Makalösa millipeder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i DHF
263
355
McPede:

I första hand så är det ju de parasitiska arterna som är farliga för tusenfotingarna och egentligen så har inte storleken någon betydelse, det är absolut inte på storleken man artbestämmer kvalstrena med.

Och ja, de parasitiska arterna förekommer ofta på viltfångade exemplar, men även de ofarliga arterna med.
När det gäller t.ex. Archispirostreptus gigas, så är tyvärr många viltfångade och odlade exemplar är mer sällsynta.

232
95
anamidnatt:

Jo, men du skrev själv ''medans de parasitiska kvalstren är större'' och då låter det ju som om du tycker att storleken på kvalsterna gör skillnad. Jag menar att jag iallafall aldrig har sett parasit-kvalster som är större, de vanligaste är väl antingen de gulaktiga fästingliknande, snälla eller de vita, nästintill mikroskopiska, mindre snälla. Finns det stora parasitkvalster hade jag gärna velat ta reda på mer om dem, har nämligen aldrigs sett och aldrig hört talas om. Men klart säger det sig själv att det finns mängder av olika sorters kvalster på millipeder.

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Jag skrev: -"Oftast så är de ofarliga kvalstrena mindre och väldigt rörliga, medans de parasitiska kvalstren är större och tycks sitta fast vid tusenfotingens leder och/eller ben."

Men, men, det finns en uppsjö av arter kvalster och alla kan ställa till med problem om de inte hålls i schack, men var extra noga med de som "sitter fast" på tusenfotingen och inte gärna rör sig.

232
95
anamidnatt:

Bra tråd från annat forum om de vanligaste ''dåliga'' kvalsterna.

www.arachnoboards.com/ab/showthread.php?236198-Microscopic-Mite-Attack-after-transfer-to-quot-clean-quot-container

Något jag hade varit intresserad av är om någon vet lite mer utförligt hur man får tag på Hypoaspis miles i Sverige. Känns lite olönt att hålla på att importera.

Har inga större kvalsterproblem i nuläget men hade ju varit bra att veta var man ska vända sig om man fått ett gäng stackars drabbade. 

45
9
gurra1:

Hej, xcotte

se länken www.lindesro.se/nyttodjur.html,   här brukar jag köpa till både växter och djur närt de får ohyra.

232
95
anamidnatt:

Tack gurra1! Superbra! Vet du vad det brukar gå på med frakt osv?

45
9
gurra1:

xcotte

Nä , men mejla  Erika på lindesro.  erika.skytteafsatra@lindesro.se hon brukar svara snabbt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild