Bygga en bit regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 24

378
479
Svedjemo:
tenebrosa skrev:

så nu har jag äntligen kollat, ca 20-25cm ifrån så har jag 31.5 

Tack! Då hade det nog funkat. Jag ska överväga att komplettera med HID, hade ju varit kul att kunna ha någon mindre ödla.

378
479
Svedjemo:
LobsterPie skrev:

Kanon, tack ska du ha!

Exakt, inköpt på Ikea. Däremot så köpte jag belysningen på Dusk.se och inte på Ikea.

378
479
Svedjemo:
Nu börjar skåpet likna något. Hygrolon och korkbitar på väggarna, två fläktar monterade, regnsystem monterat och lampa upphängd provisoriskt. En del kosmetiskt kvar innan det får en plats i vardagsrummet men en bra bit på väg!

Det som är kvar är bottensubstrat, mossmix på väggarna, plantera en massa växter, bygga någon slags kåpa till belysningen, klä utsidan av skåpet med faner + måla och antagligen lite mer som jag inte kommer på nu :) Sen är ju tanken att något slags djur ska få bo där men jag väntar med det till det har växt till sig, vill dessutom ha koll på vilka temperaturer och luftfuktighet jag kan hålla innan jag bestämmer invånare.

Ingen höjdarbild men den får duga så länge.

Här har vi belysningen. En stor, tung pjäs från Dusk.se med både 4000k och 6000k som ska ge nästan 8000 lumen. Jag kanske kompletterar med en liten HID om jag bestämmer mig för att husera någon slags ödla.

378
479
Svedjemo:
Lite fler växter har fått sin plats i terrariet, här kommer några bilder.

240
183
Mickee:
Svedjemo skrev:
Lite fler växter har fått sin plats i terrariet, här kommer några bilder.

Otroligt snyggt skåp!, thumbs up!
Kräver hygrolonet konstant bevattning eller behåller det fukten bra lite längre perioder?
Vilket namn har den här växten, och vart köper du in dina växter?

378
479
Svedjemo:
Mickee skrev:

Otroligt snyggt skåp!, thumbs up!
Kräver hygrolonet konstant bevattning eller behåller det fukten bra lite längre perioder?
Vilket namn har den här växten, och vart köper du in dina växter?

Tackar :)
hygrolonet håller inte särskilt mycket vatten, däremot leder det vatten bra. Jag vet inte än hur ofta jag kommer att behöva köra bevattningen, beror på luftfuktigheten i rummet, hur snabbt jag kör mina ventilationsfläktar och hur stor det av nättaket som jag täcker med glas, jag experimenterar mig fram lite.

Växten på bilden är en orkidé från Brasilien/Paraguay vid namn Leptotes bicolor. Den är inhandlad på Malmö Tropikmässa.

373
171
Anathawa:
Blir väldigt bra!

342
183
DannyF:
bra jobbat det kmr bli riktigt snyggt när växterna tar sig, ska bli kul att se :)

378
479
Svedjemo:
DannyF skrev:
bra jobbat det kmr bli riktigt snyggt när växterna tar sig, ska bli kul att se :)

Tack :) Det kommer en uppdatering om några veckor.

52
30
Pabo:
Kul bygge! Har ett likadant vitrinskåp som står och samlar damm och är bra sugen på att bygga om det till ett terrarium.
Hur har du gjort längst ner? Ser ut som du limmat en glasskiva för att få till en "invallning" Kapade du dörren också?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 24
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild