Hur ofta hanterar ni era stora ormar ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

75
82
Snuset:
Okej min boa och kp är lugna alltid när jag öppnar och stoppar in handen. Jag kan både ta ut dom eller flytta på dom utan att dom beter sig nervöst eller tecken på stress. Jag är övertygad om att det beror på att dom har en vana i att man rör vid dom.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Min erfarenhet säger att hanteringen är en otroligt liten del i hur en reptil är... De beror på art, ålder, miljö osv osv

De flesta av mina djur har lugnat ner sig med åldern utan nån form av regelbunden hantering (har använt mig av båda varianterna) och de djuren som inte lugnar ner sig får väl helt enkelt vara tjuriga :)

De är ju endå reptiler vi har som hobby :)

75
82
Snuset:
Ja vissa är sura rackare livet ut, men jag föredrar att försöka bli av med det beteendet eller i alla fall minska ner det. Än sålänge har jag inte misslyckats men alla är olika så det kommer kanske någon som jag inte kan lugna ner längre fram.

1275
1725
Falk:

Mina ormar hugger alltid när man är i närheten och har alltid gjort så, så att det där med att ormarna vänjer sej ska man ta med en nypa salt.

Jag skulle hellre säga att dom känner sej mindre hotade än att dom är van personen.

75
82
Snuset:
Det kan du ha rätt i, men oavsett anledningar är det för mig en bättre situation än att ha ormar som hugger hela tiden.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Men är inte risken lika stor (om inte större) att du blir biten längst vägen att få den icke huggbenägen som de är de få gångerna du faktiskt behöver hantera den? :)

75
82
Snuset:
I början möjligtvis men tar ju hellre det en kort period än att ha det som Falk skrev att dom hugger alltid. Då får det hellre vara hårigt några gånger och sen kan jag känna mig lugn. Kan såklart hända ändå men har aldrig varit med om ett "utfall" efter den perioden.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Han skrev även att de där med att de vänjer sig ska man ta med en nypa salt :)

75
82
Snuset:
Och han skriver också att hans ormar alltid hugger medan mina aldrig gör det, man kan både kasta salt eller välja olika ord, men det är fortfarande så att mina ormar, både dom jag har nu och dom jag har haft inte hugger, medan hans gör det. Man får sköta det som man vill men så vill inte jag ha det, jag vill kunna ta ut en orm och visa och berätta för intresserade, inte riskera att skrämma dom med huggande ormar.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Jag som läste fel.... sorry :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild