Bygga en bit regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 24

378
479
Svedjemo:
Findus skrev:

Wow, det vore något! Vad säljer du det för?

Tyvärr redan sålt :/

48
40
Jim_j:
Otroligt snyggt bygge! 
Jag ska till med mitt första terrarium de närmsta veckorna som också ska bli regnskog, och detta är min största inspirationskälla till det. Jag har nog läst hela tråden ett 20-tal gånger nu :)
Ett par frågor: har du gjort hålor i bakgrunden där du planterade växterna i? Och de växter med luftrötter, hur har gjorde du för att få fast dem i bakgrunden?

378
479
Svedjemo:
Jim_j skrev:
Otroligt snyggt bygge! 
Jag ska till med mitt första terrarium de närmsta veckorna som också ska bli regnskog, och detta är min största inspirationskälla till det. Jag har nog läst hela tråden ett 20-tal gånger nu :)
Ett par frågor: har du gjort hålor i bakgrunden där du planterade växterna i? Och de växter med luftrötter, hur har gjorde du för att få fast dem i bakgrunden?

Tack! Vad roligt att du har haft nytta av tråden!
Ja, jag gjorde hålor i bakgrunden, la ett lite tjockare lager fogskum där jag ville plantera och gröpte ur fogskummet när det hade torkat.
Ormbunken uppe till vänster planterades i en urgröpning i fogskummet men "klättrade" ut ur urgröpningen och skickade sina luftrötter kors och tvärs. Bromelior och orkidéer går bra att "sy" fast med en elastisk tråd direkt i fogskummet eller så klämmer man fast dem i någon springa någon stans eller surrar fast dem i en gren med en bit damstrumpa, elastisk tråd eller fiskelina, sen tar det inte så lång tid innan växten har växt fast.

48
40
Jim_j:
Svedjemo skrev:

Tack! Vad roligt att du har haft nytta av tråden!
Ja, jag gjorde hålor i bakgrunden, la ett lite tjockare lager fogskum där jag ville plantera och gröpte ur fogskummet när det hade torkat.
Ormbunken uppe till vänster planterades i en urgröpning i fogskummet men "klättrade" ut ur urgröpningen och skickade sina luftrötter kors och tvärs. Bromelior och orkidéer går bra att "sy" fast med en elastisk tråd direkt i fogskummet eller så klämmer man fast dem i någon springa någon stans eller surrar fast dem i en gren med en bit damstrumpa, elastisk tråd eller fiskelina, sen tar det inte så lång tid innan växten har växt fast.

Väldigt stor nytta, risken är väl att mitt eget kommer likna en kopia :) 
Då hänger jag med, syndes inte riktigt på bilderna om så var fallet. Väldigt bra dolt mao! 

En annan fundering är det här med belysning. Funkade det bra för dig med en compact top + ledstrips? Jag funderar på att köra med 2 compact tops, men är lite orolig för att det ska bli för varmt, och då kanske led är ett bättre alternativ?

378
479
Svedjemo:
Jim_j skrev:

Väldigt stor nytta, risken är väl att mitt eget kommer likna en kopia :) 
Då hänger jag med, syndes inte riktigt på bilderna om så var fallet. Väldigt bra dolt mao! 

En annan fundering är det här med belysning. Funkade det bra för dig med en compact top + ledstrips? Jag funderar på att köra med 2 compact tops, men är lite orolig för att det ska bli för varmt, och då kanske led är ett bättre alternativ?

Jag skulle säga att belysningen hänger på vilket djur du ska ha i terrariet.
Jag körde med UHOP-sticks från Dusk, mycket bra ljus för dom pengarna! Funkar bra om du ska ha mycket växter då dom har bra våglängder och ljusstyrka. dusk.se/belysning.htm
Du ser i min tråd hur jag byggde min ljuskåpa.

1
0
AndNor:
Får också berömma dig till bygget. Verkligen snyggt och genomtänkt. Har funderingar på din lösning/upphängning av kåpan med belysningen. Är ute efter något liknande. Hur har du fäst vajrarna i taket och vart köpte du vajrar och fästanordningar ifrån?

378
479
Svedjemo:
AndNor skrev:
Får också berömma dig till bygget. Verkligen snyggt och genomtänkt. Har funderingar på din lösning/upphängning av kåpan med belysningen. Är ute efter något liknande. Hur har du fäst vajrarna i taket och vart köpte du vajrar och fästanordningar ifrån?

Tack! Jag hittade vajrar och upphängning på jobb och har inte sett den varianten i någon butik så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där.

48
40
Jim_j:
AndNor skrev:

Vajrar och upphängning kan du hitta på valfri saltvattensbutik, Triton i täby kan säkert hjälpa dig

378
479
Svedjemo:
Bygga en bit regnskog 2.0

Nu kör jag igång med ett nytt projekt. Ett vitrinskåp från IKEA ska konverteras till vivarium.

378
479
Svedjemo:
De gråa rören ska fungera som ventilationsrör.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 24
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild