Hur ofta hanterar ni era stora ormar ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

9
41
Ladybug:
Självklart kan man ju precisera sig i frågan man ställer. Men även dom som är intresserade av att svara kan ju fråga då hur stort djur det handlar om. Men istället blir det pajkastning och kamp om vem som har rätt osv. Trist. Och det är klart att det inte finns några direkta raka rätta svar på Mackes fråga, men han vill ju bara höra lite hur andra gör. Och det vet jag för att jag frågat honom. Hoppas denna tråd nu kommer handla om stora ormar och inget mera tjaffs. Det kan vi öppna en ny tråd för ;)

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Hoggaforfan skrev:

Finns, Europas största nilkrokodil brydde sig inte när skötaren satte på honom.

Brukade han sätta på krokodilen ofta? Låter vanskligt ;)

1275
1725
Falk:
Ladybug skrev:
Hoppsan hejsan, nu var det Jonas77 jag ville diskutera med, inte hejarklacken.

Falk: Ordet TAM har jag inte ens använt. Tam och van har olika innebörd. Om du är så enfaldig att du tror att allting måste ha vetenskapliga studier bakom sig, så får du stå för det. Jag har inte påstått det. Frågeställaren som startade tråden frågar om STORA ORMAR ,inte det du nämner. Läs om, läs rätt.

Anledningen till varför jag frågar om Jonas77 har någon erfarenhet eller utbildning är för att han lite svävande hintar om det på sin profil sida. Man kan vara ordentligt påläst och kunnig teoretiskt, men aldrig ha ägt och handskats med stora ormar (då menar jag över 20kilos ormar och inga daggmaskar).

Macke84: Ledsen att det blev circus av tråden ;) men du fick nog ett par bra svar iallafall.

Läs om läs rätt själv och det var inte dej eller trådskaparens inlägg jag svarade.

9
41
Ladybug:
Falk:   Eeeeh, ursäkta men är du helt bäng eller? Du skriver en kommentar där du citerat hela inlägget jag skrivit och nu säger du att det inte var mig du svarade?  Underligt.

1275
1725
Falk:
Ladybug skrev:
Falk:   Eeeeh, ursäkta men är du helt bäng eller? Du skriver en kommentar där du citerat hela inlägget jag skrivit och nu säger du att det inte var mig du svarade?  Underligt.

Då har jag felciterat, skulle vara hogaförfan som jag svarade.
Ursäkta

2966
1648
Hoggaforfan:
azeam skrev:

Brukade han sätta på krokodilen ofta? Låter vanskligt ;)

En del människor gillar djur lite väl mycket... :-P

(saknades "sig" i den meningen vilket jag antar de flesta listade ut. Men lite kul får man ha ;-))

9
41
Ladybug:
Det är ännu mer udda, för han hade inte ens hunnit kommentera något när du trodde dig citera honom (enligt klockslaget på kommentaren).... Hur som helst, åter till ämnet stora ormar, mer specifikt : hantering av ormar över 3m. Icke giftiga.

Jonas77 är fortfarande välkommen att besvara min frågeställning till honom.

1275
1725
Falk:

Ladybug skrev:

Fel igen av mej, jo det var faktist dej jag frågade då du säger att stora ormar blir vana människor.

Frågan om tama giftormar är en fråga för sej dvs på en helt annan rad vilket inte borde vara så svårt att förstå.

Och om att jag är så enfaldig att jag kräver att allt ska vara vetanskapligt bevisat....tja annars är det ju bara påståenden, eller hur?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Ladybug, det är som du nämner trist med pajkastning, så håll dig ifrån att skriva saker som "är du helt bäng eller?" och liknande. Det tillför inte diskussionen ett dugg. 
Kom gärna med relevanta motfrågor istället då det känns lite ad hominem i din formulering om vad folk har för utbildning. 

Vi kan väl hålla oss till TS fråga och djupare hanteringssnack bör hänvisas till hanteringstråden. Den har de flesta för och motargument redan, men är det någon som kommer på något nytt så finns den som sagt där. (Med det sagt så får man såklart ge argument till varför man väljer att hantera sina större ormar i viss grad).

9
41
Ladybug:
Ja du administratören, om någon försöker sätta ord i min mun (som Falk gjorde)så har jag väl all rätt att säga ifrån? Det är väl inte för mycket begärt att man håller sig saklig i diskutionen? Min fråga som nu råkade starta hela den här circusen ställde jag för att jag undrade användaren i fråga (Jonas77) vad han har för grund till sina åsikter/påståenden, för på sin profil sida så säger han sig vara utbildad inom ämnet och säger också att han håller föredrag. Då är det rimligt att få vara nyfiken på hur det ligger till? Ifall han nu skulle sitta på djupare kunskaper så är jag villig att lära mig mer. Sen att det blir jävligt otrevlig ton på folk efter det verkar vara nåt som sker så fort man ifrågasätter någon här, alla ska slå sig på bröstet och minsann läxa upp andra. Varför inte passa på att på ett vettigt och vänligt sätt lära ut till dom mindre kunniga? Det får mig att tro att i andra änden sitter en antingen okunnig eller osäker person....

Och du, ordet bäng är betydligt mycket mildare än vad man kunde använt.  Och klart som satan att det tillförde diskussionen något! Medlemmen ifråga blandade in mig och säger sig sedan inte ha gjort det.   Relevanta motfrågor är precis det jag haft hittills, enligt min mening. Har fått meddelanden om vissa medlemmar som tydligen har för vana att gräla här, och kan nu säga att det ser ut att stämma...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild