Hur ofta hanterar ni era stora ormar ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

1275
1725
Falk:

Konstigt att det inte finns någon med giftormar som får dom att inte hugga.

Visst det finns säkert nån dumskalle på youtube med en nedkyld orm som inte hugger.

75
82
Snuset:
Ingen fara alls :) men nu hoppar jag nog av här, haringet mer att tillföratror jag. Alla gillar olika ;)

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Snuset skrev:
Och han skriver också att hans ormar alltid hugger medan mina aldrig gör det, man kan både kasta salt eller välja olika ord, men det är fortfarande så att mina ormar, både dom jag har nu och dom jag har haft inte hugger, medan hans gör det. Man får sköta det som man vill men så vill inte jag ha det, jag vill kunna ta ut en orm och visa och berätta för intresserade, inte riskera att skrämma dom med huggande ormar.

Vill inte låta dryg eller otrevlig nu men svara gärna på dessa frågor.

Hur många ormar har du haft?

Hur gamla var dem när du fick dem?
Hur var dem i humöret när du köpte dem?

Du har självklart rätt till din åsikt och vad du tror, även om jag inte delar den :)

Anledningen till att jag frågar är pga att jag tror dina hade varit lugna även om du inte hade hanterat dem.

Jag har haft ormar som varit aggresiva innan jag fått dem, men utan att försöka hantera dem lugna så har jag genom att ge dem tryggare terrarie och att låta dem vara, fått mycket lugnare individer som faktiskt gått att hantera när jag behövt.

På bilden är en Philothamnus sp som vi hittade i Uganda.

Denna har troligen aldrig hanteras av människor innan vi hittade den, trots det var den hur lugn som helst och gjorde aldrig något utfall.

Upprepar mig själv nu, djuren är individer och alla reagerar olika.

Vill man ha lugna individer så finns det andra saker som jag tror spelar mer in än att göra dem handvana.

75
82
Snuset:
Okej hoppar in snabbt igen eftersom att du hade en riktad fråga till just mig. jag har haft ett tiotal ormar genom åren, både boa ormar och olika snokar.Allt från pluttar till vuxna djur som jagar tagit över, var av tre va väldigt misskötta av tidigare ägare. Absolut så är dom individer och det har jag också skrivit i tidigare inlägg. Mina har lugnat ner sig och andras gör det tydligen aldrig så jag tror ändå att mitt sätt är bra. Fritt att tycka annorlunda :) via pm kan jag diskutera men jag tror inte att jag kan bidra med mycket mer här längre. Tack för mig. 

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:
Snuset skrev:
Okej hoppar in snabbt igen eftersom att du hade en riktad fråga till just mig. jag har haft ett tiotal ormar genom åren, både boa ormar och olika snokar.Allt från pluttar till vuxna djur som jagar tagit över, var av tre va väldigt misskötta av tidigare ägare. Absolut så är dom individer och det har jag också skrivit i tidigare inlägg. Mina har lugnat ner sig och andras gör det tydligen aldrig så jag tror ändå att mitt sätt är bra. Fritt att tycka annorlunda :) via pm kan jag diskutera men jag tror inte att jag kan bidra med mycket mer här längre. Tack för mig. 

Jag tackar för att du tog dig tid att svara :)

75
82
Snuset:
Falk skrev:

Visst det finns säkert nån dumskalle på youtube med en nedkyld orm som inte hugger.

Falk skrev:

Sista inhoppet haha. Falk ser du inte skillnaden så vet jag inte... 
Crocodilejonas inga problem, snygg bild :)

278
122
Snakedude69:
I can agree with Patch. somtimes there are animals that dont want to be handled and shouldn't, and i can agree... that handling puts stress on the animal.   but i think in the long run a animal that is used to being handled suffers less stress then one that is not over its lifetime, i have no facts  to back this up. just my own experience.  but  i dont think snakes want to be handled.

these animals we are talking about are captive bred  and live in a box, not wild animals.   and i agree there are many things  can do to make your snake more secure, better habitat hides etc.

12
6
Ph77:
Jag är helt novis vad gäller reptiler men i affären rekommenderade dem att ormen skulle matas i en separat låda INTE i terrariet. Hur gör ni med era stora ormar om ni inte hanterar dem? Matar i terrariet? Är det inte stor sannolikhet att ormen misstar ägarens hand för foder? Eller är det någon som tar ut och matar på annan plats? 

Skulle speciellt vilja veta hur Falk och Jonas77 och Snuset gör då deras ormar har helt olika beteenden när människor är i närheten...

utsäkta att jag kapar tråden men det är väldigt intressant att lära sig mera :)

75
82
Snuset:
Ph77 skrev:
Jag är helt novis vad gäller reptiler men i affären rekommenderade dem att ormen skulle matas i en separat låda INTE i terrariet. Hur gör ni med era stora ormar om ni inte hanterar dem? Matar i terrariet? Är det inte stor sannolikhet att ormen misstar ägarens hand för foder? Eller är det någon som tar ut och matar på annan plats? 

Skulle speciellt vilja veta hur Falk och Jonas77 och Snuset gör då deras ormar har helt olika beteenden när människor är i närheten...

utsäkta att jag kapar tråden men det är väldigt intressant att lära sig mera :)

Tjenare ph77 jag matar alltid... Nästan alltid i låda utanför terrariet. Det händer att jag slarvar och kastar in en råtta i terrariet men 99% av gångerna så lyfter jag ut dom för att ge mat i lådan. Ett lysande tillfälle att syna av ormen och kolla att den verkar pigg och ser bra ut i kroppen :)

12
6
Ph77:
Hej Snuset. 
Skulle det kanske vara en del av anledningen till att dina ormar inte hugger vilt omkring sig? (som Falk's) 
Vi fortsätter iaf att mata utanför terrariet :) och då kan man känna igenom ormen samtidigt precis som du säger. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild