våtrumslim och rådasand, så 2liter vatten kanske? Det har iofs fått torka i snart 3 år ;-):

Om du målar en liten bit med lim och sen trycker på sand? Testat det?

Jo epoxy är starkt och det har definitivt sina fördelar.

2052
780
psyjoh:
Jag kanske har haft för lite sand?

2966
1648
Hoggaforfan:
Det kan det vara, därför jag tänkte att du kan testa att trycka på så blir det ju automatiskt en massa sand.

2052
780
psyjoh:
Så här blev det efter en halv minut och efter ca. 5 min så lossna sanden. Blir att dra över ett lager fix för säkerhets skull. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild