Ledlist i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

89
57
p4s1:

Tja, kanske en dum fråga men tänkte lägga en ledlist i mitt Boa cc-terrarium som man kan ändra färg på. Undrar bara om det spelar nån roll för ormen vilken färg ljuset har?

MVH Pasi

2966
1648
Hoggaforfan:
Osäker om någon kan svara exakt på det men troligtvis ser den bättre i vissa färger och sämre i vissa. Innan sa man att ormar inte såg rött ljus men vad jag har hört på senare tid så stämmer inte det.
Men sålänge du inte ändrar färg i diskotakt så tror jag inte ormen bryr sig direkt. Du kan ju göra det som ett litet projekt och testa om ormen är mer aktiv i vissa färgen jämfört med andra. 
Troligtvis blir den mer aktiv i blått ljus jämfört med vitt ljus då det simulerar månen och natt ganska bra. Fungerar i alla fall så på mina grodor :-)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Spelar antagligen ingen roll så länge du inte ändrar ljusets färg flera gånger under dagen, kan jag tänka mig, jag vet inte säkert hur olika ljus påverkar ormar. Terrarium med levande växter kräver dock en annorlunda belysning. 

Jag själv hade inte använt mig av en ljusslinga som ändrar färg i terrarium men alla är vi olika :)

89
57
p4s1:

aa okej tackar nej den ändrar inte färg flera gånger utan hade tänkt mig ett blått eller grönt ljus :) 

kan ju testa och se när ormen är mest aktiv kan ju byta till vanligt ljus om det skulle vara nått.

444
153
jpson67:
Jag använder mig av ljusslinga hos min KP men det är i stället för vanlig belysning

15
15
automatiq:
Jag kör på IKEAS ledlister de funkar bra.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Givetvis är vanligt vitt eller gult ljus från en ledlist inget dåligt :) Men vi pratar om en slinga som blinkar & ändrar färg vad jag fattar det som iaf? Skilda saker :)

444
153
jpson67:
Jonas_ skrev:
Givetvis är vanligt vitt eller gult ljus från en ledlist inget dåligt :) Men vi pratar om en slinga som blinkar & ändrar färg vad jag fattar det som iaf? Skilda saker :)

Tror nog det kan upplevas som stressigt om det håller på och blinkar

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

jpson67 skrev:

Tror nog det kan upplevas som stressigt om det håller på och blinkar

Kan nog upplevas som stressigt om den håller på & byter färg också, gissar jag, inget jag vet säkert :)

2052
780
psyjoh:
Om den ändrar färg från vitt till blått tex. när det är dags att släcka ner på kvällen så är det nog bara positivt då det simulerar solnedgången som går över till månljus. Har själv de två färgerna dock inte i en led list. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild