Hjälp med första orm!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

63
4
Majvor:

Kungspyton är Superfina ormar. problemet är väl att de kan strula med maten så ett tips kan vara att börja med en vuxen eller nästan vuxen så gör det inte så mycket om det tar ett tag att hitta rätt med maten så kan du köpa en juvenil när du är lite "varm i kläderna" för det är typ omöjligt att ha bara en (känner inen som lyckats).

Kungspyton har oftast ett trevlig temperament men alla är ju olika, har dom som fräser så fort man öppnar till dem och har de som är super-nyfikna och gärna hänger ute en liten stund. Men som det redan sagts är ormar inga "keldjur" och mår bäst när dom får vara ifred och beundras på håll :D

13
1
TheBlackMask:

En annan fråga, OM man blir biten av en pyton orm. Hur jävla ont gör det? Och vad bör jag göra? Eftersom dom inte är giftiga så kan jag ju vara lugn över det. Men är det ett läkarbesök bums eller hur är det med såna bett?

Är väl någon man kan avgöra lite själv beroende på kanske. Men nu har jag snöat in mig på pyton orm och ska absolut plugga en massa om dom innan. Men jag kommer nog ställa fler onödiga frågor.

Sen undrar jag lite över terrariet.

Ska det vara hel glas eller räcker det med om framsidan har skjutglas?

Sen vad är bra yta för ormen,Vilka mått är det optimala?

107
96
jimmyA:

jag aldrig blivit biten av en stor KP men klart det kommer att kännas men det är inget i jämförelse med många andra djur som kaniner ,hamstrar ,råttor m.m

sen finns det 2 sorters bett, varnings bett känns oftast knappt alls mer farten/överaskningen på hugget som är värst  och matningsbett då ormen helt enkelt tror att du går att äta , det bettet är absolut värst .

du behöver absolut inte åka till sjukhuset ;) men det kan komma lite blod i västafall.

när det gäller kp så är ett terrarium med bara frontglas att föredra då dom lätt blir stressade av att inte komma undan ordentligt " enligt mig ialf" och en massa gömställen dom kan krypa in i.

kolla vad reglerna säger och gå efter det som mini mått .

fråga på och lyssna på en massa olika personers erfarenheter och kunnande och sen bara använda lite vanligt sunt förnuft :) så kommer du bli en bra orm hållare.

sen ett litet psss , ormar blir inte tama utan bara mer eller mindre handvana vilket många missar!

83
6
Pytonjocke:

för en vuxen kungspyton är minimum 0,63m^2 då räknar man om dom blir över 1,26meter om dom inte skulle överstiga 1,25meter så är minimum 0,43m^2.. sen så skulle jag starkt rekomendera att ha ett som är lika brett som ormen är lång minst så dom kan sträcka på sig lite ^^ sen så är det ju alltid desto större desto bätrre :)

13
1
TheBlackMask:

Tack för all hjälp!

KP låter iallafall som den orm som skulle passa mig bäst. Sen är jag sån att skaffar jag mig ett djur så stannar den här och vandrar inte vidare.

Har kollat på många olika färgkombinationer, Men har verkligen fastnat för Piedballd/Morph . Helt sjukt snyggt!

Vad finns det mer för ''Ovanlig'' färg på KP?

1685
794
fluffis:

Här kommer en länk till jordbruksverket om hur stort terrarium som behövs, www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html.

Här kommer en länk till färgvarianter, morphguide.com. Väljer du python regius uppe till höger så får du 306 färgvarianter listade.

107
96
jimmyA:

www.worldofballpythons.com/morphs/

kolla även runt lite på sidan finns mycket spännande ;)

ska du bara ha en sällskaps orm så är pied ett väldigt bra val, för avel är den lite jobbig då den är ressensiv.

själv är nog clowner heltklart favoriterna just nu ialf eftersom jag precis har fått tag på en liten hona :D

dessa skulle inte vara illa att äga:

www.worldofballpythons.com/morphs/butter-clown/

www.worldofballpythons.com/morphs/firefly-clown/

men smaken är som baken ;)

63
4
Majvor:

Håller med JinnyA att Worldofballpython är ett bra ställe att kolla efter vilken morph man gillar, kan blir lite överväldigande med alla varianter men det är tufft de med.

Det man kan tänka på är väl at ju ovanligare morph desto dyrare orm så du bör ha en budget innan du bestämmer dig :D sen fins inte alla morpher tillgängliga i Sverige ännu (är en rätt smal hobby) men lägg ut en sälj-annons när du vet och kolla om nån nappar.

273
3
117:

Kungspyton skulle jag rekommendera =) 

2
0
Warner:

Skulle rekommendera trynsnokar faktiskt. Roliga djur att ha å göra med

mvh

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild