Hur ofta hanterar ni era stora ormar ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

278
122
Snakedude69:
For another perspective,  always feed my snakes in the terrarium.   there are differnt oppionons on this but when i take my snake out i use a snake hook and make sure the snake knows its not food time.... before picking it up if i pick up my snake... its time to be picked up ... not time to eat.

the only reason i do this is ... if you have a big snake, that goes longer periods of time with out food.. why pick up a big hungry snake and then after it has eaten... you have to pick up a snake that can still be in Food mode.  just a dangourous extra moment for me.  I have never had a  snake be agressive in a cage  because of feeding it in the terrium.

dont get me wrong i dont think feeding in a seperate container is a bad idea..... just not practical for me personally.

75
82
Snuset:
Ph77 skrev:
Hej Snuset. 
Skulle det kanske vara en del av anledningen till att dina ormar inte hugger vilt omkring sig? (som Falk's) 
Vi fortsätter iaf att mata utanför terrariet :) och då kan man känna igenom ormen samtidigt precis som du säger. 

Absolut det gör att det inte blir en så jävla stor grej. Det tycker jag att ni gör rätt i :) men har man ormar som är nervösa eller bittra på livet och hugger utan att dom lugnar sig med tiden så får man låta dom vara det. 

75
82
Snuset:
Snakedude69 skrev:
For another perspective,  always feed my snakes in the terrarium.   there are differnt oppionons on this but when i take my snake out i use a snake hook and make sure the snake knows its not food time.... before picking it up if i pick up my snake... its time to be picked up ... not time to eat.

the only reason i do this is ... if you have a big snake, that goes longer periods of time with out food.. why pick up a big hungry snake and then after it has eaten... you have to pick up a snake that can still be in Food mode.  just a dangourous extra moment for me.  I have never had a  snake be agressive in a cage  because of feeding it in the terrium.

dont get me wrong i dont think feeding in a seperate container is a bad idea..... just not practical for me personally.

Ja alla hittar sitt egna sätt. Ska tillägga att jag alltid "petar" på alla ormar Med kroken oavsett temperament innan jag stoppar in handen för att ta ut eller flytta dom. Alla kan ha en dålig dag :)

379
399
Mr_B:

Ph77 skrev:
Hej Snuset. 
Skulle det kanske vara en del av anledningen till att dina ormar inte hugger vilt omkring sig? (som Falk's) 
Vi fortsätter iaf att mata utanför terrariet :) och då kan man känna igenom ormen samtidigt precis som du säger. 

Jag matar både i o utanför terrariet beroende på antal invånare i det. Och kan inte säga att jag märkt nån skillnad i huggvillighet på de individer jag har/har haft beroende på om de vart matade i eller utanför terrariet. Där emot så har jag sett att det är stor skillnad på personligheterna individerna emellan. Så tror snarare att det har med deras olika personligheter o göra. 

Finns egentligen ingen anledning o flytta dem från terrariet i matsammanhang om du frågar mig. O talar vi om stora ormar som tråden handlar om så är det enklare o ha en tjurig större individ med god matrespons kvar i terrariet, än om man ska dra ut en större tiger/nätpyton med nämda humör i ett utfodringsutrymme för o sedan flytta tillbaks den som känns mer riskfyllt. 

12
6
Ph77:
Ja OK. Det förstår jag. Jag bara gissar, jag kan inte så mycket (än). :-P

379
399
Mr_B:

Det är lugnt. Vi är alla här för o utöka våra kunskaper, samt dela med oss av våra erfarenheter antar jag.

Vad gäller hur ofta man ska hantera dem låter jag vara osagt. Finns lika många åsikter som det finns människor om den saken. Vissa funkar bättre, vissa funkar sämre.

Det viktigaste är att man känner sin orm helt enkelt och överväger vad som är bäst för ormen i fråga. 

278
122
Snakedude69:
I forgot to say that... if you have 2 snakes in 1 terraiaum you have to feed seperate.  i never keep mine together... so i forgot =)

544
425
Gibblo:

Snakedude69 skrev:

Precis, jag matade i låda först men övergick till att mata i terrariet efter att jag fick ett matbett i knäet när han gick in i feedingmode. Var inga problem, men inget jag vill uppleva när han är vuxen så jag utövar tap-training precis som du och det fungerar utmärkt.

Så fort han dyker fram och man rör honom med kroken så slappnar han av direkt och vet att det inte är matdags

Numera matar jag alla ormar i sina terrarie då man dessutom får bort en massa onödig hantering och det känns säkert bättre för ormen om den får sin mat i sin vanliga miljö och inte behöver lyftas fram och tillbaka så fort det är mat.

12
6
Ph77:
Fick en annan anledning till att ge i låda. Att ormen inte skulle svälja substrat. Vilket tydligen kan ske...

544
425
Gibblo:
Ph77 skrev:
Fick en annan anledning till att ge i låda. Att ormen inte skulle svälja substrat. Vilket tydligen kan ske...

Det kan man motverka genom att stoppa in en tidning eller liknande under, men jag observerar alltid mina ormar när de äter och det har aldrig hänt att substrat har följt med ner även om jag inte har något under.

Skulle det vara någon bit som är på väg så kan man enkelt plocka bort den med en pincett.

EDIT: SOm Mr_B säger så tinar jag även födan i fryspåsar så maten inte blir blöt och därmed fastnar i princip inget på bytet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild