Ladybug skrev:
Jonas77 : Alltså, jag vet inte vad du har för erfarenheter eller utbildning osv, men du kan väl inte på fullaste allvar påstå att hantering av reptiler inte har nån betydelse för hur vana dom kan bli vid människor? Alla djur är individer, alla reagerar olika, men det är klart att en stor orm "vänjer sig" bättre vid människor och blir lite enklare att handskas med om man har mer kontakt med den. Och då menar jag inte att man hela tiden ska hålla på o släpa ut ormen utan att man regelbundet har kontakt med den.
Och frågeställaren vänder sig, som han skriver, till dom som har stora ormar. Det är verkar vara väldigt vanligt på denna forum att folk svarar på frågor utan att ens ha ett svar. Och vad har kameleonter med den här frågan att göra? Om syftet var att upplysa om att stressade djur inte ska störas, så har nog alla redan förstått det... Om du har en skälig utbildning, så uppskattar nog fler än bara jag att du håller dig till fakta och inte till vad som" låter logiskt i dina öron".
Jag tror på fullaste allvar att det inte spelar någon roll hur mkt man hanterar sina djur, dem är som du säger individer och alla reagerar olika.
Jag tror dessutom precis som Jonas att det oftast är en själv som lär sig läsa djuret bättre och på så sätt själv blir lugnare och det i sin tur ger en mer trygg och lugn individ.
Har hört flertal/och själv hanterat vilda reptiler som troligen aldrig blivit varken hanterade, men som varit hel lugna.
Jonas77 skrev:
Lättstressade djur som kameleonter hanterar jag så lite som möjligt, och då kort och koncist. Att stressa upp djur genom att "handvänja" dem så de inte ska bli så stressade vid hantering har aldrig låtit särskilt logiskt i mina öron.
Jag tycker logisk i detta fall känns som det mest humana för djuren.