Bygga en bit regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 24

378
479
Svedjemo:
Danpss skrev:
När det väl härdat så har väll alla ev gaser och sånt dunstat och bundits fast i silikonet! Jag har aldrig haft problem med det iaf! Riktigt kreativt bygge :)

Ok, låter bra, då struntar jag i att skölja med vatten. Har du byggt bakgrund på samma sätt som jag? Isf, har du haft några problem med att bakgrunden slits med tiden eller sitter torven kvar länge?

239
197
Danpss:
Fast det skadar väll inte att köra det några dagar innan man släpper in djur i det. Jag själv har aldrig provat den metoden så jag kan inte ge något svar.Men jag har använt glassilikon till att limma fast inredning och satt ihop kork bakgrunder.Men den beror det ju på vilket sorts djur man har i :)

2966
1648
Hoggaforfan:
När det slutat lukta så är det lugnt att släppa in djuret. Vet inte hur farligt det är men lär vara ganska otrevligt att sitta i.
Beror lite på hur mycket man gör med. Gör man en hel bakgrund så är det en del :-P

Jag körde samma bakgrund som du men var missnöjd med resultatet då jag tycker torven ramlat bort på en del ställen. Mest eftersom silikonet inte tränger in i torven. Det fäster liksom bara på ytan, men har man tryckt in det i silikonet med ganska mycket silikon så sitter det som har silikonkontakt kvar i alla fall. Lite därför jag började med PVA-lim istället. Nu bättrar jag på efter hand.

378
479
Svedjemo:
Hoggaforfan skrev:
När det slutat lukta så är det lugnt att släppa in djuret. Vet inte hur farligt det är men lär vara ganska otrevligt att sitta i.
Beror lite på hur mycket man gör med. Gör man en hel bakgrund så är det en del :-P

Jag körde samma bakgrund som du men var missnöjd med resultatet då jag tycker torven ramlat bort på en del ställen. Mest eftersom silikonet inte tränger in i torven. Det fäster liksom bara på ytan, men har man tryckt in det i silikonet med ganska mycket silikon så sitter det som har silikonkontakt kvar i alla fall. Lite därför jag började med PVA-lim istället. Nu bättrar jag på efter hand.

Vi får helt enkelt se hur lång tid det tar innan bakgrunden måste göras om. Jag funderar på att köpa lite mossmix från Dusk och pensla på bakgrunden, det kanske får det hela att hålla ihop lite längre... vi får se.

378
479
Svedjemo:
Idag var jag och köpte lysrör på Hornbach. Jag passade även på att köpa några små krukväxter. Får jag tid över imorgon så åker jag till Trädgårdspaletten och köper ett gäng epifyter.

Nu börjar jag se slutet :)

378
479
Svedjemo:
Så här ser det ut för tillfället

Senare ikväll ska jag plantera lite fler växter och aplicera lite mossmix. 

Hade man inte vetat bättre så hade man kunnat tro att det var något annat i påsen...

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Tycker du fått till det så himla bra. Jag är rejält sugen på att inreda ett liknande terrarie. Dock så är det väl lite sisådär med platsen just nu och det enda tomma terrariet jag har ska jag nog ha torr miljö och någon marklevande gecko i.

Vad har du för intervall på sprayningarna? Vad är det för system?

378
479
Svedjemo:
anders skrev:
Tycker du fått till det så himla bra. Jag är rejält sugen på att inreda ett liknande terrarie. Dock så är det väl lite sisådär med platsen just nu och det enda tomma terrariet jag har ska jag nog ha torr miljö och någon marklevande gecko i.

Vad har du för intervall på sprayningarna? Vad är det för system?

Tack! :) Jag känner mig ganska nöjd. Det är fortfarande en del jag ska fixa men det börjar likna bilden jag har haft i huvudet i snart tre månader. Nu börjar jag bli sugen på ett nytt projekt, en torrare biotop. Att inreda och skapa miljön i terrariet är för mig nästan lika kul som att sedan hålla ett djur i det :)

Jag kör på regnsystemet från Exo Terra. Hade jag köpt ett regnsystem idag så hade jag istället valt ett från dusk.se, ET's system känns ganska plastigt och kvalitén på dysorna känns så där. (Jag vet MartinJ, du varnade mig för ET men jag var för ivrig att få igång terrariet så jag brydde mig inte om att byta ut det :) ) Intervallen står just nu på 3ggr/dag 60s/gång. Jag vet inte om det är optimalt, har inte ens införskaffat en hygrometer än, men jag testar mig fram. 

378
479
Svedjemo:
När jag är klar med inredningen så kommer jag att låta terrariet vara tills det att växterna verkar trivas och växer, vill ha det ganska frodigt innan jag släpper in några djur i det. Det ger mig även lite tid att fundera ut vilket djur jag ska hålla :) Jag kan inte riktigt bestämma mig. För det första så måste naturligtvis arten trivas i miljön som jag har byggt upp. För det andra så måste jag bestämma mig om det ska bli ödla eller groda. Beslutsångest delux...

Här är en bild med lite fler växter som inhandlades idag. Köpte 2 orkidéer, 1 bromelia, 3 andra epifyter, 1 fikus och en köttätare.

379
399
Mr_B:
Ser riktigt snyggt ut. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 24
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild