Hur ofta hanterar ni era stora ormar ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

379
399
Mr_B:

Ph77 skrev:
Fick en annan anledning till att ge i låda. Att ormen inte skulle svälja substrat. Vilket tydligen kan ske...

Lite off topic men... 

Anpassar man bara substratet efter stlk på djuren så ska inte det va nått problem för dem o låta det passera den naturliga vägen. Att en orm skulle få problem med att svälja lite skräp ska inte orsaka nån skada. Det kan hända att det fastnar absolut, ett sätt att slippa flytta djuren o slippa att skit fastnar på bytesdjuret är ju o torka till dem innan man matar med dem. Alternativt tina dem i fryspåsar eller liknande som man tätat till.

Inget fel att mata i separat låda som sagt mest onödigt i de flesta lägen. 

Kort o gott ingen serverar bytesdjuren på substratfri yta i naturen, trots detta finns det ormar kvar. :) 

34
12
ReptiGustav:
Mina ormar är inte så stora, men jag hanterar dom rätt så ofta, men de mår bra av det ...

12
5
klsn406:
Svar på Ts' fråga: Min Kp är ungefär 60 cm lång så det är inte direkt en stor orm. I nuläget hanteras han ungefär 2 ggr/veckan.

1275
1725
Falk:
ReptiGustav skrev:
Mina ormar är inte så stora, men jag hanterar dom rätt så ofta, men de mår bra av det ...

Och den slutsatsen av att dom mår bra drar du av?

9
41
Ladybug:
Hallå administartören!  Skulle inte alla hålla god ton här och inte jävlas? Eller gällde det bara mig? Kommer säkert inte få support nu heller men wtf.
Herr Falk ställer nämligen en fråga uppenbarligen för att provocera. Jag tror att ReptiGustav, och även du (Falk) ser skillnad på en stressad och harmonisk orm...  

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag & vi hanterar våra större ormar när det behövs samt när vi vill det, inte svårare än så :) Hur en stor orm reagerar på hantering har mer att göra med individen än arten. 

Men ett par gånger om året är alla våra ormar utanför sina terrarium, ofta för att burkarna ska göras rent, det ska bytas vatten eller bottenmaterial osv.. Sen händer det att vi tar ut någon för att visa nyfikna & intresserade människor i våran närhet. Har genom åren "botat" många ormrädda bara genom att prata & vara passionerad för sin sak, älskar att få besök av rädda människor! Ofta, om inte alltid, går personen hem med en helt annan uppfattning om dessa fantastiska djur. Vissa nöjer sig med att titta in i terrarierna, medans andra gärna vill känna på en orm... och självklart får man göra det, under rätt förutsättningar :)

En orm med ett bra temperament tar inte skada att plockas ut i utbildningssyfte några gånger om året. Vissa individer blir aldrig särskilt hanteringsbara, jag tror absolut inte att man vänjer en orm vid hantering utan det är andra faktorer som spelar in, exempelvis hur trygg den känner sig i sitt terrarium, dom flesta arter lugnar även ner sig med åldern, oavsett om man hanterar dom eller inte så blir dom allra flesta lugnare vid vuxen storlek, inte alla men väldigt många :)

Vet inte om jag snurrade till svaret men hanteringsämnet delar hobbyn i 2 läger.. Jag skulle vilja ge som råd att använda det sunda förnuftet.. men tyvärr verkar inte alla inneha ett sådant ;) 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2514
anders:

Ladybug, varför en så spydig kommentar, det var väl ändå onödigt?
Det kan mycket väl vara så att Falk skriver det i avseende att provocera. Men jag tycker det kan vara en relevant fråga, då jag själv upplevt att reptiler i många fall kan vara svåra att tolka, och att många nybörjare (även man själv en del gånger) tolkat vissa beteenden fel. Så hur vet man att hanteringen har en positiv effekt på deras välmående?
Jag tror många skulle vara tveksamma till det och snarare tycker att hantering varken har någon större positiv eller negativ effekt på hur djuret faktiskt mår så länge det hålls på en rimlig nivå.

1275
1725
Falk:

Måste man göra 10st smilisar på rad för att kommentaren ska se trevlig ut?

Jag undrar hur reptigustav kan avgöra hur hans orm mår bra utav att hanteras och det anser jag är en befogad fråga.

Skulle ormarna må bra så borde det väl stå i varenda skötselkrav som jordburksverket ställer samt rekomenderas av varenda vetrinär som behandlar reptiler.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2514
anders:
Till ReptiGustavs försvar, så kanske han helt enkelt menar att han hanterar ormarna rätt så ofta och att de mår bra, vilket inte är något direkt konstigt.

1275
1725
Falk:
anders skrev:
Till ReptiGustavs försvar, så kanske han helt enkelt menar att han hanterar ormarna rätt så ofta och att de mår bra, vilket inte är något direkt konstigt.

Kanske det, men jag svarar ju på det jag läser.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild