Hur ofta hanterar ni era stora ormar ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Det är kul att läsa alla politiskt korrekta inlägg! :P Jag undrar hur många som egentligen tar ut sina ormar för att visa upp dom för vänner etc.
Anklagar absolut ingen, bara en ärlig fundering. :)

Jag tar nog ut mina någon gång i månaden, ibland oftare. De kan behöva hjälp med öms eller så vill jag bara kolla så de ser hela och friska ut eller så underlättar det vid städning eller kanske nångång bara föra att det är trevligt. :)

/Andreas Calais

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Ladybug skrev:
Jonas77 :  Alltså, jag vet inte vad du har för erfarenheter eller utbildning osv, men du kan väl inte på fullaste allvar påstå att hantering av reptiler inte har nån betydelse för hur vana dom kan bli vid människor? Alla djur är individer, alla reagerar olika, men det är klart att en stor orm "vänjer sig" bättre vid människor och blir lite enklare att handskas med om man har mer kontakt med den. Och då menar jag inte att man hela tiden ska hålla på o släpa ut ormen utan att man regelbundet har kontakt med den.

Och frågeställaren vänder sig, som han skriver, till dom som har stora ormar. Det är verkar vara väldigt vanligt på denna forum att folk svarar på frågor utan att ens ha ett svar. Och vad har kameleonter med den här frågan att göra? Om syftet var att upplysa om att stressade djur inte ska störas, så har nog alla redan förstått det... Om du har en skälig utbildning, så uppskattar nog fler än bara jag att du håller dig till fakta och inte till vad som"  låter logiskt i dina öron".

Jag tror på fullaste allvar att det inte spelar någon roll hur mkt man hanterar sina djur, dem är som du säger individer och alla reagerar olika.

Jag tror dessutom precis som Jonas att det oftast är en själv som lär sig läsa djuret bättre och på så sätt själv blir lugnare och det i sin tur ger en mer trygg och lugn individ.

Har hört flertal/och själv hanterat vilda reptiler som troligen aldrig blivit varken hanterade, men som varit hel lugna.

Jonas77 skrev:
Lättstressade djur som kameleonter hanterar jag så lite som möjligt, och då kort och koncist. Att stressa upp djur genom att "handvänja" dem så de inte ska bli så stressade vid hantering har aldrig låtit särskilt logiskt i mina öron. 

Jag tycker logisk i detta fall känns som det mest humana för djuren.

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Kakmonstret skrev:
Det är kul att läsa alla politiskt korrekta inlägg! :P Jag undrar hur många som egentligen tar ut sina ormar för att visa upp dom för vänner etc.
Anklagar absolut ingen, bara en ärlig fundering. :)

Jag tar nog ut mina någon gång i månaden, ibland oftare. De kan behöva hjälp med öms eller så vill jag bara kolla så de ser hela och friska ut eller så underlättar det vid städning eller kanske nångång bara föra att det är trevligt. :)

/Andreas Calais

Jag tycker det är vädligt bra med de politiska korrekta inläggen, bättre det än någon som skriver att man tar ut dem varje dag :)

Själv kommer jag inte vara politisk rätt och säga att jag faktiskt tar ut mina ormar då och då.

Framför allt för att visa vänner och bekanta, för att ta med på någon föreläsning för att då visa hur man på bästa sätt hanterar reptiler, för att minska rädslan och öka förståelsen för dem.
Skulle nog säga någon gång i månaden max.

1275
1725
Falk:

Ladybug skrev:
Jonas77 :  Alltså, jag vet inte vad du har för erfarenheter eller utbildning osv, men du kan väl inte på fullaste allvar påstå att hantering av reptiler inte har nån betydelse för hur vana dom kan bli vid människor? Alla djur är individer, alla reagerar olika, men det är klart att en stor orm "vänjer sig" bättre vid människor och blir lite enklare att handskas med om man har mer kontakt med den. Och då menar jag inte att man hela tiden ska hålla på o släpa ut ormen utan att man regelbundet har kontakt med den.

Och frågeställaren vänder sig, som han skriver, till dom som har stora ormar. Det är verkar vara väldigt vanligt på denna forum att folk svarar på frågor utan att ens ha ett svar. Och vad har kameleonter med den här frågan att göra? Om syftet var att upplysa om att stressade djur inte ska störas, så har nog alla redan förstått det... Om du har en skälig utbildning, så uppskattar nog fler än bara jag att du håller dig till fakta och inte till vad som"  låter logiskt i dina öron".

Finns det ens några vetenskapliga studier på att ormar kan vänja sej vid hantering?

Märkligt då att ingen lyckats få "tama" krokodiler eller giftormar.

2966
1648
Hoggaforfan:
peter54 skrev:
Jonas 77 har helt rätt i det han säger. Om ägaren är hanteringsvan blir inte ormen lika stressad, omvänt uttryckt; det handlar inte om hur ofta man hanterar en orm, utan hur man hanterar den.

Definitivt, men en hanteringsvan orm tolererar ju lättare en sämre hantering och medan en del människor är duktiga instinktivt behöver andra träna. 
Riktigt stora ormar har väl lite fördel om man faktiskt kan gå in till dem och vänja dem inne i terrariet snarare än ta ut dem. Hantering behöver ju inte betyda lyfta, slita och dra i dem. Klappa är ju också hantering men stressar inte lika mycket som att lyfta ut TROR jag.

Ibland känns ormar som moment 22 ;-)

2966
1648
Hoggaforfan:
Falk skrev:

Finns det ens några vetenskapliga studier på att ormar kan vänja sej vid hantering?

Märkligt då att ingen lyckats få "tama" krokodiler eller giftormar.

Finns, Europas största nilkrokodil brydde sig inte när skötaren satte på honom. Finns även en snubbe i asien som simmar runt och leker i vattnet med en saltvattenskrokodil.
Jag såg en dokumentär nyligen om en som levde ihop med en lös svart mamba.
Finns ju ganska gott om nötter som frihanterar gift.
Och de vänjer ju sig vid kroken, det är ju en hantering det med. 

1275
1725
Falk:

Vänjer sej med kroken?!  Nu vet jag inte vad du har för ormar och hur ofta du krokar men jag håller inte med.

Sedan att någon enstaka tok lyckas att leva ihop med en lös giftorm kan man inte använda som en vetenskaplig studie, han kommer att bli biten förr eller senare om han nu inte rykt tänderna ur den. Kan lika gärna vara också så att det är svinkallt där dom visar upp djuren och på så vis få dom inaktiva och slöa.

9
41
Ladybug:
Hoppsan hejsan, nu var det Jonas77 jag ville diskutera med, inte hejarklacken.

Falk: Ordet TAM har jag inte ens använt. Tam och van har olika innebörd. Om du är så enfaldig att du tror att allting måste ha vetenskapliga studier bakom sig, så får du stå för det. Jag har inte påstått det. Frågeställaren som startade tråden frågar om STORA ORMAR ,inte det du nämner. Läs om, läs rätt.

Anledningen till varför jag frågar om Jonas77 har någon erfarenhet eller utbildning är för att han lite svävande hintar om det på sin profil sida. Man kan vara ordentligt påläst och kunnig teoretiskt, men aldrig ha ägt och handskats med stora ormar (då menar jag över 20kilos ormar och inga daggmaskar).

Macke84: Ledsen att det blev circus av tråden ;) men du fick nog ett par bra svar iallafall.

9
41
Ladybug:
För att förtydliga: jag började följa tråden för att den handlade om stora ormar . Krokodiler, kameleonter,giftormar osv diskuterar jag nån annanstans om jag skulle intressera mig för det.

953
1840
peter54:
Som svar på kakmonstrets fundering kan jag för egen del ärligt säga att jag inte tar ut ormarna för att visa vänner, däremot tar jag gärna med dem in i terrarierummet så att de får se terrarierna och kanske någon av invånarna :)

En annan reflexion; vad som är stora ormar är ju en definitionsfråga. Om det handlar enbart om stora boa- och pytonormar borde det ha preciserats från början. Jag har inga boider längre, men jag har en enormt stor sinaloamjölksnok och för mig är det en jämförelsevis stor orm.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild