Följa L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Jag har ofta hört argumentet om att man inte ska ha det för stort för ormar. Vilket förmodligen har att göra med att en hel del arter gillar att ligga inträngda i trånga utrymmen i naturen där de känner sig skyddade. Detta medför såklart att man ser till att anpassa detta i deras terrarie, och det handlar mer om hur öppen yta det är.
En orm hade förmodligen tyckt bättre om att var i en mindre rack-låda med skyddade sidor och tak, än ett alldeles för öppet terrarie. Med det sagt, så förespråkar jag inte att ha små terrarier, utan att man snarare måste se till att man inreder ett stort terrarie ordentligt så att ormen, eller annan reptil känner sig ordentligt skyddad.

En del ormarter är ju inte direkt kända för att vara aktiva heller, och där kan man såklart tycka olika hurvida det är nödvändigt att uppfylla terrariekraven om ormen ligger i en håla utan att nyttja halva terrariet ändå.

Men då jag inte äger någon orm så är det inte något problem för min del :)

953
1840
peter54:
Jag tycker att L80 i stort sett är bra, även om den, precis som en massa andra regler, ibland är lite för generaliserade. För egen del ser jag till att hålla mig med arter som jag har utrymme nog till att husera. Av den anledningen sålde jag exempelvis bort mitt Hondurasmjölksnokspar och mitt sinaloapar, de växte ur sina terrarier helt enkelt. Jag har bara en lite större orm (snok) och till honom har jag byggt större så att L80 uppfylls.

Frågan om tekniska lösningar för att öka ytan inom fasta mått är mycket intressant tycker jag. Jag menar att om jag har ett stort terrarium med flera omfattande hyllplan så borde väl den totala ytan öka, eller gör den inte det? Spelar det någon roll att ett sådant hyllplan lätt inrymmer ormen om den väljer att ligga där?

När man talar om "för stora terrarium", menar man ju någonting helt annat än det som ironiseras om här. Det har ingenting med hur djuren lever i det vilda att göra, utan har rent praktiska orsaker. Jag tillhör dem som alltid säger -"stoppa inte in en liten juvenil i ett stort terrarium". Det är inte för att "den kan gå vilse", utan för att du måste riva hela inredningen för att hitta ormen när du ska mata den eller bara kolla av att den är frisk och allt är som det ska. Varför skulla jag vilja göra så? Tänk bara vilken onödig stress att utsätta en liten juvenil för - jordbävning tre, fyra gånger i månaden.

1685
794
fluffis:
Jag har själv inga jätteormar och som tur är så är jag inte intresserad av dem heller :)
Mina längsta ormar ligger runt 160 cm och då uppfyller jag kraven på Jordbruksverkets storleksföreskrifter på 1 m² för marklevande ormar mellan 151 och 200 cm. Terrarierna är rätt stora och utrymmeskrävande och ibland tycker jag väl att det känns lite sådär att en orm som är 160 cm lång ska behöva lika mycket utrymme som en som är 2 meter lång. För mig hade det gärna fått finnas ytterligare en uppdelning däremellan, men å andra sidan... hade storlekstabellen blivit för noggrann och plottrig så hade man säkert tyckt att den varit för petig och svår att följa pga det...

Kan terrariedjur bo för stort? "Självklart inte", var min första tanke, men sen började jag tänka lite mer praktiskt och speciellt för små ormar. Att ha t.ex. en juvenil majsorm i ett stort terrarium tycker jag är totalt onödigt egentligen. Det är bättre att anpassa storleken så att man kan ha mer koll på ormen och hitta bajs, spyor och ömsat skinn. Det är betydligt enklare att hålla koll på dessa saker när ormen bor relativt litet. Och håller man inte koll på dessa saker så kan man missa ledtrådar till att allt eventuellt inte skulle stå rätt till. Så indirekt tycker jag att dessa ormar tjänar på att bo litet. Sen finns det ju alltid jätteambitiösa djurägare som klarar av att ha stort till en liten orm och ändå är jätteduktiga med inredning och rengöring osv, men jag tror inte att dessa människor växer på träd :) En annan aspekt av att bo större är att oftast blir ventilationsöppningar, skjutglasspringor och andra potentiella rymningsfaror större ju större terrarium man har. Rymningssäkerhet är viktigt tycker jag.

Vuxna ormar däremot och särskilt jätteormar som tråden handlar om i första hand, tror jag inte mår dåligt av att bo stort.

1685
794
fluffis:
peter54 skrev:

Frågan om tekniska lösningar för att öka ytan inom fasta mått är mycket intressant tycker jag. Jag menar att om jag har ett stort terrarium med flera omfattande hyllplan så borde väl den totala ytan öka, eller gör den inte det? Spelar det någon roll att ett sådant hyllplan lätt inrymmer ormen om den väljer att ligga där?

"Eventuella hyllplan räknas inte in i ytan", skriver Jordbruksverket så jag tolkar det som nej, åtminstone från deras synvinkel. Sen är det dessutom innermåtten på terrariet som räknas, enligt LunarBallReptiles, vilket jag själv inte tänkt på tidigare.

278
122
Snakedude69:
great reponses!  i like constructive answers!

Medlem i GHF
3136
1742
EmanuelKarl:
panterophis skrev:

Kan ett djur ha för mycket utrymme?

Jo, om dom inte hittar maten är det väl för stort.

379
399
Mr_B:
EmanuelKarl skrev:

Jo, om dom inte hittar maten är det väl för stort.

Det här känns mer som människans otålighet. Varför skulle de inte klara av o hitta maten i ett stort? De är utrustade för o klara hitta mat på egen hand annars. Ibland tar inte djuren maten bara för att man vill. 

Medlem i GHF
3136
1742
EmanuelKarl:
Det jag menar är att om jag har en strumpebandssnok i ett terrarium med måtten 5*2*2 meter, så kanske det skulle finnas fem möjliga böten på den ytan i naturen, men i fångenskap kanske det finns ett byte på den ytan, dvs den slösar för mycket energi på att hitta just det bytet

379
399
Mr_B:

Den energiförbrukningen hade nog bara gjort nytta i terrariet. De flesta reptiler gör inte av med så mycket energi annars. Så tror som sagt att det gör mer nytta än onytta om de får leta lite efter bytet.

Sen en sådan liten orm på den ytan så får man nog bara dubbla på allt. Ganska övertygad att det skulle gå rätt fort o hitta bytet trots allt. 

Medlem i GHF
3136
1742
EmanuelKarl:
EmanuelKarl skrev:
Det jag menar är att om jag har en strumpebandssnok i ett terrarium med måtten 5*2*2 meter, så kanske det skulle finnas fem möjliga böten på den ytan i naturen, men i fångenskap kanske det finns ett byte på den ytan, dvs den slösar för mycket energi på att hitta just det bytet

PS: jag tog bara strumpebandssnok som exemel.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild