Tips på första orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

165
186
denka:
haha hoggaforfan kungen av kobror är 1 bra snok å börja mä =) hehe 
nee men som hogga skrev mängder mä olika morelia att välja mä finns mängder... men som första orm så hade ja kanse tipsat om kungspyton sen jobbat sig upp..  men 1 mysig är morelia bredli  både go storlek å å go i humöret.. aktiva.. 

49
11
MysanL:
Aha okej :)
Tack! 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Be din kompis läsa mitt skötselråd..

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=m_spilota_harrisoni

49
11
MysanL:
Har skickat länken! :)

741
681
Binks:
Som alltid vill jag slå ett slag för Corallus hortulanus samt den Jonas_ rekommenderar M. harrisoni, har inte den senare själv men de är ruskigt vackra ormar.

C. hortulanus blir runt 1,5-2m och är slanka och roliga ormar, och varje gång en ny föds som snurras ett tombolahjul för vilken färg och mönster den ska få, för ingen är den andra lik... typ.

49
11
MysanL:
Aha okej, det låter intressant. :)

1685
794
fluffis:
Även jag tycker det känns lite förhastat att utesluta alla snokar :) De är ju så sjukt många och det finns stor variation av dem. T.ex. Blue beauty, Orthriophis taeniurus callicyanous är en art av råttsnok som kan bli 2,5 m eller till och med längre. När du skriver "inte för liten", vad menar du, eller rättare sagt din kompis, då? Är det tjocklek eller längd som lockar? Vilken storlek på terrarium känns lagom? 

Har du/ni förresten kollat gamla trådar? Det kan finns tips där om du/ni har tur :)
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1519
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3346
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2944

49
11
MysanL:

Tack så mycket. :) 

Ska titta på det.

44
5
Malcibni:
Kungsboa?

129
114
kekke:
Det viktigaste är att man är påläst och vet vad ormen kräver. Vet man inte det så är ingen orm bra för en nybörjare men är du påläst och kan uppfylla ormens krav så är många arter lämpade!
- Kolla runt och läspå om olika ormar, när du hittar en som tycks vara tilltallande så gå in mer på djupet.
- Kan du uppfylla alla krav (värme, fukt, yta, foder osv.) som krävs för att hålla ormen, inte bara som ung utan när den är fullvuxen?
- Skaffa kunskap om hur man får rätt klimat i terrariet till din orm, vad gör jag om den matvägrar osv.
- Ta kontakt med någon som är erfaren av den arten som du bestämmer dig för, alltid bra att ha någon att rådfråga och bolla idéer med.

Självklart finns det arter vars krav är lättare att uppnå än andra, men med intresse och efterforskning så kan även en nybörjare uppfylla de mer krävande ormarnas krav.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild