Överviktig orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

128
44
scienta:

Tjena! Jo, jag undrar lite vad riskerna med en överviktig orm innebär, samt hur man ser om ormen är överviktig? Läst något om "insjunken" ryggrad och tvärtom väldigt "synlig" ryggrad för en överviktig respektive undernärd orm. Men utan referens känns det inte helt enkelt att säga bu eller bä.

Anledningen till att jag frågar är att min 4 månader gamla kp hona börjar bli rätt tjock. Hon är matglad så in i pipsvängen, vilket i och för sig är bra. Men jag misstänker att man inte kan mata på allt för mycket heller, då de naturligt inte har tillgång till mat hela tiden.

Tror inte det är någon direkt "risk" i dagsläget, hon är ju som sagt bara 4 månader och använder väl det mesta till att växa. Men det vore ändå bra med lite råd och tips kring detta med ormars vikt.

366
157
Linus:
Hur ofta matar du henne? Ormars storlek korrelerar väldigt direkt med matmängden de får i sig.

128
44
scienta:
Linus skrev:
Hur ofta matar du henne? Ormars storlek korrelerar väldigt direkt med matmängden de får i sig.

1 gång i veckan, försöker hålla söndagar som "matdag". Ibland går det lite längre emellan. En mus/råtta i storlek med hennes tjockaste del. Nån gång har hon fått 2 möss, som varit lite mindre än hennes tjockaste del.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Det kan faktiskt vara lite svårt att se när ormar börjar tjocka på sig lite för mycket. Framför allt när det gäller de arter som redan är lite grövre. En del ormar kan faktiskt se helt normala ut, men skulle du klippa upp dem (Obducering av död orm) hittas långa pärlband av fett. Ormar är egergisnåla djur, framför allt boa och pyton. Om du känner dig orolig över hennes vikt kan du gå över till att mata varannan vecka istället. Mina kungspyton får mat med 2-4 veckors mellanrum och är i god fysisk form. I naturen är som någon tidigare nämnt tillgången på föda inte alltid konstant. Dessa djur är konstruerade för att äta sällan och övermatning är ett vanligt problem i fångenskap.

Lycka till! :)

128
44
scienta:
Smilla skrev:
Det kan faktiskt vara lite svårt att se när ormar börjar tjocka på sig lite för mycket. Framför allt när det gäller de arter som redan är lite grövre. En del ormar kan faktiskt se helt normala ut, men skulle du klippa upp dem (Obducering av död orm) hittas långa pärlband av fett. Ormar är egergisnåla djur, framför allt boa och pyton. Om du känner dig orolig över hennes vikt kan du gå över till att mata varannan vecka istället. Mina kungspyton får mat med 2-4 veckors mellanrum och är i god fysisk form. I naturen är som någon tidigare nämnt tillgången på föda inte alltid konstant. Dessa djur är konstruerade för att äta sällan och övermatning är ett vanligt problem i fångenskap.

Lycka till! :)

Jag tror att hon får missa måltiden någon gång i bland helt enkelt. Gå över till varannan vecka ett par månader och se hur hon utvecklas. Om det nu kan va svårt att se, så utgår jag att det är ännu svårare för mig med min ringa erfarenhet. Är det "lättare" att se om ormen är udnerviktig?

Vad är "konsekvenserna" av en överviktig orm?

Tack för era svar!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Yngre ormar under året är svåra att mata för mycket iaf, du behöver inte oroa dig sålänge hon inte äter dagligen :) 

Sen med vuxna individer av boa & pytons är det bra med lite variation av matningen, ibland låta sin orm vara utan föda längre perioder för att sedan återgå till jämnare mellanrum, beror mycket på storlek på orm givetvis. Jag har inga matningsscheman till mina ormar, går helt på känsla av varje individ, man får lära känna sina ormar :) Alla är individer och äter olika mycket och olika stora byten, men framförallt tror jag på variation över året vad gäller både mat & ljustimmar (Dvala/Vintervila). 

25
91
shii:

Så här ser en kraftigt överviktig majsorm ut!
Vecken kommer av att hon ligger på samma sätt när hon rullar ihop sig - samma ses på överviktiga personer som ex alltid bär livrem /skärp. Fettcellerna delar på sig när de ständigt kläms på ett o samma ställe och då blir det veck där delningen är som störst.
Den här tjejen ska ''motioneras'' nån gång i veckan i 15-20 min för att få henne mer aktiv och för att vara säker på att tarmen fungerar. Det höga trycket från fettreserven i kroppen kan orsaka tryck på tarmen som i sin tur kan orsaka förstoppning. Men man lär vara observant och hålla koll så att musklerna vid analen klarar den ökade aktiviteten - man vill inte överanstränga, för då kan de bli så illa som ett tarmframfall!!

De va om överviktig Majsorm iaf!

128
44
scienta:
shii skrev:

Så här ser en kraftigt överviktig majsorm ut!
Vecken kommer av att hon ligger på samma sätt när hon rullar ihop sig - samma ses på överviktiga personer som ex alltid bär livrem /skärp. Fettcellerna delar på sig när de ständigt kläms på ett o samma ställe och då blir det veck där delningen är som störst.
Den här tjejen ska ''motioneras'' nån gång i veckan i 15-20 min för att få henne mer aktiv och för att vara säker på att tarmen fungerar. Det höga trycket från fettreserven i kroppen kan orsaka tryck på tarmen som i sin tur kan orsaka förstoppning. Men man lär vara observant och hålla koll så att musklerna vid analen klarar den ökade aktiviteten - man vill inte överanstränga, för då kan de bli så illa som ett tarmframfall!!

De va om överviktig Majsorm iaf!

Jag tänker mig att de negativa effekterna lär vara liknande även hos andra ormar. Tack så hemskt mycket för informationen! Det är bra att veta lite vad man ska hålla utkikefter i alla fall.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild